Από την έντυπη έκδοση
Της Έφης Τριήρη
[email protected]
O επιμένων νικά... Παρότι η προσφορά της έπεσε στο κενό πέρυσι τον Νοέμβριο, η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Geely επανήλθε δριμύτερη, πετυχαίνοντας τον στόχο της, διεισδύοντας ακόμη πιο βαθιά στο στιλ και στην πολυτέλεια, με την αγορά μεριδίου αξίας 7,3 δισ. δολαρίων στον μητρικό όμιλο της Mercedes-Benz, την Daimler.
Ακόμη πιο σημαντικό, το γεγονός ότι με την εξαγορά του εν λόγω μεριδίου η Geely αναδεικνύεται στον μεγαλύτερο επενδυτή της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Τη στιγμή που η Γερμανία και η υπόλοιπη Ευρώπη προσπαθούν να υψώσουν τείχη στη διείσδυση του κινεζικού κεφαλαίου, με το αιτιολογικό να προστατευθούν οι στρατηγικοί τους τομείς. Ο φόβος του Βερολίνου και άλλων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων είναι τα πολιτικά κίνητρα που κρύβονται πίσω από τις κινεζικές προτάσεις εξαγοράς, με απόκτηση στρατηγικής τεχνογνωσίας και διεύρυνση της επιρροής του Πεκίνου στην Ευρώπη.
Η Geely λοιπόν απέκτησε ένα ποσοστό κοντά στο 10%, αγοράζοντας αλλεπάλληλα μετοχές στο χρηματιστήριο στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων. Αποκτά έτσι στην Daimler τη θέση που κατείχε μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου το επενδυτικό κρατικό ταμείο του Κουβέιτ, που ήταν για δεκαετίες ο μεγαλύτερος επενδυτής της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας με μερίδιο 6,8%. Τώρα, ένα νέο κεφάλαιο ανοίγεται για την Daimler, ειδικά στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, στην οποία η Κίνα κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος και αναζητά συμμαχίες στην τεχνολογία ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι κινεζικές επιχειρήσεις δείχνουν σαφή προτίμηση στη γερμανική αγορά, όπου και έχουν γίνει ιδιαίτερα δραστήριες τα τελευταία έτη. Η HNA Group έχει μερίδιο 8,8% στην Deutsche Bank, ενώ η κατασκευάστρια βιομηχανικών ρομπότ Kuka εξαγοράστηκε από την κινεζική εταιρεία οικιακών συσκευών Midea. Τον Δεκέμβριο του 2017, ο Λι Σούφου, πρόεδρος και βασικός ιδιοκτήτης της Geely, κατέστη ο μεγαλύτερος μέτοχος στη σουηδική Volvo, τη δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του πλανήτη, αφού το 2010 είχε αγοράσει τη Volvo Cars από τη Ford Motor και πέρυσι εξασφάλισε και τον έλεγχο της βρετανικής Lotus.
Όμως, και η τεράστια αγορά της Κίνας δεν αφήνει αδιάφορες τις κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς προβλέψεις κάνουν λόγο για εντυπωσιακή αύξηση της κινεζικής ζήτησης για πολυτελή αυτοκίνητα την προσεχή δεκαετία, χάρη στη συσσώρευση της προσωπικής περιουσίας και στην άνθηση των ιδιωτικών επιχειρήσεων στη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη. Η «σπείρα» αγορών έχει λοιπόν ανάψει και μαζί και το «κυνήγι μαγισσών»...