Τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα φορτηγά στηρίζει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, τονίζοντας πως το 20% των νέων βαρέων οχημάτων θα πρέπει να είναι μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών μέχρι το 2030.
Συγκεκριμένα, το Ε.Κ. ενέκρινε σχέδια για περεταίρω μειώσεις στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ζητώντας από τους κατασκευαστές να μειώσουν τις εκπομπές των νέων φορτηγών που θα διαθέσουν στην αγορά κατά 35%.
Σημειώνεται πως η Σύνοδος της Ολομέλειας υιοθέτησε υψηλότερο στόχο (35%) από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (30%) για τα νέα φορτηγά με σκοπό να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ μέχρι το 2030, με μεσοπρόθεσμο στόχο το 20% μέχρι το 2025.
Οι κατασκευαστές θα πρέπει, επίσης, να διασφαλίσουν ότι τα οχήματα μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών ρύπων (τα οποία παράγουν τουλάχιστον 50% λιγότερες εκπομπές από τα συμβατικά) θα αντιπροσωπεύουν το 20% των πωλήσεων μέχρι το 2030 και το 5% μέχρι το 2025, ενώ πριν από το 2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να έχει καταρτίσει σχέδια για αξιόπιστες μετρήσεις των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε πραγματικές συνθήκες.
Αναφορικά, με τον κοινωνικό αντίκτυπο της απαλλαγής από τον άνθρακα τα μέλη του Ε.Κ. αναγνωρίζουν ότι μια κοινωνικά αποδεκτή και ισορροπημένη μετάβαση σε μεταφορές χωρίς εκπομπές καυσαερίων απαιτεί αλλαγές σε όλη την αλυσίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας, με πιθανές αρνητικές κοινωνικές επιπτώσεις. Η ΕΕ θα πρέπει επομένως να βοηθήσει τους εργαζόμενους του κλάδου να αποκτήσουν καινούργιες δεξιότητες και διαφορετική μορφή δουλειάς, πράγμα που αφορά κυρίως τις περιοχές και τις κοινότητες που θα επηρεαστούν περισσότερο από τη μετάβαση.
Επιπλέον, το 2022 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να αξιολογήσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που παράγονται από τα βαρέα οχήματα καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους και να προτείνει, εάν είναι απαραίτητο, στους κατασκευαστές την υποχρέωση να υποβάλλουν αναφορά.
Όπως τόνισε ο εισηγητής Μπας Έικχουτ «για πρώτη φορά στην ιστορία της ΕΕ θέτουμε κανόνες για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των βαρέων οχημάτων. Ο κλάδος αναπτύσσεται γρήγορα και το ίδιο και η ρύπανση που προκαλεί. Συμφωνήσαμε σε μία πιο φιλόδοξη πρόταση από αυτή της Επιτροπής, πράγμα που είναι εφικτό λαμβάνοντας υπόψη τις υπάρχουσες τεχνολογίες. Πρέπει επίσης να προετοιμαστούμε να κάνουμε χρήση νέων τεχνολογιών, και για το λόγο αυτό προτείνουμε μηδενικές ή χαμηλές εκπομπές, για να πιέσουμε την αγορά να χρησιμοποιήσει νέες τεχνολογίες».
Το ΕΚ υιοθέτησε τη θέση του με 373 ψήφους υπέρ, 285 κατά και 16 αποχές και θα ξεκινήσει τώρα τις διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο των αρμόδιων υπουργών.
naftemporiki.gr