Σκοτεινή συμφωνία με τον Διάβολο

Ο «Φάουστ» του Γκαίτε στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Τετάρτη, 21 Σεπτεμβρίου 2016 09:10
A- A A+

Η παράσταση που γνώρισε μεγάλη καλλιτεχνική και εισπρακτική επιτυχία την περσινή σεζόν, ο «Φάουστ» του Γκαίτε, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου, επιστρέφει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, από τις 21 Σεπτεμβρίου, για 20 παραστάσεις.

Το έργο του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε (1749 - 1831) έχει τις ρίζες του στον θρύλο του Φάουστ, που αποτυπώθηκε σε μπαλάντες, κουκλοθέατρα, ξυλογραφίες και χαρακτικά από τον 16ο αιώνα. Η μεγάλη διάδοσή του έγινε χάρη σε μια λαϊκή φυλλάδα, που κυκλοφόρησε το 1587 ο τυπογράφος Johan Spiess, με τον τίτλο «Ιστορία του Δόκτορα Ιωάννου Φάουστ, θαυματοποιού και τεχνίτη της μαύρης μαγείας», όπου συγκεντρώνονται ιστορίες, που αναφέρονται στον αστρολόγο και μάγο Γιόχαν Φάουστ, ο οποίος, πιθανότατα, ήταν υπαρκτό πρόσωπο.

Γεννήθηκε, ίσως, μετά τα μέσα του 15ου αιώνα και πέρασε τη ζωή του ως περιπλανώμενος αγύρτης. Κέρδιζε τα προς το ζην γράφοντας ωροσκόπια και κάνοντας μαγικά κόλπα ακατανόητα για τους σύγχρονούς του, τα οποία έδωσαν τροφή για τη δημιουργία θρύλων και δοξασιών γύρω από το πρόσωπό του, ενώ, σύμφωνα με κάποιο χρονικό, ο ίδιος έκλεισε μια συμφωνία με τον διάβολο. Το βιβλίο επανεκδόθηκε πολλές φορές μέχρι τον 18ο αιώνα.

Ένα εξαιρετικά περίπλοκο έργο

Κεντρικό πρόσωπο της ευρωπαϊκής μυθολογίας, ο Φάουστ γνώρισε πολλές μεταμορφώσεις. Ο «Φάουστ» αποτέλεσε το έργο ζωής του Γκαίτε, που άρχισε να το γράφει το 1773, σε ηλικία 25 περίπου ετών. Ολοκλήρωσε το πρώτο μέρος του το 1806 και καταπιάστηκε με το δεύτερο τα χρόνια που ακολούθησαν, για να το ολοκληρώσει το 1831, επτά μήνες πριν τον θάνατό του.  Το έργο αυτό έγινε το μεγάλο πρότυπο, που παρακίνησε δεκάδες δημιουργούς να αναπλάσουν τον μύθο του μέχρι τις μέρες μας σε όλες τις μορφές της καλλιτεχνικής έκφρασης. 

Το γεγονός ότι η σύνθεση του έργου του Γκαίτε εκτείνεται σε μια τόσο μεγάλη διάρκεια έχει ως αποτέλεσμα ότι ο συγγραφέας του ενσωματώνει στο κείμενο όλους τους προβληματισμούς που τον απασχόλησαν κατά το διάστημα της συγγραφής του, όλες τις διαφορετικές ιδέες και τα θέματα με τα οποία καταπιάστηκε, παραδίδοντας, τελικά, ένα εξαιρετικά περίπλοκο έργο, που ο ίδιος χαρακτήρισε ως «τραγωδία».

Στο έργο, ενσωματώνονται πολλά κωμικά στοιχεία, που εναλλάσσονται με τραγικές σκηνές, αφού, τελικά, πρόκειται για ένα κείμενο, όπου τόσο ο αναγνώστης, όσο και ο θεατής του θα αναγνωρίσουν όλες τις γνωστές μορφές του θεάτρου μέχρι την εποχή του Γκαίτε. Είναι ένα έργο στοχαστικό, οραματικό, τραγικό, ποιητικό, αλλά και σατιρικό, θεμελιακό για τη νεότερη ευρωπαϊκή λογοτεχνία, ενώ, ταυτόχρονα, είναι ο προπομπός και το βαρόμετρο σκηνικών επιτευγμάτων του 20ού αιώνα και παραμένει ένα μεγάλο στοίχημα για τους δημιουργούς της σκηνής.

Μία στιγμή, που θα του φανερώσει το νόημα του κόσμου

Στο σημείωμά της για την παράσταση, η Κατερίνα Ευαγγελάτου γράφει: «Ο Φάουστ έχει κατακτήσει το σύνολο της ανθρώπινης γνώσης, αλλά, καθώς πλησιάζει το τέλος του βίου του, αισθάνεται ότι δεν γνωρίζει τίποτα για την πραγματική ζωή. Αποζητά μία στιγμή, που θα του φανερώσει το νόημα του κόσμου, της ανθρώπινης ύπαρξης. Η ένωσή του με τον Μεφιστοφελή τού ανοίγει την πόρτα στη σκοτεινότερη πλευρά του εαυτού του.

Αυτό το δαιμόνιο alter ego θρέφει τον εθισμό του Φάουστ στην αέναη κίνηση, μέσα από την άρνηση κάθε ορίου και κάθε περιορισμού στις απολαύσεις. Οι δυο τους, με νεανικό σφρίγος, ορμάνε στην εποχή της βίας, όπως σε παραλήρημα μετά από τραύμα, αναζητώντας περισσότερο πόνο, περισσότερη ηδονή, περισσότερη δύναμη μέσα σε ένα σύμπαν απεγνωσμένων ανθρώπων και βουβών αμέτοχων θεών».

Κατερίνα Ευαγγελάτου.

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Σπύρος  Α. Ευαγγελάτος, σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάτου, σύμβουλος δραματουργίας: Πλάτων Μαυρομούστακος, σκηνικά: Εύα Μανιδάκη, χορογραφία: Πατρίτσια Απέργη, κοστούμια: Βασιλική Σύρμα, μουσική σύνθεση: Γιώργος Πούλιος, φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ, κομμώσεις: Talkin’ heads, βοηθός σκηνοθέτη: Καλλιόπη Παναγιωτίδου, Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Βικτώρια Φώτα, βοηθός σκηνογράφου: Μυρτώ Μεγαρίτου, φωτογραφίες: Βάσια Αναγνωστοπούλου, παραγωγή: Δημοτικό Θέατρο Πειραιά & Λυκόφως - Γιώργος Λυκιαρδόπουλος.

Παίζουν: Φάουστ: Νίκος Κουρής, Μεφιστοφελής: Αργύρης Πανταζάρας, Μαργαρίτα: Νάνσυ Σιδέρη, Μάρθα: Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Βάγκνερ: Ερρίκος Μηλιάρης, Βάλεντιν: Κλήμης Εμπέογλου, Λίζα: Καλλιόπη Παναγιωτίδου, σπουδαστής/μάγισσα: Αγησίλαος Μικελάτος. Συμμετέχουν οι σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του Πειραϊκού Συνδέσμου: Δημήτρης Αθανασίου, Χρήστος Βασιλόπουλος, Αντώνης Γκούβας, Γεωργία Γρίβα, Εύη Δαέλη, Μικαέλα Δάνα, Βαγγέλης Δαούσης, Τασούλα Δεληγιάννη, Δήμητρα Δερζάκου, Γιώτα Ζαμπέλη, Κατερίνα Καλαμπουρίδου, Ματίνα Κανδύλα, Ρένα Καραγιάννη, Ελένη Καρκανίδα, Αναστασία Κόμη, Μαριάνθη Κολιάκη, Μαιρινίκη Λύκου, Νάγια Μητσάκου, Σίλια Μουστάκη, Αλέξανδρος Παυλίδης, Δημήτρης Ποπλίδης, Νάγια Πυργαρούση, Γιάννης Στρατέλης, Κατερίνα Ταπέ, Νάνσυ Τριανταφύλλου, Αλεξάνδρα Φαρδελάκη.

Πληροφορίες

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Ηρώων Πολυτεχνείου 32 - Πειραιάς τηλ.: 210 4143310. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: 21 Σεπτεμβρίου - 16 Οκτωβρίου: Τετάρτη - Σάββατο: 20:30, Κυριακή: 19:00, το Σάββατο 15 Οκτωβρίου θα πραγματοποιηθεί διπλή παράσταση στις 17.00 και στις 21.00, η παράσταση δεν θα πραγματοποιηθεί στις 8 Οκτωβρίου. Τιμές εισιτηρίων:

διακεκριμένη: 25 ευρώ, κανονικό: 18 ευρώ, φοιτητικό και άνω των 65: 12 ευρώ, άνεργοι και ΑΜΕΑ: 10 ευρώ. Πώληση εισιτηρίων: ταμεία του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά: ώρες ταμείου: Τρίτη - Σάββατο: 10.00 - 14.00 και 18.00 - 21.00, Κυριακή: 15.00 - 21.00, Πανεπιστημίου 39, ηλεκτρονικά: ticketservices.gr.

[email protected]

Προτεινόμενα για εσάς