Μπορεί να φαντάζει σαν κάτι από το «Mission Impossible», αλλά είναι ο στόχος του προγράμματος ICARUS, βασισμένο στο VAPR (Vanishing Programmable Resources) της DARPA: Μικρά μη επανδρωμένα αεροσκάφη (drones) μίας χρήσης άνευ κινητήρα, τα οποία θα απελευθερώνονται από «μητρικό» σκάφος, θα παραδίδουν τα φορτία τους (τρόφιμα, ιατρικά εφόδια κτλ) και στη συνέχεια θα εξαφανίζονται.
Το πρόγραμμα, όπως προαναφέρθηκε, «πατάει» πάνω στο πρόγραμμα VAPR, για την ανάπτυξη αυτοκαταστρεφόμενων ηλεκτρονικών εξαρτημάτων. Σκοπός του ICARUS είναι η δημιουργία αεροσκαφών που θα κάνουν παραδόσεις ακριβείας και μετά από μόνα τους θα αποσυντίθενται/ παύουν να υπάρχουν.
«Οι συνεργάτες μας στο VAPR αναπτύσσουν πολλά αξιόπιστα υλικά παροδικής χρήσης των οποίων οι μηχανικές ιδιότητες έχουν υπερβεί τις προσδοκίες μας» είπε ο Τρόι Όλσον, υπεύθυνος προγράμματος των VAPR και ICARUS. Μεταξύ αυτών είναι μικρά πάνελ από πολυμερή που μεταβαίνουν άμεσα από στερεά σε αέρια κατάσταση, καθώς και γυαλί με ενσωματωμένα ηλεκτρονικά η θραύση των οποίων σε μικρά σωματίδια μπορεί να προγραμματιστεί/ πυροδοτηθεί κατά βούληση. Γενικότερος στόχος του προγράμματος VAPR είναι ηλεκτρονικά από υλικά που θα μπορούν να εξαφανίζονται εάν μείνουν πίσω σε ένα πεδίο μάχης, για να αποφευχθεί η ανάκτησή τους από εχθρικές δυνάμεις.
Η πρόοδος πάνω στο αντικείμενο οδήγησε στο ερώτημα: «Ποια αντικείμενα θα ήταν ακόμα πιο χρήσιμα εάν μπορούσαν να εξαφανιστούν μετά τη χρήση τους;». Και έτσι προέκυψε το ICARUS (Inbound, Controlled, Air-Releasable, Unrecoverable Systems), πρόγραμμα δύο φάσεων, που αναμένεται να διαρκέσει 26 μήνες, με συνολική χρηματοδότηση ύψους 8 εκατ. δολαρίων. Όπως και ο μυθικός Ίκαρος, η DARPA σκοπεύει σε εφήμερα υλικά- αλλά αυτή τη φορά εσκεμμένα.
Σε ένα σενάριο χρήσης, τέτοια αεροσκάφη θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την αποστολή εφοδίων σε περιοχές που έχουν πληγεί από καταστροφές, χωρίς να χρειάζεται μετά η ανάκτησή τους και χωρίς να υπάρχει επιβάρυνση στο περιβάλλον. Σε στρατιωτικό ρόλο, θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν τον τακτικό ανεφοδιασμό μονάδων σε θέατρα επιχειρήσεων χωρίς να υπάρχει ανησυχία για το τι θα συμβεί στα αεροσκάφη μετά τη χρήση τους- με αποτέλεσμα μονάδες οι οποίες θα είναι λιγότερο φορτωμένες, άρα περισσότερο ευκίνητες.