«Πράσινο φως» του ΚΑΣ για σκηνικά παραστάσεων που θα ανέβουν στην Επίδαυρο

Πέμπτη, 08 Ιουνίου 2017 17:46
UPD:17:58
A- A A+

Τα σκηνικά που θα «ντύσουν» τις παραστάσεις που θα ανέβουν φέτος στην Επίδαυρο, στο πλαίσιο του Ελληνικού Φεστιβάλ, εξέτασε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), δίνοντας στα περισσότερα από αυτά, το «πράσινο φως».

Η διαδικασία αυτή της έγκρισης, ή μη, των σκηνικών των παραστάσεων που ανεβαίνουν στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, αλλά και στο Μικρό Θέατρο της αρχαίας πόλης, γίνεται κάθε χρόνο. Μια ομάδα εργασίας από το υπουργείο Πολιτισμού τα εξετάζει με το σκεπτικό να μη βλάπτουν τα μνημεία, υλικά και ηθικά, ενώ οι παρατηρήσεις τους έρχονται στο ΚΑΣ για την τελική γνωμοδότηση.

Η συζήτηση που έγινε πρόσφατα στο ΚΑΣ αποκάλυψε μέρος από τα «μυστικά» των παραστάσεων, πολλές από τις οποίες φαίνεται ότι θα κλέψουν τις εντυπώσεις. Έτσι, ένα μοβ τεντόπανο θα ξετυλιχτεί σταδιακά πάνω στην ορχήστρα του Αρχαίου Θεάτρου («Βάκχες» του Ευριπίδη από το ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας σε διασκευή - σκηνοθεσία Έκτορα Λυγίζου), τρισδιάστατες προβολές θα πλαισιώνουν την «Ειρήνη» του Αριστοφάνη (Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη και μουσική Νίκου Κηπουργού), ενώ ένα ξύλινο δάπεδο, με ένα αινιγματικό άνοιγμα-γλυπτό θα χρησιμοποιηθεί στους «Πέρσες» του Αισχύλου (από τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη), αν και το τελευταίο εκκρεμεί  να συζητηθεί σε επόμενη συνεδρίαση, καθώς υπήρχαν αρκετά ερωτηματικά ως προς τη χρήση του.

Από τις πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις ήταν αυτές που παρουσιάστηκαν στην «Ειρήνη», παράσταση η οποία έρχεται στο φετινό Φεστιβάλ με πολλές καινοτομίες. Όπως αναφέρθηκε στη συνεδρίαση, πρόκειται για ένα μουσικό έργο στηριγμένο στην αρχαία κωμωδία του Αριστοφάνη, που ανατέθηκε στον Νίκο Κηπουργό, σε λιμπρέτο Δημοσθένη Παπαμάρκου. Πρόκειται για ένα «υβριδικό» είδος ανάμεσα σε όπερα και θέατρο, μια «μουσική ονειροφαντασία», καθώς όλο το έργο συμβαίνει μέσα στο μυαλό του πρωταγωνιστή, του Τρυγαίου.

Η παράσταση δεν περιλαμβάνει σκηνικά αντικείμενα (εκτός από τα αναλόγια και τα όργανα της «Καμεράτα», η οποία συμμετέχει με 25 μουσικούς που θα βρίσκονται έξω από την ορχήστρα, στην αριστερή πάροδο), με την τρισδιάστατη προβολική χαρτογράφηση (3D Projection Mapping) να δημιουργεί αυτή την ονειρική κατάσταση.

Πρόκειται για μια σύγχρονη τεχνική εικονικής σκηνογραφίας, που «κλειδώνει» την εικόνα στην αρχιτεκτονική του χώρου, δημιουργώντας μια εικαστική απεικόνιση του κόσμου του έργου. Αν και η Ομάδα Εργασίας, κατά πλειοψηφία, δεν ενέκρινε την προβολή των εικόνων, με την αιτιολογία ότι δεν συνάδουν με τον χαρακτήρα του αρχαίου θεάτρου, εξαφανίζοντας στην ουσία την ορχήστρα, τα μέλη του ΚΑΣ -επίσης κατά πλειοψηφία- πείστηκαν ότι αξίζει να δοκιμαστεί αυτή η νέα τεχνολογία που υπόσχεται να δημιουργήσει κάτι ξεχωριστό.

Η «Άλκηστη» του Ευριπίδη από το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου, δημιούργησε κάποια ερωτηματικά στα μέλη του ΚΑΣ ως προς τη χρήση αντικειμένων (π.χ. καρέκλες) στον χώρο του αρχαίου σκηνικού οικοδομήματος, κάτι που ως τώρα αποφεύγεται. Τελικά, κατά πλειοψηφία τα μέλη συμφώνησαν να επιτραπεί η προσωρινή στάση των έξι ηθοποιών σε αυτό τον χώρο, που θα αντιπροσωπεύει το παλάτι του Αδμήτου, χωρίς όμως τη χρήση κινητών αντικειμένων.

Οι υπόλοιπες παραστάσεις «πέρασαν» από το Συμβούλιο, σύμφωνα με τις παρατηρήσεις της Ομάδας Εργασίας, όπου αυτές εκφράστηκαν.

Υπενθυμίζεται ότι στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, θα απολαύσουμε φέτος τις παραστάσεις:

• «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε σκηνοθεσία Τσεζάρις Γκραουζίνις.
• «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη.
• «Βάκχες» του Ευριπίδη από το ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας σε διασκευή - σκηνοθεσία Έκτορα Λυγίζου.
• «Ειρήνη» του Αριστοφάνη από το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη και μουσική Νίκου Κηπουργού.
• «Άλκηστη» του Ευριπίδη από το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου.
• «Μήδεια» του Ευριπίδη από το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων και το Θέατρο Τέχνης Κ. Κουν, σε σκηνοθεσία Μαριάννας Κάλμπαρη.
• «Πέρσες» του Αισχύλου από τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, σε σκηνοθεσία 'Αρη Μπινιάρη.
• Γιορτή λήξης με το αφιέρωμα στην πλούσια μουσικοχορευτική παράδοση του Μοριά.

Στο Μικρό Θέατρο της αρχαίας Επιδαύρου θα ανεβούν οι παραστάσεις:

• «Μήδεια» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά.
• «Άφιξις / Με αφετηρία τη Μνηστηροφονία από την ομηρική Οδύσσεια» της Ιώς Βουλγαράκη και της Ομάδας ΠΥΡ
• «Κύκλωπας» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Παντελή Δεντάκη
• «Προμηθέας Δεσμώτης», «Ικέτιδες» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Ολιβιέ Πυ.

Προτεινόμενα για εσάς