Τάσος Χαλκιάς: «Για τη σημερινή Ελλάδα, αισθάνομαι πολύ άσχημα, σαν να αργοπεθαίνω…»

Ο ηθοποιός μιλά με αφορμή την παράσταση «Ο επικήδειος»
Τρίτη, 20 Ιουνίου 2017 11:55
A- A A+

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Αναδεικνύοντας, μέσα από τον ρόλο του, την ανθρώπινη ματαιοδοξία σε όλο της το μεγαλείο, σε ένα έργο που, με μία σατιρική και άκρως χιουμοριστική διάθεση, καταφέρνει να της προσδώσει έναν μυστηριακό και ιδιαίτερα κωμικό χαρακτήρα, ο ηθοποιός Τάσος Χαλκιάς μάς μιλά για την παράσταση «Ο επικήδειος».

Με αφορμή τη συμπλήρωση έξι χρόνων από τον θάνατο του συγγραφέα και θεατρικού δασκάλου Ιάκωβου Καμπανέλλη, η μονόπρακτη κωμωδία του παρουσιάζεται σε ελεύθερη απόδοση της Κατερίνας Καμπανέλλη, πραγματοποιώντας καλοκαιρινή περιοδεία που ξεκινά από το Θέατρο Βράχων «Άννα Συνοδινού», στον Βύρωνα, την Τετάρτη 21 Ιουνίου, στις 9.15 το βράδυ.

Ως ήρωας του έργου, ο Τάσος Χαλκιάς εκφράζει την ανθρώπινη ματαιοδοξία ακόμα και με τρόπους ανήθικους, ακόμα και μετά θάνατον, προκειμένου να επιτύχουμε την υστεροφημία και, κατ’ επέκταση, την παράταση της ύπαρξής μας, και μιλά για το έργο και για τα συναισθήματά του για τη σημερινή Ελλάδα.

Ποια θέματα αγγίζει το σατιρικό αυτό θεατρικό μονόπρακτο;

«Με τον “Επικήδειο”, ο Καμπανέλης μάς ταξιδεύει με τον δικό του τρόπο στο μεταφυσικό ταξίδι του ανθρώπου. Στις σκέψεις εκείνες, που έχουν ως αντικείμενο τη μετά θάνατον συνέχιση - παράταση της ζωής, δια μέσου της φήμης και της όποιας δόξας κατάφερε να κατακτήσει ο άνθρωπος, όσο ζούσε. Εν τέλει, το κυρίως θέμα του έργου είναι η ανθρώπινη ματαιοδοξία, με σκοπό την υστεροφημία μας σε όλο της το μεγαλείο, αλλά δοσμένο με απόλυτα σατιρική και χιουμοριστική διάθεση, με αφορμή έναν επικήδειο λόγο».

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ήρωα που υποδύεστε;

«Η μανία του για υστεροφημία και η επίτευξή της είναι το κύριο χαρακτηριστικό του ήρωα που υποδύομαι, συγγραφέα στο επάγγελμα στην κοινωνική του ζωή. Φτάνει στον υπέρτατο βαθμό της ματαιοδοξίας του, καταστρώνοντας σχέδια και καθιστώντας “συνένοχο” τον φίλο και συνάδελφό του, προκειμένου να επιτύχει  την υστεροφημία του, ακόμα και ως προς την εμπορική επιτυχία του έργου, που άφησε πίσω του».

Πώς εξελίσσεται η τηλεφωνική του συνδιάλεξη και τι αναδύεται μέσα από αυτήν;

«Στο πρώτο μέρος του έργου, ο ήρωας αναλώνεται στο να ιστορεί τις λεπτομέρειες της κηδείας ενός φίλου συγγραφέα, την οποία παρακολούθησε, σε έναν άλλο φίλο του, επίσης συγγραφέα, ο οποίος, λόγω ασθενείας, δεν παραβρέθηκε στην κηδεία. Στο δεύτερο μέρος της τηλεφωνικής συνομιλίας τους, αναλύει στον φίλο του το πανούργο σχέδιό του, συχνά με ιδιαίτερο κυνισμό, προκειμένου να συναποφασίσουν την υλοποίησή του. Τίποτα, όμως, δεν μυρίζει και, κυρίως, τίποτα δεν αναδίδει μπόχα. Ο θεατής παραμένει ελεύθερος να “καταδικάσει” τον ήρωά μας, μέσα στη γραφικότητά του, ή να του επιτρέψει να περάσει στην αντίπερα όχθη, με τον τρόπο που αυτός διάλεξε να οδηγήσει τον βαρκάρη! Το σίγουρο είναι ότι δεν θα πλήξει καθόλου και, μάλλον, θα γελάσει πολύ, γιατί ο ήρωάς μας, αν μη τι άλλο, είναι τρομερά χαριτωμένος».        

Πώς αισθάνεστε για τη σημερινή Ελλάδα;

«Αισθάνομαι πολύ άσχημα, σαν να αργοπεθαίνω, γιατί, μόλις λίγο την αφήσω, για να προσπαθήσω να επιβιώνω μακριά της, γυρίζω και τη βρίσκω πιο άρρωστη από πότε! Και πια, δεν μου μένει παρά να της τραγουδάω:

“Στην κυρά μάνα μας μη δίνετε βοήθεια,

ούτε μαγκούρα στο προσκέφαλο σιμά,

γιατί θα δέρνει κάθε μέρα τα παιδιά της,

και όταν μιλάω θα με λέει αληταρά…

 Λένγκω Λένγκω Λένγκω, μου σπαράζεις την καρδιά

Λέγκω Λένγκω Λένγκω, μου πληγώνεις τη χαρά

Λένγκω Λένγκω Λένγκω, μάνα στο καμίνι της φωτιάς

Λένγκω Λένγκω Λένγκω, μάνα πες μας πάλι τι ζητάς…”».

Τι χρειαζόμαστε πραγματικά σε αυτήν τη δύσκολη φάση;

«Δεν μου επιτρέπεται να εκφραστώ! Πρόκειται για σκληρούς, ιδιαίτερα επίπονους και πολύ προσωπικούς στοχασμούς! Κατά συνέπεια, ανεφάρμοστους από τους νεοέλληνες και, σίγουρα, αδύνατον να υιοθετηθούν από τους απάτριδες πολιτικούς μας, πόσο μάλλον από τους ανθέλληνες εταίρους… μας». 

Τι σας τονώνει το ηθικό;

«Οι νέοι ταλαντούχοι και εργατικοί άνθρωποι που επιμένουν, μου θρέφουν την ελπίδα για το μέλλον της αγαπημένης μου πατρίδας».

Ταυτότητα παράτασης

Ελεύθερη απόδοση: Κατερίνα Καμπανέλλη, σκηνικό - κουστούμια: Ηλιάνα Χαλκιά, μουσικές επιλογές και ήχοι: Πένη Παπουτσή, παραγωγή: Αθηναϊκά Θέατρα Α. Ε., σκηνική παρουσίαση: Λεωνίδας Ιορδάνου, θεατρική διδασκαλία και ερμηνεία: Τάσος Χαλκιάς.

Πληροφορίες

Θέατρο Βράχων «Άννα Συνοδινού»: Βύρωνας - Αθήνα, τηλ.: 210 7626438. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 12 ευρώ, εκπτωτικό (φοιτητικό - ανέργων - άνω των 65): 10 ευρώ. Πώληση εισιτηρίων: στα ταμεία του θεάτρου Αλίκη: Αμερικής 4 - Αθήνα, τηλεφωνικά: 211 1000365, ηλεκτρονικά: ticket365.gr.

Προτεινόμενα για εσάς