Μπέττυ Αρβανίτη: «…Η μη συμμετοχή δεν μας κάνει αμέτοχους στα αποτελέσματα…»

Η ηθοποιός μιλά για την παράσταση «Η Τσερλίνε και το σπίτι των κυνηγών»
Παρασκευή, 18 Δεκεμβρίου 2015 08:10

Βασισμένη στο κείμενο «Η διήγηση της υπηρέτριας Τσερλίνε», από το ιδιότυπο μυθιστόρημα «Οι αθώοι» του Χέρμαν Μπροχ, η παράσταση παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Γιάννη Καλαβριανού, στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας.

A- A A+

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Ένας κόσμος καθημερινών ανθρώπων που αγαπάνε μέχρι θανάτου, γελούν, σαρκάζουν αδιάφοροι και που, πάνω τους, πάτησε ένα ολόκληρο φασιστικό οικοδόμημα, είναι ο κόσμος της ηρωίδας που ενσαρκώνει η ηθοποιός Μπέττυ Αρβανίτη, η οποία μας μιλά για την παράσταση «Η Τσερλίνε και το σπίτι των κυνηγών».

Βασισμένη στο κείμενο «Η διήγηση της υπηρέτριας Τσερλίνε», από το ιδιότυπο μυθιστόρημα «Οι αθώοι» του Χέρμαν Μπροχ, η παράσταση παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Γιάννη Καλαβριανού, στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας.

ELINA GIOUNANLI

Καθώς η γηραιά υπηρέτρια Τσερλίνε μάς παρουσιάζει τον εφιάλτη της ζωής της και όλων των κλειστών συστημάτων που αρνούνται να συνδιαλαγούν με την πραγματικότητα, η Μπέττυ Αρβανίτη μιλά για το έργο και για αυτό που βιώνουμε σήμερα στην Ελλάδα.

Συστήστε μας την Τσερλίνε.

Ξεκίνησε από το χωριό της, για να γίνει υπηρέτρια στο σπίτι μιας συνομήλικής της Βαρόνης. Μεγάλωσε στη σκιά της, ζηλεύοντας τη μοίρα της και διαμόρφωσε έναν εαυτό, γεμάτο μίσος και επιθυμία για εκδίκηση. Υπήρξε ένα ζωντανό, γεμάτο επιθυμίες πλάσμα, με εκείνη τη γήινη σοφία που την έκανε να βλέπει το βαθύτερο θέλω των ανθρώπων της άλλης τάξης, να κρίνει την ψευτιά και τον καθωσπρεπισμό τους. Ανάθρεψε τη νόθα κόρη της Βαρόνης, διαμορφώνοντάς την σε ένα πλάσμα γεμάτο ενοχές, φοβίες, ανικανότητα να αγαπήσει και να απολαύσει. Εκδικήθηκε, κλέβοντας τους εραστές της Βαρόνης.

ELINA GIOUNANLI

Ουσιαστικά, ζώντας κρυφά, ανέπτυξε μια αρχηγική υπόγεια δύναμη, έτσι ώστε, μέσα από την επιθυμία της να εκδικηθεί για τη μοίρα της, τη δική της και της τάξης της, να καταλήγει να λέει ότι “ο άνθρωπος είναι φτηνός και η μνήμη του γεμάτη τρύπες”. Αυτήν την ιστορία διηγείται η Τσερλίνε τώρα, μετά από 40 χρόνια ζωής στο σπίτι της κυρία Βαρόνης.

Τι βιώνει στον μυστηριώδη κόσμο, στον οποίο ζει με τους υπόλοιπους ήρωες του έργου;

Ζει σε ένα κλειστό σύστημα, που δεν συμμετέχει στο πραγματικό γίγνεσθαι. Σε έναν αδιάφορο κόσμο για τον περίγυρο, έτσι που, μέσα από φανταστικές απειλές, ενοχές και κατασκευασμένες επιθυμίες και κανόνες, να φτάνει στο να τρώει τις σάρκες του και να διαστρέφει τις απολαύσεις του. Βιώνει την αδικία, τη ματαίωση. Ένα ζωντανό, γεμάτο χυμούς και γήινη δύναμη πλάσμα μετατρέπεται σε “τέρας”, που, όμως, έχει πλήρη γνώση τού τι έχει συμβεί, γι’ αυτό και μπορεί να το “καταγγέλλει”.

ELINA GIOUNANLI

Σε αυτόν τον μυστηριώδη κόσμο, δεν είναι μόνη. Είναι και η Βαρόνη, η νόθα κόρη της, ο ενοικιαστής που έρχεται να ταράξει τον κόσμο αυτών των γυναικών και που γίνεται σχεδόν υποχείριό τους, διεκδικώντας η καθεμία μια πλευρά του για τους δικούς της λόγους, και, τέλος, υπάρχει και ένα πραγματικά αθώο κορίτσι, που θα έλεγε κανείς ότι είναι το εξιλαστήριο θύμα αυτής της διαστροφικής «παρέας».

Ποια ζητήματα θίγει το έργο μέσα από την ιστορία της;

Ακριβώς αυτά τα ζητήματα θέτει το έργο. Πώς μπορούν οι άνθρωποι, μέσα από τη μη συμμετοχή τους στην πραγματικότητα, μέσα από την αδιαφορία και τα κλειστά συστήματα, να μετατραπούν σε “τέρατα”, να καλλιεργήσουν τον φόβο και, τελικά, χωρίς να το συνειδητοποιήσουν, να οδηγηθούν στον φασισμό. Το έργο φωτίζει, μέσα από μια ιστορία ερώτων, ανταγωνισμών, εκδικήσεων και απειλών, ακριβώς αυτή τη μοιραία πορεία. Και όλα αυτά, με αρκετή δόση σαρκασμού και χιούμορ, με φόντο τη δεκαετία 1923 - 33 στη Γερμανία, που οδήγησε στον ναζισμό.

Στην Ελλάδα του σήμερα, τι σας αποκαρδιώνει και τι σας ανεβάζει το ηθικό;

Δυστυχώς, το έργο που παίζουμε είναι αρκετά κοντά σε αυτό, που βιώνουμε σήμερα στην Ελλάδα. Η μη συμμετοχή δεν μας κάνει αμέτοχους στα αποτελέσματα. Πιστεύω ότι αφήσαμε, σε μεγάλο βαθμό, τα πράγματα να φτάσουν εδώ. Κλείσαμε τα μάτια και συμβιβαστήκαμε με πράγματα, που κραυγάζανε για τα αποτελέσματα. Το μόνο, που μένει τώρα ως πιθανή ελπίδα, είναι η συνειδητοποίηση αυτής της πορείας, ώστε να σταματήσει με τα λιγότερα θύματα.

ELINA GIOUNANLI
Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση του κειμένου «Η διήγηση της υπηρέτριας Τσερλίνε»: Ελένη Βαροπούλου, διασκευή: Στρατής Πασχάλης, δραματουργική επεξεργασία - σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός, σκηνικά - κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου, φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου, μουσική επιμέλεια: Άγγελος Τριανταφύλλου, διδασκαλία κίνησης: Αλεξία Μπεζίκη, τραγούδι: Γιώργος Γλάστρας, βοηθός σκηνοθέτη: Μαριέττα Σπηλιοπούλου, βοηθός σκηνογράφου: Τίνα Τζόκα, φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή. Παίζουν: Μπέττυ Αρβανίτη, Μαρία Κατσιαδάκη, Κώστας Βασαρδάνης, Σύρμω Κεκέ, Εύα Σιμάτου.

Πληροφορίες

Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας: Κεφαλληνίας 16 - Αθήνα, τηλ.: 210 8838727. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη και Κυριακή: 20.00, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο: 21.00. Τιμές εισιτηρίων: από 13 ευρώ. Προπώληση: ταμείο θεάτρου, ηλεκτρονικά: viva.gr.

Προτεινόμενα για εσάς