Από την έντυπη έκδοση
Της Κατερίνας Τζωρτζινάκη
[email protected]
Ένας ύμνος στη χαρά και τη συναδέλφωση. Ο Μπετόβεν επιθυμούσε η πρεμιέρα της «Ενάτης» να δοθεί στο Βερολίνο. Τελικά, πείσθηκε και η μεγάλη ημέρα ήταν Δευτέρα και είχε βιενέζικο αέρα. 7 Μαΐου του 1824 στο κατάμεστο «Κερντνερτορτεάτερ».
Εκτός του αρχιμουσικού Μίκαελ Ουμλάουφ στη σκηνή βρισκόταν και ο Γερμανός συνθέτης. Δύο επί σκηνής, ποιος δίνει γραμμή; Ο Ουμλάουφ, που είχε μια δυσάρεστη εμπειρία προ διετίας, είπε στους μουσικούς και τους μονωδούς να αγνοήσουν τις υποδείξεις του Μπετόβεν και να υπακούουν μόνο σ’ αυτόν.
Το έργο ενθουσίασε. Ο Μπετόβεν, με προβλήματα ακοής, γυρισμένη την πλάτη στο κοινό και προσηλωμένος στην εκτέλεση, δεν εισέπραξε τις επευφημίες και τα χειροκροτήματα. Η κοντράλτο τον έστρεψε προς το ακροατήριο και αντιλήφθηκε τις αντιδράσεις. Θρίαμβος. Πέντε μπιζαρίσματα για ένα από τα κορυφαία δημιουργήματα.
Η «Ωδή στη Χαρά», ο επίσημος ύμνος της Ευρωπαϊκής Ένωσης -που σήμερα γιορτάζει, αλλά δεν έχει λόγους να το φωνάζει- έχει γυρίσει σε αντάτζιο. Το έργο δεν ξεσηκώνει. «Ωδή στη Χαρά» ή «Ύμνος στην αποτροπή της συμφοράς»;
Τι σημαίνει για παράδειγμα η Ευρώπη για τους νέους; Ο 19χρονος Χάνες Χάρτμαν ρώτησε την καγκελάριο εάν η πολιτική μπορεί να γίνει πιο απλή και κατανοητή για τους πολίτες. «Καταλαβαίνετε τι εννοώ;»
«Περίπου», απάντησε η Άγκελα Μέρκελ. Γυρίστε στο κοινό και ίσως πιάσετε κάτι. Ο μήνας έχει εννιά, αλλά το «business as usual» δεν είναι γιατρειά. Ημέρα της Ευρώπης, μα το μη χείρον δεν το λες και έρωτα πρώτης.
To ευρώ, με τη μια μορφή ή την άλλη, θα επιβιώσει. Η Γερμανία δεν θα συμφωνήσει σε έναν κεντρικό προϋπολογισμό για την Ευρωζώνη. Δεν θα υπάρξει ένα ενιαίο ασφαλές στοιχείο ενεργητικού. Δεν θα υπάρξει κοινή ασφάλιση καταθέσεων. Η τραπεζική ένωση θα παραμείνει ημιτελής. Ο μαέστρος, όμως, αισθάνεται ασφαλής.