Το νέο νομοσχέδιο για τον περιφερειακό Τύπο

Τετάρτη, 30 Αυγούστου 2006 17:05
UPD:17:23
A- A A+

Το νέο νομοσχέδιο για τον Τύπο της περιφέρειας, παρουσίασε σήμερα το μεσημέρι ο υπουργός Επικρατείας Θεόδωρος Ρουσόπουλος.

Βασικός άξονας του νομοσχεδίου είναι ο επανακαθορισμός των κριτηρίων που πρέπει να πληροί μία εφημερίδα, προκειμένου να διασφαλιστεί η μέγιστη δυνατή δημοσιότητα και διαφάνεια που απαιτούνται για την καταχώριση των κρατικών δημοσιεύσεων.

Όπως αναφέρθηκε δίνεται χρόνος προσαρμογής στις διατάξεις του νέου νομοσχεδίου, μέχρι τις 31/3/2007, ενώ ανακοινώθηκε, όσον αφορά τα προγράμματα προβολής των φορέων του δημοσίου, από την 1η Σεπτεμβρίου αρχίζει η δημοσιοποίηση τους προς όλους, σε ειδικό τμήμα της ιστοσελίδας των Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας – Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης.

Με το νέο νομοσχέδιο:

α) Αποσαφηνίζεται η έννοια των περιφερειακών και τοπικών εφημερίδων, προς αποφυγή σχετικών παρανοήσεων, που είχαν παρατηρηθεί στο παρελθόν.

β) Ως περιφερειακές εφημερίδες, ορίζονται αυτές που εκδίδονται εκτός των νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης, ενώ ως τοπικές ορίζονται αυτές που εκδίδονται εντός των νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης. Ικανοποιείται έτσι πάγιο αίτημα των Ενώσεων Ιδιοκτητών Επαρχιακών Εφημερίδων.

γ) Κριτήριο κατάταξής τους στις προαναφερόμενες κατηγορίες αποτελεί η φορολογική τους έδρα, στην οποία παράλληλα πρέπει να λειτουργεί και η διεύθυνσή τους και να δίδονται οι βασικές κατευθύνσεις και οδηγίες για την έκδοσή τους.

δ) Οι δημοσιεύσεις αφορούν στην καταχώριση των περιλήψεων διακηρύξεων δημοπρασιών και προκηρύξεων διαγωνισμών (με εξαίρεση τους διαγωνισμούς προσλήψεων προσωπικού), καθώς και των ισολογισμών των ΔΕΚΟ (ν. 3429/2005) και των «κρατικών» Τραπεζών και μόνο για τις περιοχές στις οποίες εκτείνεται η αρμοδιότητά τους.

ε) Καθορίζονται τυπικά κριτήρια προκειμένου οι εν λόγω εφημερίδες να έχουν δικαίωμα των ανωτέρω δημοσιεύσεων.

Θεσπίζονται κριτήρια που αφορούν στο είδος της εφημερίδας (περιοδικότητα της έκδοσης, δημοσιογραφικός χαρακτήρας, τοπικό περιεχόμενο), τη μορφή και το μέγεθός της.

Τα έτη κυκλοφορίας του εντύπου, ο ελάχιστος αριθμός πωλουμένων φύλλων ανά έκδοση και ο αριθμός απασχολουμένων δημοσιογράφων, αποτελούν κριτήρια, τα οποία αποδεικνύουν την ελάχιστη ένδειξη αναγνωρισιμότητας και βιωσιμότητας και συνεπώς ανεξαρτησίας της εφημερίδας.

Ειδικότερα, ο χρόνος κυκλοφορίας μιας περιφερειακής ή τοπικής εφημερίδας, προκειμένου να έχει δικαίωμα καταχωρίσεων, ορίζεται σε δύο έτη για την ημερήσια (από ένα έτος που ίσχυε μέχρι σήμερα) και σε τρία έτη για την εβδομαδιαία (επαναλαμβάνεται, δηλαδή, η ισχύουσα νομοθεσία σε αυτό το σημείο).

Τα χρονικά αυτά όρια ικανοποιούν τα αιτήματα των Ενώσεων.

Επίσης, θεσπίζεται ως κατώτατο όριο πωλουμένων φύλλων ανά έκδοση τα 750 φύλλα.

Το κριτήριο αυτό δεν υπήρχε στην ισχύουσα νομοθεσία, αλλά είναι απαραίτητο για να διασφαλιστεί η - κατά το δυνατόν- ευρύτερη δημοσιότητα. Επίσης, αποτελεί κριτήριο της αποδοχής της εφημερίδας από το αναγνωστικό κοινό.

Οι Ενώσεις ζητούσαν το όριο των 1.000 φύλλων ανά έκδοση.

Αυξάνεται το κατώτατο όριο σελίδων ανά έκδοση, ενώ γίνεται ειδική πρόβλεψη για εφημερίδες που εδρεύουν σε νομούς με πληθυσμό μικρότερο από 80.000 κατοίκους, προκειμένου να μπορούν να καλύπτουν την απαιτούμενη ύλη τοπικού περιεχομένου.

Ζητείται η αναγραφή της ταυτότητας της εφημερίδας σε κάθε αντίτυπό της.

Παράλληλα, οριοθετείται το ποσοστό επίκαιρης ύλης, κυρίως τοπικού ενδιαφέροντος, προκειμένου να διασφαλιστεί και να αναδειχθεί με ουσιαστικό τρόπο η περιφερειακή και τοπική ειδησεογραφία. Για τον ίδιο λόγο, αλλά και προς αποφυγή φαινομένων αντιγραφής, ορίζεται η έννοια της αναπαραγωγής περιεχομένου άλλου εντύπου.

Σημειώνεται ότι ο κατώτατος αριθμός απασχολούμενων δημοσιογράφων και ο ορισμός της έννοιας της αναπαραγωγής κειμένων άλλων εντύπων, τίθεται για πρώτη φορά, με το παρόν νομοσχέδιο.

Ικανοποιήθηκε, κατ’ αυτόν τον τρόπο, το αίτημα της ΠΟΕΣΥ για τη θέσπιση του κριτηρίου αυτού, ο δε αριθμός των δημοσιογράφων αποτέλεσε προϊόν του διαλόγου με τους φορείς.

Τέλος, προστίθεται η προϋπόθεση του ποινικού μητρώου για τους ιδιοκτήτες, εκδότες και διευθυντές εφημερίδων, σχετικά με σοβαρά μόνον αδικήματα που άπτονται της δραστηριότητάς τους και μετά την έκδοση αμετάκλητης δικαστικής απόφασης.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι το νέο σχέδιο νόμου θέτει αυστηρότερα κριτήρια υπαγωγής στις σχετικές διατάξεις, πριμοδοτείται η συγχώνευση εφημερίδων.

στ) Καθορίζονται με σαφήνεια τα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίζουν κατά έτος οι ενδιαφερόμενες εφημερίδες. Συνεπώς, ο σχετικός έλεγχος των κριτηρίων καθίσταται αποτελεσματικότερος.

ζ) Λαμβάνονται υπόψη οι γεωγραφικές ιδιομορφίες της χώρας μας, ώστε να διασφαλίζεται δημοσιότητα και στις νησιωτικές περιοχές, γεγονός το οποίο δεν προέβλεπε η προϊσχύουσα νομοθεσία.

η) Κριτήριο για την καταχώριση των δημοσιεύσεων αυτών, αποτελεί η ίση κατανομή αυτών μεταξύ των εφημερίδων που πληρούν τα κριτήρια του νόμου αυτού.

Το κριτήριο αυτό προϋπήρχε στο ν. 2328/1995 και αποτελεί γενικό αίτημα όλων των Ενώσεων Ιδιοκτητών και της ΠΟΕΣΥ.

θ) Επαναλαμβάνεται η απαγόρευση χρησιμοποίησης διαφημιστικών γραφείων ή άλλων ενδιαμέσων, αλλά επιβάλλονται για πρώτη φορά κυρώσεις στους παραβάτες.

ι) Προβλέπεται η δυνατότητα ελέγχων της αρμόδιας υπηρεσίας της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας, προκειμένου να διαπιστώσει την τήρηση των διατάξεων του νομοσχεδίου.

ΣΤΕΛΙΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ

Προτεινόμενα για εσάς