Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
Το Α4 αποτελεί τον πολιορκητικό κριό της Audi εδώ και 22 χρόνια, αν σκεφτούμε, δε, ότι πρόγονός του ήταν το Audi 80, τότε μιλάμε για 43 χρόνια λαμπρής πορείας.
Η εξέλιξη του εν λόγω μοντέλου γίνεται, από γενιά σε γενιά, βήμα-βήμα, ειδικά, μάλιστα, στις 3 τελευταίες, οι αλλαγές σε ότι αφορά τον σχεδιασμό είναι εξόχως διακριτικές, δεδομένου, πως πρόκειται για ένα κλασικό σεντάν μεσαίο μοντέλο, το οποίο απευθύνεται σε συντηρητικό, κατά βάση, κοινό.
Στην πιο πρόσφατη εκδοχή του, όπως την γνωρίσαμε προ ημερών και στα μέρη μας, το Α4 είναι «πολύ κοντά», ως συνολική εικόνα, στο απερχόμενο μοντέλο, ενώ, μοιάζει σαν μεγέθυνση του αντίστοιχου Α3 σεντάν και σαν σμίκρυνση του Α6.
Την ίδια λογική ακολουθεί, βεβαίως, και η BMW, με εκκίνηση μια κατηγορία πάνω, στις 3άρες, 5άρες και 7άρες, ενώ, διαφοροποιημένη είναι η τακτική της Mercedes-Benz, καθώς, CLA, C, E έχουν καθεμιά δική της σχεδιαστική ταυτότητα (η ναυαρχίδα S Class συνδυάζει στοιχεία από όλες τις μικρότερες).
Αυτή τη φορά, οι ιθύνοντες του Ίνγκολσταντ, ραφινάρισαν το βασικό σχέδιο, χωρίς να ξεφύγουν και πάλι από την πεπατημένη, με παρεμβάσεις ακριβείας από τα μπροστινά φώτα με τα «κοψίματα» και τις τέσσερις διαφορετικές μάσκες (αναλόγως την έκδοση), έως τη διπλή ακμή που διατρέχει όλο το πλαϊνό αμάξωμα και τα πίσω φώτα.
Βελτίωσαν, όμως, πολύ τον διάκοσμο στην καμπίνα και έριξαν το βάρος στα πιο ουσιώδη, ήτοι, στην τεχνολογική προίκα του νέου Α4, στον εξοπλισμό ασφάλειας/άνεσης κατά την οδήγηση και στη λειτουργικότητα, πράγμα που γίνεται αντιληπτό από τη πρώτη στιγμή.
«Από μέσα», δηλαδή, νιώθεις τον αέρα της αλλαγής. Μελετημένο ως την παραμικρή λεπτομέρεια, με προδήλως υψηλή ποιότητα κατασκευής/συναρμογής, το Α4 σε κερδίζει, καθώς, ταμπλό, κεντρική κονσόλα, πίνακας οργάνων είναι «φρέσκα».
Στον επιπλέον εξοπλισμό περιλαμβάνεται το virtual cockpit, ανεξάρτητο σε λειτουργίες από το tablet που κυριαρχεί στο κέντρο πάνω από τους αεραγωγούς (η ευρύτητά τους, πλέον, θυμίζει το «αδελφό» VW Passat).
Η όλη χρήση γίνεται από το μπουτόν του τιμονιού με την ένδειξη “View”. Από εκεί ο οδηγός ρυθμίζει τον τρόπο προβολής στον πίνακα οργάνων.
Μπορεί να επιλέξει να βλέπει μόνο τα δύο όργανα και εντός των δύο οργάνων το χάρτη του συστήματος πλοήγησης, ή και το αντίστροφο, να φορτώσει τον πίνακα οργάνων με την απεικόνιση του χάρτη και τα δύο άλλα όργανα, να μετατοπισθούν σε μικρότερο μέγεθος στις άκρες.
Σκηνικό high tech, εν ολίγοις, με 30 διαφορετικές αποχρώσεις στον φωτισμό -στη βασική έκδοση υπάρχουν λευκά LED.
Η στάνταρ μονάδα MMI radio plus με 8 ηχεία, περιλαμβάνει μία υποδοχή SDXC card reader, μία βοηθητική είσοδο, μία θύρα USB connection, Bluetooth και έλεγχο μέσω φωνητικών εντολών για το ηχοσύστημα και το τηλέφωνο.
Η οθόνη του MMI έχει διαγώνιο 7 ιντσών και ανάλυση 800 x 480 pixels. Το περιστροφικό χειριστήριο είναι η κεντρική μονάδα ελέγχου του συστήματος MMI.
Το επόμενο επίπεδο (MMI Navigation), προσφέρει επιπλέον, δύο card readers, το σύστημα φωνητικών εντολών, και λειτουργία πλοήγησης όπου όλα τα δεδομένα αποθηκεύονται σε ειδική κάρτα μνήμης.
Πέραν αυτών και άλλων πολλών, μας άρεσε η ευρυχωρία στο νέο Α4, που οφείλεται στο ότι η ένατη γενιά του μοντέλου είναι 2 εκατοστά μακρύτερη.
Είναι και 120 κιλά ελαφρύτερο, λόγω της εκτεταμένης χρήσης αλουμινίου και στο αμάξωμα και στα μηχανικά μέρη.
Τα καθίσματα με επενδύσεις από αλκαντάρα, δέρμα ή ύφασμα, χάρη στη νέα εργονομική σχεδίαση, συμβάλουν στο να μην κουράζονται οδηγός και επιβάτες στις πολύωρες μετακινήσεις.
Αναλόγως της έκδοσης είναι και η σχεδίαση με επενδύσεις από για τις βασικές εκδόσεις. Πίσω από το κάθισμα του οδηγού, απολαύσαμε, σε πρώτη φάση, την έκδοση, με το βενζινοκινητήρα των 1.400 κ.εκ. TFSI απόδοσης 150 ίππων, που, συνδυάζεται με 6άρι μηχανικό κιβώτιο.
Το στήσιμο του αυτοκινήτου στο δρόμο, ο άριστος συνδυασμός του πατώματος MLB Evo, με τις αναρτήσεις, την ποιότητα κύλισης και την ηχομόνωση σου προκαλούν μια θαυμάσια αίσθηση πληρότητας.
Εκτός των στάνταρ αμορτισέρ μονού κυλίνδρου, η Audi διαθέτει για το νέο A4 και A4 Avant και μία μονάδα μέσω της οποίας υπάρχει η δυνατότητα στον οδηγό να επιλέξει μεταξύ δύο προγραμμάτων απόσβεσης.
Στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται και το ανηχοϊκό παρμπρίζ. Προαιρετικά η Audi εφοδιάζει το αυτοκίνητο με ηχομονωτικά τζάμια στις μπροστινές πόρτες και σκούρα τζάμια τις πίσω.
Κάπως ελαφρύ το ηλεκτρομηχανικά υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης, αλλά, ακριβέστατο, βοηθά στην αστική μετακίνηση και γίνεται πιο «στιβαρό» στις υψηλές ταχύτητες, κάτι που το θέλεις για να νιώθεις μεγαλύτερη σιγουριά.
Η περιορισμένη ελαστικότητα του κινητήρα, ωστόσο, σε ανηφορικά κομμάτια, όταν πέφτουν οι στροφές, σε αναγκάζει να αναζητήσεις τη στήριξη του κιβωτίου (με αυτόματο θεωρούμε πως θα είναι καλύτερα για να μην το αντιλαμβάνεσαι ιδιαιτέρως).
Στα συστήματα ασφάλειας του Α4 προβάλλονται, μεταξύ άλλων, το Audi pre sense city (στάνταρ), που, σε ταχύτητες μέχρι 85 χλμ/ώ., το σκανάρει μέσω μίας κάμερας στο παρμπρίζ τον δρόμο και εντοπίζει σε ακτίνα 100μ την παρουσία άλλων αυτοκινήτων ή πεζών, το σύστημα προληπτικής υποβοήθησης (predictive efficiency assistant), το ενεργό cruise control, το σύστημα υποβοήθησης ελέγχου λωρίδας κυκλοφορίας κλπ.
Με 15 επιλογές χρωμάτων, το νέο Α4 διατίθεται με δύο βενζινοκινητήρες στα 1.400 και 2.000 κ.εκ. καθώς και έναν diesel, αλλά με δύο διαφορετικές ιπποδυνάμεις. Οι τιμές κυμαίνονται από 32.500 έως 53.150 ευρώ (χωρίς το όφελος απόσυρσης), ενώ, οι εκδόσεις Avant επιβαρύνονται με 2.000 ευρώ σε κάθε έκδοση.