Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων εγκαινιάζει, στο ανακαινισμένο Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου, την Τετάρτη 10 Αυγούστου, στις 8 το βράδυ, την πρώτη μεγάλη περιοδική διακυκλαδική έκθεση, με τίτλο «Vanity. Ιστορίες Κοσμημάτων από τις Κυκλάδες».
Στην έκθεση παρουσιάζονται αντιπροσωπευτικά κοσμήματα από τις Κυκλάδες, σε μια ιστορική γραμμή που εκτείνεται σε βάθος 7 χιλιετιών. Από τα νεολιθικά κοσμήματα της 6ης χιλιετίας π.Χ. έως τη δεκαετία του 1970, η ιστορία τους ανιχνεύεται μέσα από 230 εκθέματα που προέρχονται από 19 διαφορετικά Κυκλαδονήσια: Αμοργό, Άνδρο, Δεσποτικό, Δήλο, Θήρα, Ίο, Κέα, Κίμωλο, Κύθνο, Μήλο, Μύκονο, Νάξο, Πάρο, Ρήνεια, Σάλιαγκο, Σίφνο, Σύρο, Σχοινούσα και Τήνο.
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΚΟΥΚΟΥ
Χρυσά σκουλαρίκια. Πάρος. 1ος αι. π.Χ..
Τα περισσότερα εκθέματα, παλιότερα και πρόσφατα ανασκαφικά ευρήματα, παρουσιάζονται πρώτη φορά στο κοινό. Ανάμεσά τους υπάρχουν κοσμήματα που παρουσιάζονται πρώτη φορά στις Κυκλάδες, παρά την προέλευσή τους από αυτές, δάνεια στη «Vanity» από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών και το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, αλλά και κοσμήματα που εκτίθενται πρώτη φορά στο πλαίσιο μιας αρχαιολογικής έκθεσης, δάνεια του Λαογραφικού Μουσείου Μυκόνου, του Εκκλησιαστικού Μουσείου Εκατονταπυλιανής Πάρου και της Συλλογής Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Έργων Νάουσας Πάρου, καθώς και τα κοσμήματα της Μαρουλίνας, ευγενής παραχώρηση του εγγονού της Άρη Γεωργιάδη.
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΚΟΥΚΟΥ
Χρυσά σκουλαρίκια με ημιπολύτιμους λίθους και Ερωτιδείς. Δήλος, Β΄ μισό 2ου - αρχές 1ου αι. π.Χ. Πηγή - Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων.
Τη θεματική της έκθεσης υποστηρίζουν τρία μοναδικά ζωγραφικά έργα: μια εικόνα Παναγίας Βρεφοκρατούσας του 17ου αι. από την Πάρο, η γνωστή υστεροκυκλαδική τοιχογραφία με την «Ιέρεια» από την προϊστορική πόλη του Ακρωτηρίου και μια τοιχογραφία ολόσωμης Παναγίας Βρεφοκρατούσας του 13ου αιώνα από τη Νάξο. Οι τοιχογραφίες εκτίθενται για πρώτη φορά στις Κυκλάδες -η τελευταία μάλιστα για πρώτη φορά εν γένει.
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΚΟΥΚΟΥ
Χάλκινη οκτώσχημη πόρπη. Δεσποτικό. 8ος αι. π.Χ
Διαδήματα, σφηκωτήρες και σκουλαρίκια, περιδέραια και περίαπτα, πόρπες και περόνες, δαχτυλίδια και βραχιόλια, φτιαγμένα από όστρεα, οστά και ελεφαντόδοντο, απλούς και ημιπολύτιμους λίθους, γυαλί, φαγεντιανή και κοράλλι, αλλά και από χαλκό, άργυρο και χρυσό, φανερώνουν τη διαχρονική ανάγκη του ανθρώπου να στολίζει το σώμα, τα μαλλιά και τα ενδύματά του, ώστε να προσελκύει, να γοητεύει, να ξεχωρίζει, να επιβάλλεται, να προσελκύει ευνοϊκές δυνάμεις ή να αποτρέπει το κακό. Από την πολυσημία αυτών των τέχνεργων, επελέγη να προβληθεί ο ρόλος τους ως τεκμηρίων της ανθρώπινης ματαιοδοξίας και φιλαρέσκειας, υπογραμμίζοντας έτσι τη διαχρονική τους λειτουργία και συνδέοντάς τα με τον σύγχρονο άνθρωπο.
Γι’ αυτό, η έκθεση κλείνει με σύγχρονες δημιουργίες κορυφαίων Ελλήνων δημιουργών που σχεδίασαν ειδικά για την Vanity: Deux Hommes, Elena Syraka, Ileana Makri, Ιoanna Souflia, Lito, Minas, Νikos Koulis, Sofia Vamiali, Sophia Kokosalaki, Two is Company, Venyx by Eugenie Niarchos, Yannis Sergakis.
Περιδέραιο με λίθινες χάντρες, η μία σε μορφή βατράχου. Νάξος 3300-2700 π.Χ.
Η ιδέα, ο σχεδιασμός και η πραγμάτευση της «Vanity» ξεφεύγει από τα συνήθη πλαίσια μιας αρχαιολογικής έκθεσης, επιχειρώντας να υπηρετήσει έναν δύσκολο στόχο: να κερδίσει το πολύχρωμο και δύσκολο κοινό της Μυκόνου, το οποίο απέφευγε έως σήμερα να επισκεφθεί το Μουσείο του νησιού. Το concept της έκθεσης αναδεικνύεται με μοναδικό τρόπο από τον εμπνευσμένο μουσειογραφικό σχεδιασμό του Kois Associated Architects και τον φωτισμό της Ελευθερίας Ντεκώ. Και οι δύο κορυφαίοι δημιουργοί προσέφεραν αφιλοκερδώς τη μελέτη, την επίβλεψη και τις συμβουλές τους στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων.
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΚΟΥΚΟΥ
Αργυρό βραχιόλι. Ρήνεια. 2ος – 1ος αι. π.Χ.
Η έκθεση, αποσκοπώντας στην ενεργό εμπλοκή της τοπικής κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας, οργανώνεται σε συνεργασία με τον Δήμο Μυκόνου και, εκτός από τη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού σε μεγάλο βαθμό υποστηρίζεται από ιδιωτικές δωρεές και χορηγίες και από την οικονομική συμβολή του Δήμου. Επιχειρεί να εμπλουτίσει τα διαθέσιμα εργαλεία της Δημόσιας Αρχαιολογίας, ώστε να υπηρετηθεί ο κρίσιμος στόχος της μέθεξης του ευρέος κοινού στην πολιτιστική κληρονομιά του τόπου.
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΚΟΥΚΟΥ
Αργυρό βραχιόλι. Ρήνεια. 2ος – 1ος αι. π.Χ.
Η «Vanity» έχει σχεδιασθεί να είναι εκτός από περιοδική και περιοδεύουσα. Αφού κλείσει τον ετήσιο κύκλο της στη Μύκονο, θα ταξιδέψει και στα Μουσεία των άλλων Κυκλαδίτικων νησιών. Ως ενέργεια, εντάσσεται στον ευρύτερο προγραμματισμό της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων να ανακαινίσει κτηριολογικά τα κυκλαδίτικα Μουσεία και να ανανεώσει τις εκθέσεις τους, οι οποίες περιέχουν κορυφαία δείγματα της ελληνικής τέχνης και αρχαιολογίας.
Χρυσό βραχιόλι δημιουργία της Sofias Vamiali.
naftemporiki.gr