Στις 8 Μαρτίου του 2014, το Boeing της «Malaysia Airlines» που εκτελούσε την πτήση MH370 απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Κουάλα Λουμπούρ με προορισμό το Πεκίνο. Δεν έφθασε ποτέ. Πέντε χρόνια μετά, η εξαφάνιση του αεροσκάφους με τους 239 επιβαίνοντες παραμένει από τα μεγαλύτερα μυστήρια της σύγχρονης αεροπορίας.
Διεξήχθη ίσως η πιο δαπανηρή υποθαλάσσια έρευνα σε μία τεράστια έκταση όπου υπήρχαν υποψίες ότι το Boeing συνετρίβη. Μάταια. Οι αρχές που συμμετείχαν στις έρευνες δεν έχουν κανένα στοιχείο που να ερμηνεύει για ποιον λόγο, 40 λεπτά μετά την απογείωση, η πτήση MH370 άλλαξε πορεία και άρχισε να κατευθύνεται προς τον νότιο Ινδικό Ωκεανό.
Οι θεωρίες για τους λόγους που μπορεί να εξαφανίστηκε το αεροπλάνο, καθώς και το πού μπορεί να βρίσκεται αφθονούν. Στο διάστημα των πέντε αυτών χρόνων, ορισμένα σενάρια άλλαξαν, κάποια εγκαταλείφθηκαν τελείως και νέες υποθέσεις γεννήθηκαν, καθώς οι έρευνες παραμένουν έως και σήμερα άκαρπες.
Τι γνωρίζουμε
Οι μοναδικές αξιόπιστες πληροφορίες για τα πρώτα αυτά 40 λεπτά της πτήσης MH370 έχουν δοθεί από τα ραντάρ. Γνωρίζουμε ότι το αεροσκάφος ξεκίνησε μία βορειοανατολική διαδρομή προς το Πεκίνο, στη συνέχεια άλλαξε πορεία και πέταξε νοτιοδυτικά κι έπειτα άλλαξε πάλι πορεία και κατευθύνθηκε βορειοδυτικά προς την Ινδία. Σε εκείνο το σημείο, η πτήση χάθηκε από τα ραντάρ.
Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν στη συνέχεια δορυφορικά δεδομένα, προκειμένου να ακολουθήσουν το υπόλοιπο ταξίδι του Boeing με τους 239 επιβαίνοντες - Κινέζοι στην πλειονότητά τους. Βάσει των δορυφορικών δεδομένων δεν είναι δυνατό να εντοπιστεί επακριβώς η θέση ενός αεροπλάνου. Είναι δυνατό όμως να τοποθετηθει η θέση του σε μία ευρύτερη περιοχή που σχηματίζει έναν κύκλο, με τον δορυφόρο στο κέντρο. Τα δορυφορικά δεδομένα έδειξαν ότι το MH370 ταξίδεψε όλο και πιο μακριά από τον δορυφόρο. Παραμένει ωστόσο άγνωστο εάν κινήθηκε νότια προς τη θάλασσα κοντά στην Αυστραλία ή βόρεια, στο εσωτερικό της Ασίας.
Το 2015, συντρίμμια, τα οποία επιβεβαιώθηκε ότι ανήκαν στο συγκεκριμένο Boeing, ξεβράστηκαν σε διάφορες ακτές της ανατολικής Αφρικής. Οι ειδικοί, ύμφωνα με την «Guardian», κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το αεροπλάνο συνετρίβη στον νότιο Ινδικό Ωκεανό, κοντά στη Δυτική Αυστραλία, και τα ρεύματα του ωκεανού παρέσυραν τα συντρίμια στην Αφρική.
Τι συνέβη τελικά;
Στο μεταξύ, οι αρχές των χωρών που συμμετείχαν στις έρευνες και οι ειδικοί υπέθεταν ένα σωρό πράγματα, από το ενδεχόμενο να υπήρξε κάποια βλάβη ή φωτιά που ανάγκασε τον πιλότο να αλλάξει πορεία αναζητώντας ένα μέρος για αναγκαστική προσγείωση.
Τελικά, το σενάριο που κέρδισε περισσότερο έδαφος και υποστηρίζεται έως και σήμερα από την κυβέρνηση της Μαλαισίας και το Γραφείο Ασφάλειας Μεταφορών της Αυστραλίας (ATSB) είναι εκείνο της «μαζικής υποξίας», της έλλειψης δηλαδή οξυγόνου, η οποία άφησε τον κυβερνήτη και το πλήρωμα χωρίς τις αισθήσεις τους, οπότε το αεροπλάνο συνέχισε να πετάει πάνω από τον Ινδικό Ωκεανό έως ότου τελείωσαν τα καύσιμα.
Ένα άλλο σενάριο που βρήκε πολλούς υποστηρικτές ήταν εκείνο της αυτοκτονίας του κυβερνήτη, του 53χρονου Ζαχάριε Σαχ. Στον φορητό υπολογιστή του κυβερνήτη βρέθηκαν ενοχοποιητικά στοιχεία που έδειχναν πως είχε χρησιμοποιήσει προσομοιωτή πτήσης για να εξασκηθεί στην αναστροφή του αεροπλάνου.
Ο Καναδός ερευνητής αεροπορικών δυστυχημάτων Λάρι Βανς εκτιμά πως ο πιλότος φόρεσε μάσκα οξυγόνου και στη συνέχεια προχώρησε σε αποσυμπίεση της καμπίνας ώστε να λιποθυμήσουν το πλήρωμα και οι επιβάτες και τελικά να πεθάνουν από ασφυξία. Παραμένει άγνωστο αν ο πιλότος είχε ακόμη τον έλεγχο του αεροσκάφους όταν αυτό συνετρίβη στον ωκεανό η αν απλώς τελείωσαν τα καύσιμα και το αεροπλάνο έπεσε ακυβέρνητο στο νερό.
Κανείς επίσης δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο της αεροπειρατείας από κάποιον επιβάτη ή μέλος του πληρώματος. Οι επιβαίνοντες ήταν πάρα πολλοί , το ίδιο και τα πιθανά κίνητρα.
Συνολικά ταξίδευαν 227 επιβάτες (ανάμεσά τους τρία παιδιά και δύο βρέφη). Ταξίδευαν επίσης δύο Ιρανοί επιβάτες με πλαστά διαβατήρια (ιταλικό και αυστριακό). Εκτιμάται ωστόσο ότι επρόκειτο για παράτυπους μετανάστες. Επίσης και τα 10 μέλη του πληρώματος είχαν οικογένειες με παιδιά, οπότε θεωρείται μάλλον απίθανο να υπήρξαν δράστες αεροπειρατείας.
Τέλος των ερευνών
Στις αρχές του 2017, η Μαλαισία, η Κίνα και η Αυστραλία έβαλαν τέλος σε μια διετή έρευνα 144 εκατομμυρίων δολαρίων στο νότιο Ινδικό Ωκεανό, αφού δεν εντοπίστηκε κανένα ίχνος του αεροπλάνου. Μια δεύτερη τρίμηνη αναζήτηση από την αμερικανική εταιρεία εξερεύνησης Ocean Infinity, έληξε κατά τον ίδιο τρόπο τον Μάιο του 2018.
Η κυβέρνηση της Μαλαισίας δεν έχει αποκλείσει την επανεκκίνηση κάποια στιγμή των ερευνών, εφόσον προκύψουν νέα σοβαρά στοιχεία. Έως τότε οι συγγενείς των θυμάτων θα ζουν με το ίδιο βασανιστικό ερώτημα: Τι συνέβη στους ανθρώπους τους, που δεν πρόλαβαν να αποχαιρετήσουν ποτέ.
naftemporiki.gr