Την απόφαση για τον Γενικό Κανονισμό Κίνησης στις σιδηροδρομικές μεταφορές υπέγραψε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης.
Σύμφωνα με το υπουργείο, μετά από 45 χρόνια η χώρα αποκτά σύγχρονο Γενικό Κανονισμό Κίνησης, με τον οποίο εξασφαλίζεται η μέγιστη δυνατή ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.
Πλέον εναρμονίζεται το εγχώριο νομοθετικό πλαίσιο με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων, ενώ ικανοποιείται και η ανάγκη ενσωμάτωσης διατάξεων για τη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS).
Το νομοθετικό πλαίσιο το οποίο αντικαθίσταται χρονολογείται από το 1974, με διαδοχικές προσαρμογές από τότε μέχρι και σήμερα, χωρίς ποτέ στο μεσοδιάστημα να έχει επιχειρηθεί συνολική αναμόρφωση του Κανονισμού.
Επί της ουσίας, ο Γενικός Κανονισμός Κίνησης αποτελεί τον Κ.Ο.Κ. του σιδηροδρόμου και η επικαιροποίηση του ήταν επιβεβλημένη λόγω και του ανοίγματος της αγοράς εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών.
Σύμφωνα με τον νέο Κανονισμό, η κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών θα υλοποιείται από τον σταθμάρχη και τον μηχανοδηγό, ο οποίος σύμφωνα και με την ευρωπαϊκή νομοθεσία έχει την αποκλειστική ευθύνη για την κυκλοφορία της αμαξοστοιχίας. Για λόγους ασφάλειας, προβλέπεται το δεύτερο άτομο στην καμπίνα μηχανοδήγησης να είναι μηχανοδηγός, τουλάχιστον έως ότου ολοκληρωθεί σε όλο το δίκτυο η λειτουργία του ETCS (σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών).
Στην υπουργική απόφαση περιέχεται η πρόβλεψη για μεταβατική περίοδο έξι μηνών από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, προκειμένου οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να προσαρμοστούν στις διατάξεις του επικαιροποιημένου Γενικού Κανονισμού Κίνησης, να καταρτίσουν τους κανόνες που τις αφορούν και να εκπαιδεύσουν σχετικά το προσωπικό τους, ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία του νέου συστήματος.