Η δεύτερη ταινία του Ισλανδού σκηνοθέτη Γκρίμουρ Χακόναρσον, «Δεσμοί Αίματος», απέσπασε το βραβείο Καλύτερης ταινίας Χρυσός Αλέξανδρος - Θόδωρος Αγγελόπουλος στο 56ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (ΦΚΘ). Με νωπά - μόλις 24 ώρες μετά τα τραγικά γεγονότα στη Γαλλία - στην τελετή κρατήθηκε ενός λεπτού σιγή, για τα θύματα στο Παρίσι.
«Η αποψινή τελετή γίνεται κάτω από τη βαριά σκιά των τρομοκρατικών επιθέσεων που έγιναν στο Παρίσι. Είμαστε όλοι συγκλονισμένοι και εκφράζουμε την οδύνη μας, ενώνοντας τη φωνή μας σε συμπαράσταση προς τη Γαλλία, μαζί με όλες τις χώρες του κόσμου» τόνισε η ηθοποιός Μαρία Ναυπλιώτου, η οποία παρουσίασε την τελετή λήξης του Φεστιβάλ.
ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
Ενός λεπτού σιγή για τα θύματα στο Παρίσι
Η ταινία του 38χρονου σκηνοθέτη που ανήκει στο είδος του θεματικά οικείου, στυλιστικά άχρωμου κινηματογράφου που επιτυγχάνει άνετα τη συμπάθεια, είχε κερδίσει το βραβείο «Un Certain Regard» στις Κάννες. Το αισθητικό ενδιαφέρον υποχωρεί έναντι του σεναρίου στην ιστορία δύο ηλικιωμένων αδελφών, οι οποίοι ζουν και μεγαλώνουν τα πρόβατά τους σε γειτονικά αγροκτήματα στην απομονωμένη ισλανδική ύπαιθρο.
Για λόγους που σταδιακά - και καθόλου δραματικά - αποκαλύπτονται καθώς εκτυλίσσεται μεθοδικά η αφήγηση της ταινίας, οι αδελφοί δεν έχουν μιλήσει ο ένας στον άλλο εδώ και σαράντα χρόνια. Ουσιαστικά, ανέχονται ο ένας την παρουσία του άλλου μόνο με την ευκαιρία του ετήσιου διαγωνισμού κτηνοτροφίας ή όταν αναγκάζεται ο ένας να βοηθήσει τον άλλο τα βράδια που λιποθυμάνε μεθυσμένοι από το ποτό. Ένα αδυσώπητο δίλημμα πέρα από τον έλεγχο τους - μια νευρολογική ασθένεια που απειλεί να μολύνει τα κοπάδια τους - αναπόφευκτα τους φέρνει σε απρόθυμη σύμπραξη.
Παρά την κάποια εικαστική κομψότητα και μια ομολογουμένως δυνατή τελική σκηνή (ευγενική προσφορά του διευθυντή φωτογραφίας), οι «Δεσμοί Αίματος» είναι το είδος της ταινίας η εμφανής μαστοριά της οποίας απλώς υπογραμμίζει την έλλειψη οποιουδήποτε καλλιτεχνικού ρίσκου: οι αρετές της είναι ως επί το πλείστον προβλέψιμες, ενώ οι αποκαλύψεις της δεν εκπλήσσουν κανέναν, έτσι καθώς οι χαρακτήρες περιδιαβαίνουν αναπόδραστα από το ένα περιστασιακό εμπόδιο στο άλλο. «Τα χρυσά μας χρόνια», του Αρνό Ντεπλεσέν
Η αυλαία της διοργάνωσης του 56ου ΦΚΘ έπεσε στο Ολύμπιον, το βράδυ του Σαββάτου και υπό τη σκιά των αιματηρών επιθέσεων στο Παρίσι, με την προβολή της ταινίας «Τα χρυσά μας χρόνια», του Αρνό Ντεπλεσέν. Σε αυτή την ελεγεία για τη νεότητα, ο Ντεπλεσέν ακολουθεί τον ήρωά του Πολ Ντενταλούς, σε ένα ταξίδι αναμνήσεων, με σταθμούς, ανθρώπους και εικόνες που τον στιγμάτισαν. Από την παιδική του ηλικία και τη μητέρα του, την εφηβεία και τον απαρηγόρητο χήρο πατέρα του, ως τους φίλους, τον μέντορά του και φυσικά τον μεγάλο έρωτα της ζωής του.
Τα βραβεία αναλυτικά
Βραβείο Καλύτερης ταινίας Χρυσός Αλέξανδρος - Θόδωρος Αγγελόπουλος
«Δεσμοί Αίματος», Γκρίμουρ Χακόναρσον (Ισλανδία)
Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής - Αργυρός Αλέξανδρος
«Η Γη και η Σκιά», Σέσαρ Ασεβέδο (Κολομβία, Γαλλία, Ολλανδία, Χιλή, Βραζιλία)
Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής - Χάλκινος Αλέξανδρος
«Ο Δρόμος για το Λα Πας», Φρανσίσκο Βαρόνε (Αργεντινή, Ολλανδία, Κατάρ)
Βραβείο Σκηνοθεσίας
Γκαμπριέλ Ριπστάιν, για την ταινία «600 μίλια» (Μεξικό) Βραβείο Σεναρίου
Λορένσο Βίγας, για το σενάριο της ταινίας «Από μακριά» (Βενεζουέλα, Μεξικό)
Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας
Ντέβον Κέλερ, για την ερμηνεία της στην ταινία «Ζωολογικός Κήπος» (Γερμανία, Ελλάδα, ΗΠΑ)
Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας
Αλφρέδο Κάστρο, για την ερμηνεία του στην ταινία «Από μακριά»
Βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης
«Σπουργίτια», Ρούναρ Ρούναρσον (σκηνοθεσία), Σοφία Όλσον (φωτογραφία), (Ισλανδία, Δανία, Κροατία).
[email protected]