Στα επίσημα εγκαίνια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτών στη Λευκωσία της Κύπρου παρέστη σήμερα ο κ. Μάρκος Κυπριανού, επίτροπος για θέματα Υγείας και Προστασίας των Καταναλωτών.
Το Κέντρο ανήκει στο πανευρωπαϊκό δίκτυο που συγκροτήθηκε με σκοπό την ενημέρωση των πολιτών σχετικά με τα δικαιώματά τους ως καταναλωτών στην Ευρώπη και την παροχή βοήθειας στην περίπτωση που αντιμετωπίζουν προβλήματα στις διασυνοριακές τους αγορές. Σήμερα λειτουργούν 23 κέντρα καταναλωτών σε όλη την Ευρώπη. Νέα κέντρα άνοιξαν πρόσφατα στη Δημοκρατία της Τσεχίας, την Εσθονία, τη Λιθουανία και την Πολωνία ενώ έως το 2006 πρόκειται να συσταθούν κέντρα και στα υπόλοιπα από τα νέα κράτη μέλη.
Ο επίτροπος κ. Κυπριανού δήλωσε: «η πρόσβαση στην εσωτερική αγορά και τα μέτρα για την προστασία των καταναλωτών αποτελούν ορισμένα από τα μεγαλύτερα οφέλη που συνεπάγεται το να είναι κανείς πολίτης της ΕΕ. Ωστόσο, οι ευρωπαίοι καταναλωτές μπορούν να επωφεληθούν πραγματικά από τα δικαιώματά τους αυτά, μόνο εάν τα γνωρίζουν καλά και πιστεύουν ότι αυτά περιφρουρούνται και εφαρμόζονται αποτελεσματικά. Το δίκτυο των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτών αποτελεί μέσο για την επίτευξη του στόχου αυτού. Διασφαλίζοντας την παροχή σαφούς και προσιτής ενημέρωσης όποτε απαιτείται και ότι γίνονται σεβαστά τα δικαιώματα των πολιτών, τα Ευρωπαϊκά Κέντρα Καταναλωτών θα ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, γεγονός που με τη σειρά του θα οδηγήσει σε μια πιο ανταγωνιστική οικονομία.»
Η ευρωπαϊκή νομοθεσία προβλέπει υψηλό βαθμό προστασίας των καταναλωτών στην ΕΕ και κατοχυρώνει πολλά δικαιώματα για τους αγοραστές. Ωστόσο, οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν τους νόμους και τα δικαιώματα τους ώστε να μπορούν να επωφελούνται και να επιδιώκουν αποζημίωση σε περίπτωση παραβίασής τους. Τα Ευρωπαϊκά Κέντρα Καταναλωτών λειτουργούν ως χώροι συγκέντρωσης υπηρεσιών για τους πολίτες. Ενημερώνουν τους καταναλωτές για τα δικαιώματα τους, τους βοηθούν στις καταγγελίες που υποβάλλουν και παρέχουν πρόσβαση σε εξωδικαστικούς διακανονισμούς. Επίσης, διαβιβάζουν στην Επιτροπή ενημέρωση σχετικά με τα προβλήματα και τα θέματα που απασχολούν τους καταναλωτές, συγκεντρώνουν συγκριτικά στοιχεία όσον αφορά τις τιμές και τη νομοθεσία στα κράτη μέλη και συνεργάζονται με άλλα δίκτυα της ΕΕ, όπως το δίκτυο για χρηματοπιστωτικά ζητήματα (FIN-NET), το SOLVIT και το ευρωπαϊκό δικαστικό δίκτυο για αστικές και εμπορικές υποθέσεις.
Το Δίκτυο των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτών (ECC-Net) συγκροτήθηκε τον Ιανουάριο του 2005 και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη. Προήλθε από τη συγχώνευση των παλαιών “Euroguichets”, τα οποία παρείχαν ενημέρωση και υποστήριξη για διασυνοριακά ζητήματα, και του πιο πρόσφατου ευρωπαϊκού εξωδικαστικού δικτύου, το οποίο βοηθούσε τους πολίτες που επιδίωκαν αποζημίωση με εναλλακτικά μέσα επίλυσης διαφορών. Στόχος της δημιουργίας του ECC-Net ήταν να απλουστευθεί η διαδικασία με την οποία οι καταναλωτές λαμβάνουν ενημέρωση και αρωγή, με τη δημιουργία ενός ενιαίου σημείου επαφής σε κάθε κράτος μέλος.
Από τα τέλη Μαρτίου του 2005 δημιουργήθηκαν Ευρωπαϊκά Κέντρα Καταναλωτών σε πέντε από τα νέα κράτη μέλη: στην Κύπρο, τη Δημοκρατία της Τσεχίας, την Εσθονία, τη Λιθουανία και την Πολωνία. Το Κέντρο της Λετονίας θα αρχίσει να λειτουργεί μέσα στο καλοκαίρι. Έτσι ο συνολικός αριθμός των Κέντρων στην ΕΕ ανέρχεται σε 21, ενώ ακόμα 2 λειτουργούν στην Νορβηγία και την Ισλανδία και άλλα 4 αναμένεται να ανοίξουν στα υπόλοιπα κράτη μέλη το 2006.