Κατ΄αρχήν θετική κρίνει η ΠΟΜΙΔΑ τη ρύθμιση για τις γονικές παροχές - δωρεές - κληρονομιές.
Όπως αναφέρει, η ρύθμιση κρίνεται θετική, διότι:
* Το αφορολόγητο αυξάνεται στις 150.000 ευρώ, από 95.000 ευρώ.
* Μέχρι τις 300.000 ευρώ ο συντελεστής παραμένει στο σήμερα ισχύον 1%
* Το αφορολόγητο για χήρες και ορφανά αυξάνεται από τις 300.000 στις 400.000 ευρώ.
* Ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής θα είναι 10%, δηλαδή δεν θα υπερβαίνει το φόρο μεταβίβασης όπως ισχύει σήμερα (11%).
Σημειώνει, ωστόσο, ότι όλα αυτά νοθεύονται ή και ανατρέπονται πλήρως από τις εξής περαιτέρω ρυθμίσεις ή αλλαγές του πλαισίου φορολόγησης:
1. Συνυπολογίζονται όλες οι τυχόν προγενέστερες γονικές παροχές ή δωρεές από το 1990 και μετά, καθήν στιγμή σήμερα συνυπολογίζονται μόνον όσες καταρτίστηκαν μέχρι 13.12.2007 . Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι σημαντικός αριθμός φορολογουμένων θα πληρώσουν φόρο γονικής παροχής ή κληρονομιάς με φορολογικό συντελεστή 10%. Η ενδεδειγμένη ρύθμιση θα ήταν να εξακολουθήσει να ισχύει ο συνυπολογισμός μόνον μέχρι 13.12.2007, ώστε και οι Δ.Ο.Υ. να απαλλαγούν από την επί 20ετία φύλαξη των σχετικών φορολογικών φακέλλων.
2. Καταργείται το ισχύον αφορολόγητο ποσό (95.000¤) των χρηματικών δωρεών, οι οποίες θα φορολογούνται με 10% από το πρώτο ευρώ.
3. Η ρύθμιση του νομοσχεδίου για αναδρομική ισχύ του από 8.1.2010 είναι απόλυτα αντισυνταγματική. Δεν μπορεί να ισχύσει ούτε από 8.1, αλλά ούτε και από σήμερα, γιατί ο φόρος κεφαλαίου δεν είναι ούτε δασμός, ούτε φόρος κατανάλωσης (άρθρο 78 παρ. 3 του Συντάγματος), αλλά υπολογίζεται με βάση τα ισχύοντα την ημέρα κατάρτισης της δικαιοπραξίας. Αλλωστε η αόριστη ρύθμιση που είχε κατατεθεί στη Βουλή στις 8.1 ουδεμία σχέση έχει με το περιεχόμενο του σημερινού νομοσχεδίου. Το Σύνταγμα απαιτεί "τυπικό νόμο" για την επιβολή οποιουδήποτε φορολογικού βάρους, ενώ η δυνατότητα επιβολής αναδρομικής φορολογίας που να εκτείνεται στο προηγούμενο έτος ουσιαστικά αφορά μόνον στο εισόδημα, και ουδέποτε στις κάθε είδους ολοκληρωμένες δικαιοπραξίες και συναλλαγές. Η δήλωση Βενιζέλου για την ανάγκη βεβαιότητας του πολίτη για το φορολογικό βάρος που επωμίζεται, ισχύει πλήρως και για το παρόν νομοσχέδιο, η ισχύς των διατάξεων του οποίου, σε ότι αφορά τη φορολογία ακινήτων, μόνον από την ημέρα δημοσίευσής του μπορεί να αρχίσει.
4. Τέλος η όποια καλή θέληση των συντακτών του νομοσχεδίου θα ακυρωθεί αυτόματα από την επόμενη αύξηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, που φημολογείται ότι θα είναι σημαντική, παρά το πλήρες τέλμα στην κτηματαγορά, παρά την αναστολή της οικοδομικής δραστηριότητας, παρά την απαξίωση της εμπορικής και μισθωτικής αξίας πολλών κατηγοριών ακινήτων, και ιδίως των παλαιών κτισμάτων εξαιτίας της επί θύραις εφαρμογής του "ενεργειακού πιστοποιητικού". Η ΠΟΜΙΔΑ όχι μόνον είναι αντίθετη σε οποιαδήποτε σκέψη αύξησης, αλλά έχει ζητήσει την άμεση και δραστική μείωση των συντελεστών εμπορικότητας και την επαύξηση των συντελεστών παλαιότητας των επαγγελματικών ακινήτων (καταστημάτων, γραφείων, αποθηκών βιοτεχνικών χώρων κλπ.).
Τα παραπάνω θέματα θα είναι το κύριο αντικείμενο συζήτησης στο 27ο Συνέδριο της ΠΟΜΙΔΑ, το οποίο θα διεξαχθεί το Σάββατο, 30 Ιανουαρίου 2010, ώρα 10 π.μ. στον κινηματογράφο ΑΠΟΛΛΩΝ, Σταδίου 19.
Πληροφορίες από την ιστοσελίδα www.pomida.gr.