Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected]
Άρχισαν σήμερα τα σχολεία με μια σημαντική αλλαγή φέτος. Η ηλεκτρονική εγγραφή που υποχρεωτικά έκαναν οι γονείς για τους μαθητές λυκείου το Μάιο δείχνει να πιάνει τόπο. Η αλήθεια είναι ότι πολλοί γονείς είχαν εκφράσει τη δυσαρέσκειά τους για την ταλαιπωρία που υπέστησαν με την ηλεκτρονική εγγραφή. Διαμαρτύρονταν για επιπλέον γραφειοκρατία σε μια εποχή που υποτίθεται ότι προσπαθούμε να τη μειώσουμε. Και σα να μην έφτανε η ταλαιπωρία με τη διασταύρωση των στοιχείων μεταξύ του συστήματος του Υπουργείου Παιδείας και του TAXIS, ζητήθηκε από τους γονείς να υπογράψουν υπεύθυνη δήλωση ότι δεν έχουν γράψει το παιδί τους και σε άλλο σχολείο. Πρόκειται για την αποθέωση της γραφειοκρατίας. Το κράτος ζητά τέτοιες υπεύθυνες δηλώσεις όταν δεν μπορεί να εξακριβώσει το ίδιο την ορθότητα των στοιχείων που ζητά. Στη συγκεκριμένη περίπτωση αυτό δεν ισχύει, οπότε τσάμπα η ταλαιπωρία των γονέων με τη χαρτούρα.
Η αλήθεια είναι ότι η ηλεκτρονική εγγραφή βοήθησε το Υπουργείο Παιδείας να γνωρίζει, επιτέλους, πόσους μαθητές θα έχει τώρα με την έναρξη του σχολικού έτους σε κάθε σχολείο, σε κάθε τάξη και σε κάθε τμήμα. Μαζί με τη γνώση του αριθμού των καθηγητών ανά σχολείο μπόρεσε για πρώτη φορά να προγραμματίσει τις προσλήψεις καθηγητών. Μέχρι τώρα ο προγραμματισμός στηριζόταν σε υποθέσεις. Πιθανόν να υπάρχουν 53 παιδιά στην Α Λυκείου, αλλά μπορεί να υπάρχουν και 58 παιδιά. Αυτό σημαίνει τη συγκρότηση δύο τμημάτων στην πρώτη περίπτωση και τριών στη δεύτερη. Διαφορετικές ανάγκες καθηγητών σε κάθε περίπτωση. Μέχρι τώρα όλα αυτά ξεκαθαρίζονταν στις αρχές Σεπτεμβρίου και μετά ακολουθούσε ο υπολογισμός των αναγκών σε καθηγητές για να γίνουν οι προσλήψεις του απαραίτητου αριθμού αναπληρωτών, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις επί καθυστερήσεων.
Φέτος η εικόνα ήταν καλύτερη. Το Υπουργείο Παιδείας γνώριζε από τον Ιούνιο τον αριθμό των τμημάτων που θα είχε το Σεπτέμβριο και μάλιστα στα τέλη Αυγούστου ανακοίνωσε τα ολιγομελή τμήματα που θα λειτουργήσουν σε μέρη με μικρό πληθυσμό ή δύσκολη πρόσβαση. Αυτό του επέτρεψε να διορίσει σε μία μέρα 19.480 αναπληρωτές. Βέβαια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση διορίστηκαν μόλις 1776 αναπληρωτές, 700 περισσότεροι από πέρυσι, που όμως δεν καλύπτουν ούτε τον αριθμό των συνταξιοδοτήσεων. Μάλιστα δήλωσε ο Υπουργός Παιδείας ότι τους στέλνουν ψεύτικα στοιχεία οι διευθυντές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και οι διευθυντές σχολείων και αυτό τους δυσκολεύει. Η αλήθεια είναι ότι το Υπουργείο Παιδείας ποτέ δεν διόριζε όσους καθηγητές ζητούσαν οι διευθυντές δευτεροβάθμιας. Πάντα διόριζε λιγότερους. Οπότε ζητούσαν περισσότερους από όσους χρειάζονταν για να πάρουν, τελικά, όσους ήθελαν. Το κλασικό ελληνικό παζάρι για πράγματα που θα έπρεπε να είναι εκτός συζήτησης. Ποιος φταίει;. Η κότα έκανε το αυτό ή το αυτό την κότα;
Ο κύριος όγκος των αναπληρωτών διορίστηκε στην ειδική αγωγή και κατά δεύτερον στην πρωτοβάθμια, όπου υπάρχουν ελάχιστοι μόνιμοι εκπαιδευτικοί και επιτέλους τα μαθήματα θα ξεκινήσουν σχεδόν κανονικά. Αναμένουμε να δούμε πως θα εξελιχθεί η κατάσταση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Στον πίνακα που δημοσίευσε το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να παρατηρήσουμε ότι η ανάγκη για αναπληρωτές αυξάνεται κάθε χρόνο, αφού διορισμοί δεν γίνονται, αλλά μόνο συνταξιοδοτήσεις. Έτσι οι ανάγκες αναπληρωτών δεν είναι ίδιες φέτος και πριν 7 χρόνια.
Εντύπωση προξενεί το έτος 2015-2016 όταν δεν διορίστηκε ούτε ένας αναπληρωτής πριν ανοίξουν τα σχολεία, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας. Βέβαια είχαμε τις εκλογές του Σεπτεμβρίου και δεν επιτρέπονταν οι διορισμοί αναπληρωτών πριν τη διεξαγωγή των εκλογών, αν θυμάμαι καλά.
Ας σκεφτούμε ότι σε μία ευνομούμενη χώρα καμία συζήτηση για τον αριθμό των εκπαιδευτικών στα σχολεία δεν θα είχε νόημα. Οι εκπαιδευτικοί είναι αυτονόητο ότι βρίσκονται στη θέση τους πολύ πριν την έναρξη των σχολείων. Μόνο στην Ελλάδα αυτό δεν είναι δεδομένο και κάθε χρόνο προσπαθεί το σχολείο να ξεκινήσει με τη μικρότερη δυνατή καθυστέρηση, με αλλεπάλληλες αλλαγές προγραμμάτων, λόγω καθυστερημένων διορισμών, και άλλα τέτοια κωμικοτραγικά.