Τέσσερα πιστωτικά ιδρύματα ελέγχονται από τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή για μονομερείς αναλήψεις από μισθούς ή συντάξεις πελατών τους για το συμψηφισμό απαιτήσεων, όπως πχ εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών από δάνεια ή πιστωτικές κάρτες.
Σύμφωνα με έγγραφο του υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γιάννη Κουτσούκου, το οποίο διαβιβάστηκε στη Βουλή, τα τέσσερα πιστωτικά ιδρύματα (σ.σ.: δεν κατονομάζονται στο έγγραφο) κλήθηκαν από την αρμόδια υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή να υποβάλλουν σχετικά υπομνήματα για παράβαση της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών, και ιδίως των άρθρων 2 και 8 του ν. 2251/94, δηλαδή για παράνομη πρόκληση ζημιάς κατά την παροχή υπηρεσιών τους και τη χρήση καταχρηστικών γενικών όρων συναλλαγών.
O υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γιάννης Κουτσούκος.
Όπως ενημερώνει ο υφυπουργός, μετά την υποβολή των υπομνημάτων οι σχετικοί φάκελοι που αφορούν και τις τέσσερις τράπεζες διαβιβάστηκαν στην Τράπεζα της Ελλάδος με αίτημα για την εντός προθεσμίας δύο μηνών παροχή γνώμης, όπως προβλέπεται στο ν. 2251/1994.
Η διαδικασία ολοκληρώνεται με την απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ή του εξουσιοδοτημένου οργάνου περί της παραβίασης ή μη του ν. 2251/1994 και την επιβολή διοικητικών κυρώσεων.
Ο κ. Κουτσούκος κάνει επίσης γνωστό ότι στην Τράπεζα της Ελλάδος, στο πλαίσιο της ίδιας διαδικασίας, έχουν αποσταλεί και άλλες υποθέσεις που αφορούν πρακτικές αμφιλεγόμενων χρεώσεων από πιστωτικά ιδρύματα.
Το έγγραφο του υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, διαβιβάστηκε στη Βουλή προς απάντηση ερώτησης του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Φραγκίσκου Παρασύρη, ο οποίος επεκαλείτο καταγγελίες του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου για αθέμιτες πρακτικές εις βάρος επιχειρήσεων και καταναλωτών.
Ειδικά για το φαινόμενο της μερικής ή πλήρους ανάληψης του μισθού ή της σύνταξης για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών από δάνεια ή πιστωτικές κάρτες, με μονομερή απόφαση των τραπεζών, ο υφυπουργός ενημερώνει ότι από τον Αύγουστο του 2010 το θέμα αυτό βρίσκεται στο επίκεντρο του ελέγχου της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή.
Μάλιστα, όπως αναφέρει ο κ. Κουτσούκος, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, προκειμένου να προσφέρει μια άμεση προστασία στους καταναλωτές, έλαβε δημόσια σαφή θέση για τη ζήτημα περιγράφοντας το πλαίσιο μέσα στο οποίο η συγκεκριμένη πρακτική είναι μη νόμιμη ή και καταχρηστική.
Ο υφυπουργός υπενθυμίζει ταυτόχρονα ότι επιβλήθηκε πρόστιμο σε βάρος της τράπεζας Millenium για χρήση καταχρηστικού όρου σύμφωνα με τον οποίο χρέωνε τους πελάτες της, κατόχους πιστωτικών καρτών της, με το ποσόν των 0,30 ευρώ όταν πλήρωναν την οφειλή τους προς αυτή στα ταμεία της τράπεζας και όχι μέσω ΑΤΜ και σε βάρος της τράπεζας Credit Consumer Finance για χρήση παραπλανητικής πρακτικής κατά την προώθηση πιστωτικής κάρτας στο καταναλωτικό κοινό.
Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, όπως εξάλλου τονίζει ο κ. Κουτσούκος, διαπίστωσε ότι το τελευταίο διάστημα εμφανίζεται ένα νέο πλήθος αμφιλεγόμενων χρεώσεων, όπως ενδεικτικά η επιβολή μηνιαίων "εξόδων καθυστέρησης", "έξοδα" δηλαδή που επιβάλλονται για την περίπτωση καθυστέρησης πέραν των τόκων υπερημερίας, η χρέωση εξόδων επικοινωνίας, η χρέωση εξόδων εξέτασης αιτημάτων, ακόμη και όταν πρόκειται για αίτημα προεξόφλησης του δανείου, η χρέωση λειτουργικών εξόδων της τράπεζας, η χρέωση υποτιθέμενων δαπανών της τράπεζας που ωστόσο δεν φαίνεται να συνδέονται με δαπάνες προς τρίτους κ.α..
Ειδικά όσον αφορά στο θέμα της επιβολής από τα πιστωτικά ιδρύματα χρεώσεων πέραν του επιτοκίου υπερημερίας για την περίπτωση καθυστέρησης καταβολής εκ μέρους των δανειοληπτών και των κατόχων πιστωτικών καρτών, έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία που προβλέπεται από το ν. 2251/1994, για τη διερεύνηση της καταχρηστικότητας της πρακτικής και της επιβολής διοικητικών κυρώσεων.
Η Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή έχει ήδη αποστείλει κλήση για υποβολή υπομνήματος κατά δύο πιστωτικών ιδρυμάτων (σ.σ.: επίσης δεν κατονομάζονται στο έγγραφο), που προβλέπουν μάλιστα, υψηλές σχετικές χρεώσεις επισημαίνοντας αφενός τη μονομερή από μέρους τους τροποποίηση των όρων των συμβάσεων με τους καταναλωτές και αφετέρου την αδιαφάνεια της αιτίας της επιβολής των χρεώσεων, τα οποία καθιστούν τους όρους αυτούς καταχρηστικούς.
Τα υπομνήματα των πιστωτικών ιδρυμάτων έχουν ήδη υποβληθεί στην Τράπεζα της Ελλάδος στην οποία, στο πλαίσιο της ίδιας διαδικασίας, έχουν αποσταλεί και άλλες υποθέσεις που αφορούν πρακτικές αμφιλεγόμενων χρεώσεων ενώ έχει ζητηθεί και από όλα τα πιστωτικά ιδρύματα να γνωστοποιήσουν τις επιβαρύνσεις που προβλέπουν για την περίπτωση καθυστέρησης καταβολής για κάθε τύπο δανείου και πίστωσης προκειμένου να διερευνηθεί το κύρος των όρων που προβλέπουν σχετικές χρεώσεις.
ΑΠΕ-ΜΠΕ