Πρόστιμα συνολικού ύψους 435.000 €, επιβλήθηκαν στα μαιευτήρια ΙΑΣΩ, Μητέρα και ΛΗΤΩ γιατί όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του ΥΠΟΙΑΝ, χρέωναν, αδιαφανώς και καταχρηστικά, στις μητέρες που γεννούσαν, τη συλλογή του ομφαλοπλακουντιακού αίματος (των βλαστοκυττάρων) από 225 έως 350 ευρώ.
Συγκεκριμένα τα πρόστιμα τα οποία επιβλήθηκαν κατ΄ εφαρμογή του άρθρου 13α του νόμου 2251/1994 για την «Προστασία των καταναλωτών», ανήλθαν σε 180.000 ευρώ για το ΙΑΣΩ, σε 165.000 ευρώ για το ΜΗΤΕΡΑ και σε 90.000 ευρώ για το ΛΗΤΩ.
Στην ανακοίνωση επισημαίνεται μάλιστα, ότι τα μαιευτήρια επέβαλαν την παραπάνω χρέωση ακόμη και όταν οι γονείς δώριζαν, όπως στις περιπτώσεις που καταγγέλθηκαν στην Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, τα βλαστοκύτταρα σε δημόσιες τράπεζες για να χρησιμοποιηθούν στο μέλλον από οποιονδήποτε τα έχει ανάγκη. Σύμφωνα το υπουργείο, αντί για ηθική επιβράβευση και επιδοκιμασία, οι καταναλωτές αντιμετώπιζαν τις υπέρμετρες και αποτρεπτικές για τη δωρεά αξιώσεις των μαιευτηρίων, κατά παραβίαση μάλιστα του π.δ. 26/2008 που ενθαρρύνει τις δωρεές ιστών και κυττάρων και απαγορεύει την είσπραξη αμοιβής γι’ αυτές, με αποτέλεσμα η πράξη δωρεάς να γίνεται αντικείμενο κερδοσκοπικής εκμετάλλευσης.
Περαιτέρω, η παραπάνω χρέωση ήταν παντελώς αδιαφανής ως προς την αιτία και το ύψος της. Οι καταναλωτές δεν είχαν καμία πληροφόρηση ποιες ενέργειες ή παροχές καλύπτει αυτή η χρέωση ώστε να σταθμίσουν και να κρίνουν το εύλογο αυτής. Όπως μάλιστα απεδείχθη, παρά την ασάφεια που καλλιεργούσε ο αδιαφανής όρος, στο συνολικό ποσό της χρέωσης δεν περιλαμβανόταν αμοιβή ιατρού, ο οποίος άλλωστε δεν αξίωνε και δεν ελάμβανε καμία αμοιβή για τη συλλογή των βλαστοκυττάρων.
Σημειώνεται ότι η λήψη του ομφαλοπλακουντιακού αίματος πραγματοποιείται δίχως κάποια πρόσθετη επέμβαση στη μητέρα, σε υλικά και συσκευασία που διατίθενται από τον εκπρόσωπο της δημόσιας ή ιδιωτικής τράπεζας φύλαξης, ο οποίος συνήθως και το παραλαμβάνει επί τόπου.
Τέλος, καταναλωτές πληροφορούνταν την εν λόγω χρέωση και το ύψος της κατά τη λήψη του λογαριασμού τοκετού, ενώ από την πλευρά των μαιευτηρίων δεν υπήρχε καμία μέριμνα για την ενημέρωση των γονέων με σαφή τρόπο για την ύπαρξη και το ύψος της χρέωσης.
Σε δήλωσή του ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή Δημήτρης Σπυράκος τόνισε: «Το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας αναπτύσσει τις δράσεις του για την προστασία των καταναλωτών και στο χώρο των ιδιωτικών υπηρεσιών υγείας και νοσηλείας. Συστηματικά, πλέον, θα ελέγχει το κύρος και τη νομιμότητα χρεώσεων και πρακτικών που ακολουθούνται και θα αναλάβει πρωτοβουλίες που θα προάγουν θα ενισχύσουν την διαφάνεια και σε αυτόν τον τομέα».