Την κριτική της αντιπολίτευσης για την εκδήλωση του περασμένου Σαββάτου στο μετρό της Θεσσαλονίκης αντικρούει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης.
«Τα ίδια έλεγαν και για τους αυτοκινητόδρομους. Το '15 μας έλεγαν ότι τινάζουμε τα έργα στον αέρα γιατί είμαστε δογματικοί κομμουνιστές και δεν θέλουμε τις παραχωρήσεις -οι συμβάσεις που είχαν ήταν άθλιες- το '16 μας έλεγαν ότι δεν θα προλάβουμε, το '17 μας έλεγαν ότι εγκαινιάζουμε τα έργα που είχαν υλοποιήσει εκείνοι. Αυτά είναι πραγματικά ανέκδοτα» αναφέρει ο κ. Σπίρτζης σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
«Ξέρουν πιο καλά από κάθε άλλον οι πολίτες της Θεσσαλονίκης πώς ήταν η Θεσσαλονίκη το 1986, που ξεκίνησε η τρύπα του Κούβελα, ένα ανέκδοτο, που ένα τέτοιο έργο που έλεγε η Νέα Δημοκρατία και τα στελέχη της ότι θα ξεκινήσει και θα υλοποιηθεί με χρηματοδότηση από τον δημοτικό ραδιοφωνικό σταθμό Θεσσαλονίκης. Είναι να γελάει κανείς. Ξέρουμε όλοι πάρα πολύ καλά τι έδειχναν για δεκαετίες σε μακέτες και ξέρουμε όλοι πολύ καλά, όταν ξεκίνησαν οι διαγωνισμοί με το έργο να υλοποιηθεί με μετροπόντικες, με τον Γιωρίκα και τον Κωστίκα τότε της Ν.Δ., τι κατάληξη είχαν» συνέχισε για να προσθέσει:
«Εμείς παραλάβαμε το ’15 ένα μετρό σταματημένο για πάνω από τέσσερα χρόνια. Παραλάβαμε μια πόλη που, αντί να είναι πραγματικά το στολίδι της χώρας με τη βαριά ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά που είχε, να είναι μέσα στις λαμαρίνες, με απίστευτα προβλήματα και στα μέσα μαζικής μεταφοράς και στην καθημερινότητα. Παραλάβαμε χιλιάδες εργαζόμενους να είναι απολυμένοι από το έργο του μετρό. Παραλάβαμε ένα έργο που είχε υλοποιηθεί το 33%, το 1/3 του έργου, με συνολικό συμβατικό τίμημα 900 εκατ. και οι διεκδικήσεις των εργολάβων για το 33% του έργου να είναι 1 δισ. 100 εκατ., να ξεπερνούν, δηλαδή, το συνολικό τίμημα του έργου..... Θα έλεγα ότι θα έχουν πολύ μεγάλο θράσος για να μιλούν για το μετρό της Θεσσαλονίκης».
Ο υπουργός Υποδομέων χαρακτηρίζει «ακόμα μεγαλύτερο θράσος» την κριτική για τον ΟΑΣΘ από αυτούς που, όπως υπογραμμίζει, «έχουν δώσει δισεκατομμύρια του ελληνικού λαού τόσα χρόνια» σε μια εταιρεία που θα έπρεπε να είχε παραδώσει από το 2010 κινητή και ακίνητη περιουσία στο ελληνικό δημόσιο και επέκτεινε τη σύμβασή της χωρίς καν να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
«Έχασαν την κύρια πηγή που χρηματοδοτούνταν ο παλαιοκομματισμός στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης. Καταλαβαίνουμε τον πόνο τους αλλά δεν θα επιστρέψει πίσω. Ούτε η Θεσσαλονίκη, ούτε η Βόρεια Ελλάδα, ούτε θα ξαναστήσουν τα “μαγαζιά” που για δεκαετίες τους συντηρούσαν» επισημαίνει.
Ο υπουργός παραδέχεται ότι υπάρχουν προβλήματα στον ΟΑΣΘ, αλλά, όπως λέει, δεν μπορούσε αυτός ο οργανισμός, στην κατάσταση που παραδόθηκε «να αλλάξει με μαγικά από τη μια μέρα στην άλλη», ούτε μπορούσε να διατηρηθεί αυτή η «όαση σπατάλης και συντήρησης του παλαιοκομματικού συστήματος στη Θεσσαλονίκη». Όπως σημειώνει, η οριστική λύση θα έρθει «με την προμήθεια των λεωφορείων, με την πρόσληψη των οδηγών, με τη μεταφορά τεχνιτών από άλλους φορείς προς τον ΟΑΣΘ και, βέβαια, με τη λειτουργία του μετρό μέσα στο 2020».
Ο κ. Σπίρτζης τονίζει παράλληλα πως τα μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα «ή έχουν ολοκληρωθεί ή ολοκληρώνονται» αναφερόμενος μεταξύ άλλων, στην κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή για τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας Ε65, την επερχόμενη κύρωση της σύμβασης για το αεροδρόμιο Καστελίου, στο Ηράκλειο Κρήτης, την υπογραφή των συμβάσεων για τον οδικό άξονα Πάτρα - Πύργος, αλλά και στο σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων «για να μπορέσουμε να έχουμε κι ένα σύγχρονο σύστημα, αλλά κι ένα δικαιότερο σύστημα, που θα οδηγήσει σε μείωση των τιμών των διοδίων».
Απαριθμεί, επίσης, μια σειρά από μεγάλα έργα νέας γενιάς, με μια τελείως διαφορετική, όπως επισημαίνει, φιλοσοφία, που «ρίχνει το βάρος στα έργα που καλύπτουν τις αστικές μεταφορές» και φέρνει ως παράδειγμα τη γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα, την επέκταση του Μετρό της Θεσσαλονίκης προς τις δυτικές συνοικίες και την ένταξη λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας στα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας.
Εκτιμά ακόμη ότι μέχρι τον Ιούνιο του 2019 «θα έχουμε μπορέσει να έχουμε συμβάσεις για περίπου 6 δισ. έργα και πάνω από 9 δισ. θα έχουμε έως το τέλος του 2019».
Ο κ. Σπίρτζης χαρακτηρίζει «μεγάλο εθνικό έργο που πρέπει να γίνει και αναβαθμίζει όχι μόνο εμπορικά τη χώρα μας και τις υποδομές της, αλλά και γεωπολιτικά» τη συμφωνία για τη διασύνδεση των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας με τα λιμάνια του Εύξεινου Πόντου.
Κάνει παράλληλα ιδιαίτερη μνεία στην αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης και ερωτηθείς πότε θα αποκτήσει η Ελλάδα γρήγορα τρένα, απαντά πως σε περίπτωση που δεν καλύψει την ανάγκη αυτή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ «θα πάμε σε άλλες λύσεις, είτε με δημόσιους συρμούς που θα κάνουν αυτά τα δρομολόγια είτε με άλλον ιδιώτη» και, μάλιστα, η λύση θα αναζητηθεί μέσα στον Ιανουάριο.