Τα αυτόνομα αυτοκίνητα έρχονται, ωστόσο με όλες τις προηγμένες τεχνολογικά δυνατότητές τους, στερούνται κάτι που έχει, έστω στοιχειωδώς, κάθε άνθρωπος οδηγός: Ο λόγος για τη δυνατότητα να αντιλαμβάνεται το περιβάλλον του (τους άλλους οδηγούς) από κοινωνικής άποψης.
Αν και οι αυτόνομες τεχνολογίες έχουν βελτιωθεί σημαντικά, εξακολουθούν να βλέπουν τους οδηγούς γύρω τους ως «εμπόδια» και όχι ως ανθρώπινα όντα με συγκεκριμένες προθέσεις και προσωπικότητες. Ωστόσο, ομάδα ερευνητών του CSAIL (Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) του MIT διερευνά κατά πόσον τα αυτόνομα αυτοκίνητα μπορούν να προγραμματιστούν έτσι ώστε να κατηγοριοποιούν τις κοινωνικές προσωπικότητες των άλλων οδηγών, ώστε να προβλέπουν καλύτερα πώς θα κινηθούν τα άλλα αυτοκίνητα- και ως εκ τούτου να κινούνται με μεγαλύτερη ασφάλεια μεταξύ τους.
CSAIL DRL AUTONOMY RESEARCH
Όπως περιγράφουν σε νέο επιστημονικό άρθρο, οι επιστήμονες ενσωμάτωσαν εργαλεία κοινωνικής ψυχολογίας για να κατηγοριοποιήσουν την οδηγική συμπεριφορά με βάση το πόσο εγωιστής ή όχι είναι ένας συγκεκριμένος οδηγός. Συγκεκριμένα, χρησιμοποίησαν κάτι που αποκαλείται SVO (Social Balue Orientation), το οποίο απεικονίζει τον βαθμό στον οποίο κάποιος λειτουργεί εγωιστικά, συγκριτικά με αλτρουϊστική ή συνεργατική συμπεριφορά. Το σύστημα μετά υπολογίζει τα SVO των οδηγών για τη δημιουργία σε πραγματικό χρόνο μοντέλων τροχιάς για τα αυτοκίνητα.
Στο πλαίσιο των δοκιμών που έγιναν, η ομάδα έδειξε πως βελτιωνόταν κατά 25% η δυνατότητα πρόβλεψης της συμπεριφοράς των άλλων αυτοκινήτων/ οδηγών: Για παράδειγμα, σε προσομοιώσεις αριστερών στροφών, το αυτοκίνητο «ήξερε» ότι είναι καλύτερα να περιμένει εάν το όχημα που πλησίαζε είχε πιο «εγωιστή» οδηγό, και ότι μπορεί να στρίψει εάν ο άλλος ήταν πιο «συνεργάσιμος».
Αν και το σύστημα δεν είναι ακόμα αρκετά εξελιγμένο για να αρχίσει να χρησιμοποιείται σε πραγματικούς δρόμους, θεωρείται πως θα είχε κάποιες ενδιαφέρουσες εφαρμογές, και όχι μόνο σε αυτόνομα αυτοκίνητα: Για παράδειγμα, εάν οδηγείτε μόνοι και ένα άλλο αυτοκίνητο εισέλθει ξαφνικά στο «τυφλό σημείο», το σύστημα θα μπορούσε να προειδοποιεί πως βρίσκεται κοντά κάποιος επιθετικός οδηγός, ώστε να ενεργήσετε ανάλογα. Επίσης, θα μπορούσε να βοηθήσει τα αυτόνομα οχήματα να αποκτήσουν πιο «ανθρώπινη» συμπεριφορά, ώστε να γίνονται καλύτερα «κατανοητά» στον δρόμο από τους ανθρώπους οδηγούς.