Άδεια για την προσωρινή χρήση αρχαιολογικών χώρων στην Αθήνα (λόφος Φιλοπάππου, Λύκειο Αριστοτέλη και Ολυμπιείο), ώστε να παρουσιαστούν καλλιτεχνικές δράσεις, μεταξύ Απριλίου και Ιουλίου 2017, στο πλαίσιο της «documenta 14», ζητήθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ).
Η «documenta 14» είναι μία από τις σημαντικότερες διεθνείς εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, που διοργανώνεται κάθε πέντε χρόνια στο Κάσελ της Γερμανίας και η οποία, για πρώτη φορά, το 2017, θα διεξαχθεί ταυτόχρονα και στην ελληνική πρωτεύουσα.
Κατά την πρόσφατη συνεδρίαση του ΚΑΣ, τα μέλη του Συμβουλίου άκουσαν με προσοχή τις προτεινόμενες δράσεις: για τον λόφο του Φιλοπάππου, ζητήθηκε η άδεια για την εγκατάσταση μαρμάρινης σκηνής διαστάσεων περίπου 2Χ2Χ1,40 μ., δίπλα σε μονοπάτι του Πικιώνη, με θέα την Ακρόπολη και δυνατότητα εισόδου στο εσωτερικό της. Πρόκειται για έργο της Καναδής Rebecca Belmore, με στόχο την ευαισθητοποίηση των θεατών για τα ανθρωπιστικά θέματα, σε μια περίοδο διεθνούς κρίσης και συνεχώς αυξανόμενου αριθμού προσφύγων και οικονομικών μεταναστών.
Η ίδια, εξάλλου, συνδέει την κατασκευή της μαρμάρινης σκηνής με μέρος της δικής της ιστορίας: τις κατοικίες wigwam των ιθαγενών Anishinaab του Καναδά.
Για το Λύκειο του Αριστοτέλη, η αμερικανική διεπιστημονική ομάδα καλλιτεχνών Postcommodity (με καταγωγή από τους Ινδιάνους της Αμερικής) προτείνει την παρουσίαση μουσικής σύνθεσης, με τίτλο «The ears between worlds are always speaking». Έργο δομημένο με τη μορφή όπερας και αποτελούμενο από μελωδικούς διαλόγους - αφηγήσεις, θα ενεργοποιείται από δύο κανάλια υπερκατευθυνόμενου ήχου και θα επαναλαμβάνεται συνεχώς, με τους συμμετέχοντες στη μουσική σύνθεση να μιλούν στη μητρική τους γλώσσα. Το έργο, που επαναδιαπραγματεύεται την περιπατητική παράδοση του Αριστοτέλη, ενσωματώνοντας ταυτόχρονα τη σοφία διαφορετικών παραδοσιακών πολιτισμών, στοχεύει στη συνειρμική προβολή της μαζικής μετανάστευσης ως εν δυνάμει πηγής μετάδοσης γνώσης.
Τέλος, το καλλιτεχνικό δίδυμο Wolfgang Prinz - Michel Gholam θα κινηματογραφήσει ένα μικρό καθημερινό χορευτικό δρώμενο, το οποίο συνίσταται από σειρά αργών κινήσεων και μορφών, που προκύπτουν από την αλληλεπίδραση των σωμάτων. Η δράση θα εξελιχθεί στον αρχαιολογικό χώρο του Ολυμπιείου, όπου κατά τους ενδιαφερόμενους κυριαρχεί η διαφορά κλίμακας ανάμεσα στον άνθρωπο και το μνημείο και οι οριζόντιοι και κάθετοι άξονες που σχηματίζονται από τους κίονες. Στόχος η ανάδειξη των μύθων, των αναπαραστάσεων και των εικονογραφικών αναφορών που συνδέονται με το μνημείο.
Μέλη του ΚΑΣ δίστασαν, κυρίως όσον αφορά στην παραχώρηση του λόφου Φιλοπάππου (η πιθανή θέαση της σκηνής από την Ακρόπολη ήταν ανασταλτικός παράγοντας, ενώ θίχτηκε και το κατά πόσο σύγχρονα έργα επιζητούν την «υπεραξία» των αρχαίων), αλλά και του Λυκείου του Αριστοτέλη (το ενδεχόμενο της όχλησης των επισκεπτών συζητήθηκε από πολλούς). Επειδή, λοιπόν, υπήρχαν αρκετές απορίες, τα μέλη συμφώνησαν να αναβάλουν τη γνωμοδότηση για τα έργα, που αφορούν στους δυο αυτούς χώρους, καλώντας, παράλληλα, σε επόμενη συνεδρίαση του Συμβουλίου, τη διευθύντρια του καλλιτεχνικού γραφείου της «documenta» στην Αθήνα, Μαρίνα Φωκίδη. Όσον αφορά στον αρχαιολογικό χώρο του Ολυμπιείου, για τον οποίο δεν ακούστηκαν ιδιαίτερες επιφυλάξεις, και καθώς τα γυρίσματα αφορούν στο τέλος Σεπτεμβρίου, τα μέλη γνωμοδότησαν θετικά.