Οι νέοι οδηγοί και οι έφηβοι διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο να εμπλακούν σε θανατηφόρο ή άλλο δυστύχημα σε σχέση με τους πιο έμπειρους οδηγούς, όπως δείχνουν πολυάριθμες στατιστικές που αφορούν και την Ελλάδα και αναφέρθηκε στα συμπεράσματα της ημερίδας YEARS για την Οδική Ασφάλεια των νέων.
Ο κίνδυνος για τους νέους οδηγους είναι 2 με 3 φορές υψηλότερος, ενώ μεγάλη προσοχή θα πρέπει να δοθεί συγκεκριμένα στην προστασία των εφήβων και νεαρών ανδρών που, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αντιπροσωπεύουν το 72% και 82% αντίστοιχα των θυμάτων από τροχαίο συμβάν σε αυτές τις ηλικίες.
Σύμφωνα με στοιχεία, μεγαλύτερο κίνδυνο διατρέχουν επίσης οι έφηβοι και νεαροί οδηγοί και επιβάτες που κινούνται με δίκυκλα, σε επαρχιακές οδούς.
Όπως δείχνει σχετική έκθεση που δημοσίευσε το ETSC, η χώρα μας διατηρεί την πρωτιά και στις συγκρούσεις με μόνο ένα όχημα (single-vehicle collisions) με κύρια αίτια την υπερβολική ταχύτητα, την απόσπαση προσοχής και το αλκοόλ, με θύματα κυρίως νέους οδηγούς και επιβάτες.
Τα στοιχεία που αφορούν στην Οδική Ασφάλεια των νέων στην Ελλάδα επιβεβαίωσε στην κεντρική εισήγησή της η Πρόεδρος του Ι.Ο.ΑΣ., Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά, τονίζοντας την ανησυχία της για τις θλιβερές πρωτιές που καταγράφει πανευρωπαϊκά η χώρα μας στα τροχαία δυστυχήματα όπου εμπλέκονται νέοι ηλικίας 15 – 24.
Την εκδήλωση διοργάνωσαν το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC) και ο στρατηγικός εταίρος του στην Ελλάδα, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», στο Αμφιθέατρο του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου.
Ο εκτελεστικός διευθυντής του ETSC Αντόνιο Αβενόσο την εισήγησή του κάλεσε όλους τους φορείς στην Ελλάδα να εστιάσουν στην προστασία των νέων και των ευάλωτων χρηστών στους δρόμους επενδύοντας στην εκπαίδευση από μικρή ηλικία και σε στοχευμένες καμπάνιες ενημέρωσης.
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Τάξης, κ. Δημήτριος Αναγνωστάκης, ο Γενικός Γραμματέας Διά Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς, κ. Παυσανίας Παπαγεωργίου, ο Γενικός Γραμματέας Αντεγκληματικής Πολιτικής, κ. Ευτύχιος Φυτράκης και ο Προϊστάμενος Κλάδου Τάξης, Ταξίαρχος κ. Δημήτριος Αθανασόπουλος, εκπροσωπώντας των Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας, Αντιστράτηγο κ. Κωνσταντίνο Τσουβάλα.
Στον χαιρετισμό του ο κ. Αναγνωστάκης μίλησε για την ανάγκη μετάβασης από ένα μοντέλο καταστολής σε μια στρατηγική που θα «έχει ως προμετωπίδα την πρόληψη» και η οποία θα στηρίζεται στην ορθολογικότητα, την εξωστρέφεια, την εντατική ευαισθητοποίηση των ανθρώπων της Τροχαίας καθώς και στις συνέργειες με φορείς.
Στο σημαντικό έλλειμα εκπαίδευσης σε θέματα οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα «όπου η αποφυγή ατυχημάτων είναι θέμα δεξιοτήτων και όχι παιδείας» αναφέρθηκε ο κ. Παπαγεωργίου, από το βήμα της Ημερίδας, ο οποίος δεσμεύτηκε πως «με την επανίδρυση της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς το θέμα της Κυκλοφοριακής Αγωγής θα είναι στην κορυφή, έτσι ώστε αυτό που έχει ξεκινήσει στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση να μπορέσουμε να το περάσουμε και στο Γυμνάσιο και το Λύκειο όπου υπάρχουν και τα περισσότερο ενεργητικά θύματα από τροχαία συμβάντα».
Χαιρετίζοντας την εκπροσώπηση όλων των υπουργείων στην Ημερίδα, ο κ. Φυτράκης υπογράμμισε με τη σειρά του την ανάγκη μιας συνολικής στράτευσης της κυβέρνησης στο θέμα της προστασίας των νέων στους δρόμους με στόχο να ενισχυθεί το τρίπτυχο «Πρόληψη - Οδική Ασφάλεια - Αντιμετώπιση της παραβατικότητας», η αποτελεσματικότητα του οποίου έχει φανεί και από το Πρόγραμμα «ΕΡΜΗΣ» για νέους με αποκλίνουσα συμπεριφορά, που υλοποιείται με πρωτοβουλία του Ι.Ο.ΑΣ. και υποστηρίζεται από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Η Ημερίδα διοργανώθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος YEARS (Young Europeans Acting for Road Safety) το οποίο υλοποιείται από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών και το Συμβουλευτικό Όργανο του Κοινοβουλίου για την Ασφάλεια των Μεταφορών (PACTS) του Ηνωμένου Βασιλείου, με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και κορυφαίων ευρωπαϊκών οργανισμών για την οδική ασφάλεια.