Αν αποφάσιζε να γυρίσει ταινία τη ζωή του, αναμφίβολα θα έδινε ένα πανόραμα των σημαντικών γεγονότων της πολιτικής και του πολιτισμού που διέτρεξαν το τελευταίο μισό του 20ού αιώνα.
Ηθοποιοί, σκηνοθέτες και συγγραφείς μύθοι, ηγέτες που έμειναν στην Ιστορία και ανάμεσά τους ο ίδιος, από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της εποχής μας. Ο Κώστας Γαβράς, όμως, επέλεξε να γράψει την ιστορία του.
Στα γυρίσματα του «Ζ» στην Αλγερία
Συνοψίζοντας την κοσμοθεωρία του στον τίτλο «Πήγαινε εκεί όπου είναι αδύνατο να πας», η αυτοβιογραφία του -που βρίσκεται στα ράφια των βιβλιοπωλείων (εκδ. Gutenberg, μτφ. Ωρίων Αρκομάνης) και καταγράφει όλα όσα έζησε τα τελευταία 60 χρόνια- θα παρουσιαστεί τη Δευτέρα 26 Νοεμβρίου, στις 7 το απόγευμα, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος [Iερά Οδός 48 & Μεγ. Αλεξάνδρου 134-136, Μετρό Κεραμεικός]. Η έκδοση
Η διήγηση ξεκινά το 1955 όταν φεύγει για το Παρίσι, με ελάχιστα γαλλικά και χρήματα, επειδή στην Ελλάδα, λόγω της πολιτικής ένταξης του πατέρα του, δεν μπορεί να σπουδάσει. Διέξοδος για τις πολλές δυσκολίες που αντιμετωπίζει η παρισινή Ταινιοθήκη. Εκεί θα ανακαλύψει τη μαγεία του κινηματογράφου και θα αποφασίσει να ξεκινήσει σχετικές σπουδές.
Ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ με τον Κώστα Γαβρά το 1976 στο Παρίσι, κυνηγημένοι από τους φωτογράφους
Ολοκληρώνοντάς τις αρχίζει να δουλεύει ως βοηθός σε διάφορες γαλλικές παραγωγές και γνωρίζεται με μεγάλα ονόματα του κινηματογράφου όπως τον Ρενέ Κλαιρ, τον Ζαν Γκαμπέν, τον Μπελμοντό, τον Ντελόν, την Κατρίν Ντενέβ, την Τζέιν Φόντα. Από τις πιο σημαντικές συναντήσεις είναι αυτή με τη Σιμόν Σινιορέ και τον Υβ Μοντάν με τους οποίους θα παραμείνει πολύ στενός φίλος μέχρι τον θάνατό τους. Με τη βοήθειά τους θα γυρίσει την πρώτη δική του ταινία, το «Διαμέρισμα Δολοφόνων». Με την Sissy Spacek στο Φεστιβάλ των Καννών τo 1982
Η μεγάλη επιτυχία θα έρθει με το βιβλίο ενός άγνωστου του τότε συγγραφέα, το «Ζ» του Βασίλη Βασιλικού, που του δίνει ο αδελφός του. Μια μέρα μετά την ανάγνωσή του κηρύσσεται δικτατορία στην Ελλάδα. Οι δυσκολίες για τη μεταφορά του «Ζ» στον κινηματογράφο πολλές· με την έξοδο όμως της ταινίας στις αίθουσες οι προτάσεις, γαλλικές και αμερικανικές, ακολουθούν η μία την άλλη.
«Η Ομολογία», η «Κατάσταση Πολιορκίας», «Ο Αγνοούμενος» εκτοξεύουν τη φήμη του στα ύψη, τον φέρνουν στα Όσκαρ αλλά και σε σύγκρουση με εκπροσώπους διαφορετικών ιδεολογιών, κάνουν σταρ, όπως ο Ντάστιν Χόφμαν ή ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ να ζητούν συνεργασία μαζί του και τον οδηγούν σε κάθε γωνιά του πλανήτη, συχνά μαζί με ηγέτες όπως ο Αλιέντε ή ο Αραφάτ και συγγραφείς όπως ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μαρκές. Με τον Υβ Μοντάν στις Κάννες το 1969
Από τη μετεμφυλιακή Ελλάδα στο Παρίσι των διανοουμένων, από τις βίλες των αστέρων του Χόλυγουντ στους παλαιστινιακούς καταυλισμούς, από τις Κάννες των μεγάλων σκηνοθετών στα ορυχεία της Χιλής, από ταινία σε ταινία κι από ταξίδι σε ταξίδι ο διασημότερος Έλληνας σκηνοθέτης αναφέρεται στα σημαντικότερα παγκόσμια γεγονότα των τελευταίων 60 χρόνων, όπως τα έζησε από πολύ κοντά, και διηγείται μια ζωή εκπληκτική, πλήρη και σε προσωπικό επίπεδο, και εξαιρετικά δημιουργική, προετοιμάζοντας τη νέα του ταινία.
naftemporiki.gr