Η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος για την εναλλακτική διαχείριση των χρησιμοποιημένων φορητών μπαταριών αποτελεί το στόχο του έργου DIASBAT, που είναι χρηματοδοτούμενο από το Ε.Π.ΑΝ. Εχει διάρκεια 32 μήνες, ως 30/6/2006, και συνολικό προϋπολογισμό 2,22 εκατ. ευρώ, από τα οποία το 1 εκατ. ευρώ δημόσια δαπάνη.
Τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της σχετικής έρευνας του Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (Ι.Γ.Μ.Ε.), στο πλαίσιο του έργου DIASBAT, παρουσιάστηκαν σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε σήμερα.
Το πειραματικό δίκτυο του ΙΓΜΕ περιέλαβε 15 σημεία συλλογής (κάδους), οι οποίοι τοποθετήθηκαν σε όλες τις Περιφερειακές Μονάδες και τις Κεντρικές Υπηρεσίες του Ινστιτούτου ανά την Ελλάδα και συγκεκριμένα στις πόλεις: Ξάνθη, Θεσσαλονίκη, Κοζάνη, Πρέβεζα, Αθήνα, Τρίπολη και Ρέθυμνο. Στο διετές διάστημα λειτουργίας του δικτύου συγκεντρώθηκαν χρησιμοποιημένες φορητές μπαταρίες συνολικού βάρους 325 κιλών και συνολικού αριθμού τεμαχίων 10.000.
Από τους ελέγχους, που πραγματοποιήθηκαν, στις χρησιμοποιημένες φορητές μπαταρίες, διαπιστώθηκε ότι περίπου το 80% αφορά σε μη επαναφορτιζόμενες μπαταρίες (από τις οποίες το 60% αναφέρεται στις κοινές αλκαλικές μπαταρίες) και το 20% σε επαναφορτιζόμενες.
Με βάση τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο διατίθενται στην αγορά των «15» 800.000 μπαταρίες για οχήματα, 190.000 βιομηχανικές και 160.000 φορητές μπαταρίες. Υπολογίζεται ότι το 75% των μπαταριών αυτών μετά το τέλος της χρήσης τους καταλήγουν στις χωματερές, μολύνοντας το περιβάλλον από τα εκχυλίσματα μετάλλων. Ακόμη και όταν επιλέγεται η τεχνική της καύσης των απορριμμάτων, οι επιπτώσεις για το περιβάλλον από τις περιεχόμενες μπαταρίες είναι εξίσου αρνητικές, λόγω της ενδεχόμενης εκπομπής ρύπων βαρέων μετάλλων.