Από την έντυπη έκδοση
Του Νίκου Μπέλλου
[email protected]
Από τα μέσα του 2022 όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα διατίθενται στην αγορά της Ε.Ε. θα πρέπει να διαθέτουν προηγμένα συστήματα ασφαλείας, σύμφωνα με τους νέους κανόνες, οι οποίοι εγκρίθηκαν οριστικά από το Συμβούλιο της Ε.Ε. Η επικύρωση της απόφασης έρχεται σε συνέχεια της συμφωνίας που είχε επιτευχθεί μεταξύ του Συμβουλίου και της Ευρωβουλής, τον περασμένο Μάρτιο, σχετικά με τον κανονισμό για την ασφάλεια των μηχανοκίνητων οχημάτων και την προστασία των επιβατών των οχημάτων και των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου.
Όπως επισημαίνει η φινλανδική προεδρία, οι νέοι αυτοί κανόνες θα βοηθήσουν στη μείωση του αριθμού των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών στους δρόμους της Ε.Ε., ενώ ενισχύουν και την ανταγωνιστικότητα των Ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων στην παγκόσμια αγορά.Δέκα χρόνια μετά την έγκριση της προηγούμενης νομοθεσίας, ο νέος κανονισμός γενικής ασφάλειας εκτιμάται ότι θα δώσει νέα ώθηση στη δράση για θέματα οδικής ασφάλειας, δεδομένου ότι για πρώτη φορά η Ε.Ε. ασχολείται με συγκεκριμένα προβλήματα που απασχολούν ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, όπως οι πεζοί και οι ποδηλάτες.
Εξοπλισμός
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα (συμπεριλαμβανομένων των φορτηγών, λεωφορείων, ημιφορτηγών και οχημάτων τύπου SUV) θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά ασφαλείας:
* ευφυής έλεγχος ταχύτητας,
* εγκατάσταση συστήματος για την παρεμπόδιση της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος,
* συστήματα προειδοποίησης της υπνηλίας και της προσοχής του οδηγού,
* προηγμένα συστήματα προειδοποίησης διάσπασης της προσοχής του οδηγού,
* σήματα επείγουσας στάθμευσης,
* συστήματα ανίχνευσης οπισθοπορείας,
* συστήματα καταγραφής δεδομένων συμβάντος,
* ακριβής παρακολούθηση της πίεσης των ελαστικών.
Η νέα νομοθεσία απαιτεί συμπληρωματικά προηγμένα μέτρα ασφάλειας για τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα εξής:
* προηγμένα συστήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης,
* συστήματα παραμονής στη λωρίδα κυκλοφορίας σε έκτακτη ανάγκη,
* διευρυμένες περιοχές προστασίας πρόσκρουσης της κεφαλής ικανές να μετριάζουν τους τραυματισμούς σε συγκρούσεις με ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, όπως οι πεζοί και οι ποδηλάτες.
Επιπρόσθετα των γενικών απαιτήσεων και των συστημάτων που ήδη προβλέπονται (όπως είναι η προειδοποίηση απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας και το προηγμένο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης), τα φορτηγά και τα λεωφορεία θα πρέπει να σχεδιάζονται και να κατασκευάζονται κατά τέτοιο τρόπο που τα τυφλά σημεία γύρω από το όχημα να μειώνονται σημαντικά. Θα πρέπει επίσης να είναι εξοπλισμένα με προηγμένα συστήματα, ικανά να ανιχνεύουν τους πεζούς και τους ποδηλάτες που βρίσκονται σε πολύ μικρή απόσταση από το όχημα.
Επικαιροποίηση
Επιπλέον, ο κανονισμός δίνει τη δυνατότητα στην Επιτροπή να θεσπίζει ειδικούς κανόνες για την ασφάλεια των υδρογονοκίνητων οχημάτων και των αυτοματοποιημένων οχημάτων. Γενικότερα, ο κανονισμός δίνει τη δυνατότητα στην Επιτροπή να επικαιροποιεί τις νέες προδιαγραφές, ώστε να λαμβάνονται υπ’ όψιν μελλοντικές τεχνικές εξελίξεις.
Ο κανονισμός θα τεθεί σε εφαρμογή 30 μήνες μετά την έναρξη ισχύος του. Προβλέπεται πιο μακρινή ημερομηνία εφαρμογής για περιορισμένο αριθμό χαρακτηριστικών, ώστε να μπορέσουν οι κατασκευαστές να προσαρμόσουν την παραγωγή τους στις νέες απαιτήσεις.
Ο κανονισμός αποτελεί μέρος της τρίτης δέσμης μέτρων της Επιτροπής «Η Ευρώπη σε κίνηση», η οποία δρομολογήθηκε τον Μάιο του 2018. Η δέσμη αποσκοπεί στο να διασφαλίσει μια ομαλή μετάβαση προς ένα ασφαλές, καθαρό και αυτοματοποιημένο σύστημα κινητικότητας.