Ανοδική, αν και με χαμηλά ποσοστά αύξησης, είναι η συνολική κατανάλωση καφέ στη χώρα μας, όπως προκύπτει από την κλαδική μελέτη με θέμα «Καφές – Αλυσίδες Cafe», που κυκλοφόρησε από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group.
Αναλυτικότερα, η συνολική εγχώρια κατανάλωση καφέ εμφάνισε ανοδική τάση την περίοδο 1993-2008, καταγράφοντας μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 1,75%.
Σε ό,τι αφορά τα είδη καφέ, πιο δημοφιλής αποδεικνύεται ο ελληνικός, ο οποίος μάλιστα καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς, περίπου 50% το 2008, αν και το ποσοστό συμμετοχής του δείχνει να μειώνεται. Σημαντικά ενισχυμένη είναι η συμμετοχή του καφέ φίλτρου/espresso ο οποίος απέσπασε συνολικά το 26% της συνολικής κατανάλωσης το 2008. Ακολουθεί ο στιγμιαίος καφές με μερίδιο της τάξεως του 23%.
Όπως επισημαίνει η έκθεση της ICAP, κύριο χαρακτηριστικό του κλάδου του καφέ αποτελεί ο ολιγοπωλιακός του χαρακτήρας, καθώς η αγορά ελέγχεται ουσιαστικά από τρεις μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις, οι οποίες είναι θυγατρικές πολυεθνικών ομίλων, με σημαντική παρουσία διεθνώς.
Στον κλάδο δραστηριοποιούνται και αρκετές μικρότερου μεγέθους επιχειρήσεις που εισάγουν και εμπορεύονται καφέ, η πλειονότητα των οποίων διαθέτει μη τυποποιημένο προϊόν.
Σύμφωνα επίσης με τη μελέτη, αξιόλογη ανάπτυξη παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια οι αλυσίδες καταστημάτων που σερβίρουν καφέ. Σημαντική θέση στην εγχώρια αγορά κατέχουν οι μεγάλες «επώνυμες» και οργανωμένες αλυσίδες καταστημάτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ανοδική πορεία παρουσίασαν κατά την τριετία 2006-2008 οι συνολικές πωλήσεις των σημαντικότερων αλυσίδων καφέ, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 12,7%.