Πτώση της εγχώριας αγοράς ελαστικών και ζαντών

Παρασκευή, 29 Ιανουαρίου 2010 16:24
A- A A+

Οι τελευταίες μεταβολές στην αγορά των ελαστικών για τροχοφόρα οχήματα (επιβατικά αυτοκίνητα, ελαφρά φορτηγά και επαγγελματικά, φορτηγά και λεωφορεία, τρακτέρ, χωματουργικά, μοτοσικλέτες) παρουσιάζονται στην έβδομη έκδοση της σχετικής κλαδικής μελέτης που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, μέλος του ομίλου της Global Finance, η οποία παράλληλα εξετάζει και την αγορά ζαντών (δεύτερης τοποθέτησης) για αυτοκίνητα:

Κύριο χαρακτηριστικό της ελληνικής αγοράς ελαστικών και ζαντών είναι ότι η ζήτηση καλύπτεται από εισαγόμενα προϊόντα. Βασικό χαρακτηριστικό του κλάδου είναι η ανομοιογένεια που παρατηρείται στο μέγεθος των εισαγωγικών επιχειρήσεων ελαστικών, καθώς από τη μία πλευρά δραστηριοποιούνται εταιρείες μεγάλου μεγέθους (συμπεριλαμβανομένων θυγατρικών γνωστών πολυεθνικών), οι οποίες καλύπτουν το μεγαλύτερο μερίδιο της εγχώριας αγοράς και από την άλλη υπάρχουν αρκετές μικρότερες επιχειρήσεις που καλύπτουν περιορισμένο μέρος της κατανάλωσης. Στη χώρα μας διατίθενται πάρα πολλά εμπορικά σήματα ελαστικών (από πολυδιαφημισμένα προϊόντα πολυεθνικών εταιρειών έως ελαστικά “ιδιωτικής ετικέτας”).

Σχετικά με τις ζάντες, λίγες επιχειρήσεις στη χώρα μας ασχολούνται αποκλειστικά με το συγκεκριμένο προϊόν, καθώς η πλειοψηφία των επιχειρήσεων που εισάγει ζάντες δραστηριοποιείται περισσότερο στα ελαστικά και τα ανταλλακτικά οχημάτων γενικότερα.

Η συνολική εγχώρια αγορά (κατανάλωση) ελαστικών για τροχοφόρα οχήματα κινήθηκε ανοδικά την περίοδο 1999-2007, ενώ το 2008 η αγορά εμφάνισε μείωση ποσοστού 3,7% σε σχέση με το 2007. Τα ελαστικά επιβατικών αυτοκινήτων κάλυψαν το 69,5% της συνολικής αγοράς του 2008 και ακολούθησαν τα ελαστικά δικύκλων με 15,4%.

Η εγχώρια αγορά των ζαντών για αυτοκίνητα, παρουσίασε διακυμάνσεις τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζοντας μείωση κατά 10,4% το 2008 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Οι ζάντες «δεύτερης τοποθέτησης» για επιβατικά αυτοκίνητα καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος της εξεταζόμενης αγοράς και ακολουθούν με μικρό μερίδιο αυτές που προορίζονται για ημιφορτηγά και 4x4, καθώς και κάποιες περιορισμένες ποσότητες για φορτηγά και λεωφορεία.

Ο κυριότερος παράγοντας που επηρεάζει τη ζήτηση των ελαστικών ενός οχήματος είναι η φθορά που προκαλείται από τα διανυθέντα χιλιόμετρα, η διάρκεια χρήσης, καθώς και οι υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στη χώρα μας. Επίσης, η ζήτηση για τα εξεταζόμενα προϊόντα συνδέεται άμεσα με την εξέλιξη και διαμόρφωση του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, ο συνολικός στόλος των οχημάτων που κυκλοφορούν στη χώρα μας αυξήθηκε την περίοδο 1996-2008 με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 6,1%, διαμορφούμενος σε 7.729.262 οχήματα το 2008. Στο συγκεκριμένο μέγεθος δεν περιλαμβάνονται τα μοτοποδήλατα, ο συνολικός στόλος των οποίων διαμορφώθηκε σε 1.517 χιλ. δίκυκλα το 2007.

Όσον αφορά στις ζάντες δεύτερης τοποθέτησης, κυριότερος παράγοντας ζήτησης είναι η «βελτίωση της εμφάνισης του αυτοκινήτου» αλλά και των οδικών του χαρακτηριστικών. Η ζήτησή τους επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από την τιμή πώλησης σε συνδυασμό με το διαθέσιμο εισόδημα των κατόχων οχημάτων.

Τα βουλκανιζατέρ αποτελούν τα κύρια κανάλια διάθεσης ελαστικών και ζαντών, παράγοντες δε της αγοράς εκτιμούν ότι τα συγκεκριμένα καταστήματα καλύπτουν περίπου το 90% των συνολικών πωλήσεων.

Στα πλαίσια της μελέτης έγινε χρηματοοικονομική ανάλυση εισαγωγικών επιχειρήσεων ελαστικών και ζαντών βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών για την περίοδο 2003-2007. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός με βάση δείγμα 21 επιχειρήσεων εισαγωγής ελαστικών, για τη διετία 2006-2007, από τον οποίο προκύπτουν τα εξής: Οι συνολικές πωλήσεις τους αυξήθηκαν κατά 12,4% το 2007 σε σχέση με το 2006, ενώ το μικτό κέρδος αυξήθηκε κατά 10,8%. ¶νοδο ποσοστού 11% παρουσίασαν τα συνολικά λειτουργικά αποτελέσματα των συγκεκριμένων επιχειρήσεων. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την αύξηση των μη λειτουργικών εσόδων οδήγησαν στη βελτίωση του συνολικού καθαρού αποτελέσματος κατά 36,8% το 2007. Η αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων αυξήθηκε από 35,7% το 2006 σε 43,8% το 2007.

Αντίστοιχα, από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού ο οποίος συνετάχθη με βάση δείγμα 6 επιχειρήσεων εισαγωγής ζαντών, προκύπτουν τα εξής: Οι συνολικές πωλήσεις τους αυξήθηκαν κατά 8,5% το 2007 ενώ το μικτό κέρδος κατά 14,5%. ¶νοδο κατά 36,1% σημείωσαν τα συνολικά καθαρά κέρδη (προ φόρου εισοδήματος). Η αποδοτικότητα των συγκεκριμένων επιχειρήσεων διαμορφώθηκε σε 46% το 2007 από 33% το προηγούμενο έτος.

Προτεινόμενα για εσάς