Μπέττυ Αρβανίτη: «…Κανείς δεν κερδίζει από τους πολέμους…»

Η ηθοποιός μιλά με αφορμή την παράσταση «Τρωάδες σήμερα»
Τετάρτη, 04 Ιανουαρίου 2017 10:45
UPD:05/01/2017 23:12
Elina Giounanli
A- A A+

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Πρωταγωνίστρια σε ένα καθαρά γυναικείο έργο, σε μια ξεχωριστή σύγχρονη τραγωδία με την ιδιαιτερότητα του «κλειστού χώρου», η ηθοποιός Μπέττυ Αρβανίτη μάς μιλά για την παράσταση «Τρωάδες σήμερα».

Βασισμένη στην αρχαία τραγωδία «Τρωάδες» του Ευριπίδη, που «μοιάζει να έχει αληθινή συγγένεια με σύγχρονες πολιτικές, κοινωνικές, υπαρξιακές και ψυχολογικές καταστάσεις που εκπορεύονται από τα δεινά του πολέμου», όπως σημειώνει η Ρούλα Πατεράκη, η οποία υπογράφει το κείμενο και τη σκηνοθεσία, η παράσταση «Τρωάδες σήμερα» παρουσιάζεται στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας, έως τις 15 Ιανουαρίου.

Η Μπέττυ Αρβανίτη υποδύεται μια συντετριμμένη βασίλισσα, σε αυτό το έργο που αγγίζει σύγχρονα θέματα που αφορούν στον πόλεμο και τις ολέθριες συνέπειές του, και μιλά για το έργο και για την «τραγωδία» της σημερινής Ελλάδας.

ELINA GIOUNANLI
Πώς ξεκίνησε η σχέση σας με τη Ρούλα Πατεράκη και ποια ήταν η εξέλιξή της;

Με τη Ρούλα, ξεκινήσαμε τη συνεργασία μας μαζί με την έναρξη του Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας, και υπήρξε ιδιαίτερα σημαντική. Ήταν ένα μεγάλο ρίσκο και η επιλογή του έργου “Τα πικρά δάκρυα της Πέτρας Φον Καντ” και του συγγραφέα Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, που για πρώτη φορά παίζονταν στην Ελλάδα. Ευτυχώς, το δύσκολο αυτό εγχείρημα έτυχε μεγάλης επιτυχίας και καθόρισε θετικά την πορεία μας 30 χρόνια τώρα. Εν συνεχεία, δουλέψαμε ξανά μαζί στο έργο του Λαρς Νόρεν, επίσης πρωτοεμφανιζόμενου στην Ελλάδα συγγραφέα, στο έργο “Εβριάνα”. Και τώρα, γιορτάζοντας τα 30 χρόνια του θεάτρου μας, συναντιόμαστε πάλι στο έργο “Τρωάδες σήμερα”, που έγραψε η ίδια η Ρούλα Πατεράκη και βασίζεται στον Ευριπίδη.

ELINA GIOUNANLI
Πώς η τραγωδία του Ευριπίδη αγγίζει το τώρα μέσα από την παράσταση «Τρωάδες σήμερα»;

Είναι απίστευτο το πόσο αγγίζει το σήμερα, μιας και βιώνουμε καθημερινά τις ολέθριες συνέπειες του πολέμου. Βέβαια, σήμερα, εκφράζονται όλα αυτά διαφορετικά, από σημερινούς ανθρώπους που δεν κραυγάζουν, αλλά εξίσου πονάνε. Τα δάκρυα έχουν στεγνώσει και η απόγνωση είναι βαθύτερη, μιας και ξέρουμε πια τους κανόνες του παιχνιδιού. Και οι απώλειες αφορούν και νικητές και ηττημένους. Κανείς δεν κερδίζει από τους πολέμους. Όποιου είδους κι αν είναι και με όποια μέσα κι αν διεξάγονται. Είτε με δόρατα και ασπίδες, είτε με χημικά.

Σκιαγραφείστε μας τον χαρακτήρα που ενσαρκώνετε.

Ο ρόλος, η Εκάβη, έχει υπάρξει βασίλισσα. Λέει “ήμουν η Εκάβη”, βιώνει την απόλυτη ανατροπή, διατηρώντας τα στοιχεία του ανθρώπου που έχει ασκήσει εξουσία, που υπήρξε περήφανος και που, τώρα, ζει τον απόλυτο εξευτελισμό. Διατηρεί την εξυπνάδα της, την αντοχή της, τη μαχητικότητά της, πνίγει τον πόνο της με όση αξιοπρέπεια τής έχει απομείνει και χρησιμοποιεί όποια φυγή μπορεί, για να αντέξει. Επίσης, είναι μάνα, που, εκτός από τη δική της συμφορά, έχει δει και τη συμφορά των παιδιών της.

ELINA GIOUNANLI
Ποιους προβληματισμούς εγείρει στον σύγχρονο άνθρωπο η παράσταση;

Κατά τη γνώμη μου, ο σύγχρονος και ευαίσθητος θεατής βλέπει να καθρεπτίζεται στη διάρκεια της ιστορίας της ανθρωπότητας και συνειδητοποιεί τα επαναλαμβανόμενα λάθη της, που βασίζονται στην ανάγκη του ανθρώπου για εξουσία, που ξεπερνάει τη γνώση της κοινής μοίρας των ανθρώπων και που, τελικά, όλοι πληρώνουν με τον έναν ή τον άλλον τρόπο.

Τι αισθάνεστε για την «τραγωδία» της σημερινής Ελλάδας;

Η σημερινή Ελλάδα αποδεικνύει ακριβώς αυτά τα προβλήματα. Όταν ο καθένας διαχωρίζει το προσωπικό συμφέρον από το σύνολο, κάποια στιγμή αυτό πληρώνεται από όλους. Είναι νομοτελειακό.

ELINA GIOUNANLI
Επειδή «ουδέν κακόν αμιγές καλού», τι έχει να μας διδάξει αυτή η εμπειρία;

Η ελπίδα είναι ότι μπορεί να συνειδητοποιήσουμε, τελικά, αυτό που μας έχει συμβεί, ώστε να μπορέσει να αλλάξει έστω και στο ελάχιστο αυτή η καταστροφική νοοτροπία, με τον φόβο, βέβαια, της γνώσης τού πόσο δεν μας διδάσκει η ιστορία και πόσο εύκολα ξεχνάει ο άνθρωπος.

Βλέπετε κάποιο φως στην άκρη του τούνελ;

Κανείς δεν μπορεί να ζήσει χωρίς ελπίδα. Οφείλουμε να βλέπουμε κάποιο φως, ο καθένας μέσα από αυτό που αγαπάει και πιστεύει.

Ταυτότητα παράστασης

Συγγραφή - σκηνοθεσία: Ρούλα Πατεράκη, σκηνικά - κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου, φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου, μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου. Παίζουν: Μπέττυ Αρβανίτη, Νίκος Αρβανίτης, Μαρία Κεχαγιόγλου, Άννα Κουτσαφτίκη, Νίκος Μαυράκης, Τζίνη Παπαδοπούλου, Δημήτρης Παπανικολάου, Τασία Σοφιανίδου.

ELINA GIOUNANLI
Πληροφορίες

Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας: Κεφαλληνίας 16 - Κυψέλη, τηλ. κρατήσεων: 210 8838727. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη και Κυριακή: 20.00, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο: 21.00. Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: Τετάρτη και Παρασκευή: κανονικό: 15 ευρώ, φοιτητικό: 10 ευρώ, Πέμπτη: γενική είσοδος: 10 ευρώ, Σάββατο: κανονικό: 18 ευρώ, φοιτητικό: 13 ευρώ, Κυριακή: κανονικό: 16 ευρώ, φοιτητικό: 13 ευρώ. Ηλεκτρονική προπώληση: viva.gr. 

Προτεινόμενα για εσάς