Ο δήμαρχος του Ρέικιαβικ παρουσίασε σχέδια ώστε η πρωτεύουσα της Ισλανδίας να διαθέτει ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα έως το 2040.
Η επίτευξη του στόχου, που έχει εμπνευστεί από την περσινή συμφωνία για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής στο Παρίσι, θα απαιτήσει αλλαγές στις υποδομές των μεταφορών, αλλά και μια νέα προσέγγιση στην αστική ανάπτυξη.
Με πληθυσμό μόλις 120.000 ατόμων, το Ρέικιαβικ έχει ήδη ένα πλεονέκτημα σε σχέση με τις περισσότερες πρωτεύουσες στον κόσμο. Επιπλέον, το υψηλό επίπεδο ηφαιστειακής δραστηριότητας, για την οποία είναι γνωστή η Ισλανδία, παρέχει σε όλο το νησί αρκετή γεωθερμική ενέργεια για τη θέρμανση των κατοικιών του.
Όλα τα σπίτια στο Ρέικιαβικ και τις γειτονικές κοινότητες βασίζονται στη συγκεκριμένη καθαρή πηγή θερμότητας, παρά το κρύο κλίμα της περιοχής. Η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος του Ρέικιαβικ προέρχεται ήδη από 100% ανανεώσιμες πηγές, κυρίως υδροηλεκτρική ενέργεια.
«Οι πόλεις διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής», δήλωσε ο δήμαρχος του Ρέικιαβικ, Ντάγκουρ Έγκερτσον, ανακοινώνοντας το σχέδιο. «Μπορούν να αντιδράσουν γρήγορα και είναι συχνά πιο προοδευτικές από τις κυβερνήσεις του κόσμου», πρόσθεσε.
Καθώς η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας της Ισλανδίας παράγει ήδη σχεδόν μηδενικές εκπομπές άνθρακα, το Ρέικιαβικ θα επικεντρωθεί στον τομέα των μεταφορών. Ως το 2040, όλα τα οχήματα εντός της πόλης, τόσο ιδιωτικά όσο και δημόσια, θα πρέπει να κινούνται με πράσινη ενέργεια.
Επίσης, το σύστημα δημόσιων μεταφορών της πόλης θα υποστεί σημαντική αναβάθμιση ώστε να ενθαρρύνει περισσότερους κατοίκους να το χρησιμοποιούν.
Η πόλη σχεδιάζει επίσης να περιορίσει την άναρχη αστική επέκταση, με το 90% των νέων οικιστικών μονάδων να πρέπει να κατασκευάζονται πλέον μέσα στα τρέχοντα όρια του σχεδίου της πόλης.
Ο στόχος είναι να μειωθούν οι μεταφορικές ανάγκες και να προωθηθεί μια στροφή προς την «αστική πυκνότητα», σύμφωνα με ακαδημαϊκές μελέτες που επισημαίνουν τα πλεονεκτήματα που απολαμβάνουν οι πόλεις υψηλής πυκνότητας στα συστήματα μαζικής μεταφοράς και για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.