Στην αποκάλυψη πως 100.000 δολάρια δαπανήθηκαν για περίπου 3.000 διαφημίσεις στην πλατφόρμα του, κατά το χρονικό διάστημα από τον Ιούνιο του 2015 μέχρι τον Μάιο του 2017, οι οποίες φαίνονται να συνδέονται με τη Ρωσία και είχαν πολιτικό περιεχόμενο προέβη το Facebook.
Αναλυτικότερα, όπως αναφέρεται σε blogpost του Άλεξ Στάμος, chief security officer του Facebook, «υπάρχουν πολλά ερωτήματα από τις εκλογές του 2016 περί ρωσικής παρέμβασης στην εκλογική διαδικασία...ένα ερώτημα που έχει προκύψει είναι εάν υπάρχει σύνδεση μεταξύ των ρωσικών προσπαθειών και διαφημίσεων που αγοράστηκαν στο Facebook. Αυτοί είναι σοβαροί ισχυρισμοί, και εξετάζουμε ένα εύρος δραστηριότητας στην πλατφόρμα μας, για να καταλάβουμε τι συνέβη».
Όπως συνεχίζει, «εξετάζοντας τις αγορές διαφημίσεων, βρήκαμε ότι δαπανήθηκαν περίπου 100.000 δολάρια σε διαφημίσεις από τον Ιούνιο του 2015 ως τον Μάιο του 2017- σχετιζόμενα με περίπου 3.000 διαφημίσεις- που συνδέονταν με περίπου 470 ψεύτικους λογαριασμούς και σελίδες κατά παράβαση των πολιτικών μας. Η ανάλυσή μας υποδεικνύει πως αυτοί οι λογαριασμοί και σελίδες συνδέονταν μεταξύ τους, και πιθανότατα η διαχείρισή τους γινόταν από τη Ρωσία».
Όπως διευκρινίζεται στο σχετικό blogpost, οι λογαριασμοί αυτοί και οι σελίδες έχουν κλείσει- ενώ τονίζεται πως η πλειονότητα των διαφημίσεων που σχετίζονταν με αυτούς τους λογαριασμούς δεν είχαν συγκεκριμένες αναφορές στις αμερικανικές προεδρικές εκλογές ή σε συγκεκριμένους υποψηφίους- ωστόσο φαίνονταν να επικεντρώνονται στην «ενίσχυση διχαστικών κοινωνικών και πολιτικών μηνυμάτων ανά το ιδεολογικό φάσμα, ασχολούμενα με θέματα από ζητήματα ομοφυλοφίλων μέχρι θέματα που είχαν να κάνουν με τη μετανάστευση και το δικαίωμα στην οπλοφορία».
Περίπου το 1/4 αυτών των διαφημίσεων ήταν γεωγραφικά στοχευμένες, και από αυτές, περισσότερες βγήκαν το 2015 απ'ό,τι το 2016. Επίσης, όπως σημειώνεται, η στάση αυτών των λογαριασμών φαίνεται να υποδεικνύει πως ο στόχος τους ήταν η προώθηση διχαστικών μηνυμάτων, όπως είχε επισημανθεί σε προηγούμενο σχετικό white paper που είχε βγει τον Απρίλιο από το Facebook.
Στη συνέχεια του blogpost αναφέρεται ότι έγιναν επίσης έρευνες για διαφημίσεις οι οποίες ενδεχομένως να προέρχονταν από τη Ρωσία, «ακόμα και αυτές με πολύ αδύναμες ενδείξεις σύνδεσης, και μη σχετιζόμενες με οποιαδήποτε γνωστή οργανωμένη προσπάθεια...σε αυτό το τμήμα της έρευνάς μας, βρήκαμε περίπου 50.000 δολάρια σε εν δυνάμει πολιτικού περιεχομένου δαπάνες σε περίπου 2.200 διαφημίσεις».
Όπως υπογραμμίζεται σχετικά, οι αμερικανικές αρχές που έχουν αναλάβει τη διερεύνηση της υπόθεσης έχουν ενημερωθεί σχετικά, και το Facebook θα συνεχίσει να συνεργάζεται μαζί τους στο πλαίσιο των ερευνών, εφόσον χρειάζεται κάτι τέτοιο.
Σύμφωνα με τη Washington Post, που επικαλείται πηγές ενημερωμένες σχετικά με τα ευρήματα του Facebook, εκπρόσωποι της εταιρείας είπαν στους ερευνητές του Κογκρέσου ότι το κοινωνικό δίκτυο ανακάλυψε πως πωλήθηκαν διαφημίσεις κατά την προεκλογική περίοδο στις ΗΠΑ, σε μια σκιώδη ρωσική εταιρεία που επεδίωκε τον επηρεασμό των ψηφοφόρων. Τα στελέχη του Facebook μάλιστα ανέφεραν ότι είχαν διαπιστώσει πως οι πωλήσεις δρομολογούνταν σε μια ρωσική «φάρμα τρολ», που έχει ιστορικό προώθησης προπαγάνδας υπέρ του Κρεμλίνου.