Την πώληση σε στρατηγικό επενδυτή του 49% που κατέχει στο Καζίνο Mont Parnes το δεύτερο τρίμηνο του 2011, την παράταση σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, την πώληση ποσοστού των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων σε στρατηγικό επενδυτή, την πώληση ποσοστού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε στρατηγικό επενδυτή, και την πώληση 4 Airbus A340 προβλέπει, μεταξύ άλλων, το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων για το 2011.
Όπως αναφέρεται στον προϋπολογισμό του 2011 και με βάση και το Μνημόνιο, η διαχείριση της περιουσίας του Δημοσίου μέσω ιδιωτικοποιήσεων και μετοχοποιήσεων θα αποδώσουν περίπου ένα δισ. ευρώ κάθε έτος στο διάστημα 2011-2013, ενώ ο εξορθολογισμός ζημιογόνων δραστηριοτήτων μέσω αναδιαρθρώσεων είναι δυνατόν να οδηγήσει σε μείωση ζημιών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ κάθε έτος για το ίδιο διάστημα.
Πιο συγκεκριμένα, η στρατηγική της κυβέρνησης στον τομέα αποκρατικοποιήσεων και διαχείρισης της περιουσίας του Δημοσίου όπως περιγράφεται στον προϋπολογισμό του 2011 είναι η ακόλουθη:
Τράπεζες: Αγροτική Τράπεζα, Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, Τράπεζα Αττικής
Υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες, η κυβέρνηση θα διαχειριστεί τη συμμετοχή του Δημοσίου στον τραπεζικό τομέα ως στρατηγικής σημασίας για τη διαφύλαξη της συστημικής ευστάθειας. Σε αυτό το πλαίσιο η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην αναδιάρθρωση της Αγροτικής Τράπεζας στο πλαίσιο των υποχρεώσεων που απορρέουν από το Πρόγραμμα Οικονομικής πολιτικής και των πολιτικών ανταγωνισμού της ΕΕ. Η κυβέρνηση έχει ήδη δηλώσει την πρόθεσή της να συμμετάσχει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Αγροτικής Τράπεζας.
Επίσης, εντός του 2001 η κυβέρνηση θα προχωρήσει στον επανασχεδιασμό της πολιτικής παρακαταθηκών καθώς και του ρόλου του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων για την αξιοποίησή του ως παράγοντα σταθερότητας στο χρηματοπιστωτικό σύστημα. Η αξιοποίηση των συμμετοχών του Δημοσίου στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και την Τράπεζα Αττικής θα σχεδιαστεί εντός του 2011 με πρωταρχικό γνώμονα τη διαφύλαξη της συστημικής ευστάθειας και με βάση την εκπεφρασμένη πολιτική της κυβέρνησης για τη διατήρηση ενός δημοσίου πυλώνα στο τραπεζικό σύστημα, στοχεύοντας σε μια διακριτική αλλά αποτελεσματική παρουσία στο τραπεζικό σύστημα.
Υποδομές, μεταφορές και επικοινωνίες: Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), Περιφερειακά αεροδρόμια, ΟΣΕ, Αυτοκινητόδρομοι, Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ), Φάσμα Συχνοτήτων
Η πολιτική της κυβέρνησης προωθεί εντός του 2011 την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ καθώς και τη μελέτη των βέλτιστων επιλογών για την αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου στην εταιρεία. Το σύνολο των αεροδρομίων της χώρας αποτελεί ένα ιδιαίτερα αξιόλογο χαρτοφυλάκιο και εργαλείο για την ανάπτυξη της οικονομίας, και θα αποτελέσει εντός του 2011 αντικείμενο μελέτης στρατηγικής για τη βέλτιστη εταιρική δομή του ώστε να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη από τις συνέργειες των συστατικών του στοιχείων και να ελαχιστοποιηθούν οι κίνδυνοι.
Επίσης, εντός του έτους προωθείται η σταδιακή διαχειριστική αυτονόμηση των περιφερειακών αεροδρομίων από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και η δημιουργία εταιρικών δομών, οι οποίες θα δίνουν τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων παραχώρησης κατά τα πρότυπα του ΔΑΑ. Πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι ενώ η εγκατάσταση των διαδικασιών αξιοποίησης των αεροδρομίων της χώρας θα πραγματοποιηθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2011, η ωρίμανση των επενδυτικών σχεδίων και η πραγματοποίηση υπεραξιών για το Δημόσιο θα λαμβάνει χώρα με αυξανόμενο ρυθμό τα επόμενα χρόνια. Η ταχύτητα ωρίμανσης των επενδυτικών σχεδίων εν πολλοίς εξαρτάται από την ταχύτητα των αδειοδοτήσεων από μέρους του κράτους.
Σε σχέση με το σιδηροδρομικό σύστημα, εντός του 2011, ΟΣΕ και ΤΡΕΝΟΣΕ θα λειτουργούν υπό αυστηρό εξορθολογισμό, ενώ προωθείται η μερική ιδιωτικοποίηση της ΤΡΕΝΟΣΕ και αξιοποίηση ακινήτων με συμβάσεις παραχώρησης.
Επιπλέον, εντός του έτους 2011, η κυβέρνηση θα αξιοποιήσει το νέο αυτοκινητόδρομο ΕΓΝΑΤΙΑ μέσω συμβάσεων παραχώρησης. Το έργο αυτό έχει ολοκληρωθεί με δανειακές συμβάσεις οι οποίες αναμένεται ότι θα εξυπηρετούνται πλήρως μέσω των συμβάσεων παραχώρησης ενώ επίσης θα πραγματοποιηθούν υπεραξίες υπέρ του Δημοσίου.
Για τα ΕΛΤΑ η πολιτική της κυβέρνησης προωθεί την είσοδο στρατηγικού εταίρου με μειοψηφική συμμετοχή και δικαιώματα διαχείρισης. Η στρατηγική ανάπτυξης των ΕΛΤΑ θα αξιοποιήσει το υφιστάμενο δυναμικό τους, την τεχνογνωσία, καθώς και το εκτεταμένο δίκτυο και τις δυνατότητες εταιρικής συνεργασίας σε κεντρικούς τομείς της οικονομικής δραστηρίοτητας, οδηγώντας την εταιρία σε σταθερή τροχιά ανάπτυξης.
Για το φάσμα συχνοτήτων συμπεριλαμβανομένου του «ψηφιακού μερίσματος» η πολιτική της κυβέρνησης προωθεί την αξιοποίηση μέσω συμβάσεων παραχώρησης στον ιδιωτικό τομέα. Η αξιοποίηση του φάσματος συχνοτήτων για την εκπομπή ψηφιακού σήματος δίδει νέες δυνατότητες ανάπτυξης προϊόντων στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, της τηλεόρασης και του ραδιοφώνου και πρόκειται να κινητοποιήσει πληθώρα επενδυτικών σχεδίων.
Ενέργεια: ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, Ελληνικά Πετρέλαια
Η εφαρμογή των ισχυουσών Ευρωπαϊκών Οδηγιών οδηγεί στη μερική αναθεώρηση των εταιρικών σχέσεων μεταξύ εμπορικών δραστηριοτήτων και δικτύων διανομής. Η κυβέρνηση θα διαχειριστεί τη συμμετοχή του Δημοσίου στη ΔΕΠΑ και το ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της πολιτικής δέσμευσης για τον έλεγχο των δικτύων διανομής. Η αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου στις εταιρίες αυτές θα λάβει χώρα εντός του 2011, η οποία περιλαμβάνει σε πρώτο στάδιο τη μελέτη της βέλτιστης εταιρικής δομής καθώς και την αποτίμηση του δικαιώματος προαίρεσης της ΔΕΗ για το 30% της συμμετοχής του Δημοσίου στις εταιρίες.
Λιμάνια: ΟΛΠ, ΟΛΘ, Περιφερειακοί οργανισμοί λιμένων, Μαρίνες
Το χαρτοφυλάκιο του Δημοσίου περιλαμβάνει δώδεκα οργανισμούς λιμένος με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας και εκατοντάδες άλλα μικρότερα λιμάνια. Η κυβέρνηση προωθεί τη στρατηγική εταιρική αναδιάρθρωση του λιμενικού συστήματος των δώδεκα οργανισμών λιμένος, καθώς και τη σύναψη συμβάσεων παραχώρησης. Επίσης, προωθείται η δημιουργία εκτεταμένου συστήματος μαρίνων με βάση το χαρτοφυλάκιο μικρότερων λιμένων της χώρας.
Η εταιρική αναδιοργάνωση των εμπορικών λιμένων της χώρας θα επιτρέψει την αξιοποίηση συνεργειών και την πραγματοποίηση υπεραξιών για το Δημόσιο με τη μορφή στρατηγικών συνεργασιών ή και μέσω της κεφαλαιαγοράς. Επίσης, η δημιουργία εκτεταμένου συστήματος μαρίνων θα βοηθήσει, σε συνδυασμό με την αναδιοργάνωση των αεροδρομίων της χώρας, την ουσιαστική ανάπτυξη του τουρισμού καθώς και την εξομάλυνση της εποχικότητας του προϊόντος. Ας σημειωθεί ότι ενώ η εγκατάσταση των διαδικασιών αξιοποίησης των λιμένων και μαρίνων της χώρας πρόκειται να πραγματοποιηθεί στις αρχές του 2011, η πραγματοποίηση υπεραξιών για το Δημόσιο θα λαμβάνει χώρα τα επόμενα χρόνια με ρυθμό ο οποίος θα συνάδει με το βαθμό ωριμότητας των επενδυτικών σχεδίων και την ταχύτερη αδειοδότηση από μέρους του κράτους.
Εταιρείες υδάτων: ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ
Η κυβέρνηση σχεδιάζει πολιτική συνολικής διαχείρισης των δικτύων ύδρευσης με αντικειμενικό στόχο την ελαχιστοποίηση του κόστους διαχείρισης των υδάτων και αποβλήτων και των περιβαλλοντικών κινδύνων αλλά και την πραγματοποίηση των απαραίτητων επενδύσεων με τη συνδρομή ιδιωτών στρατηγικών επενδυτών.
Η πολιτική της κυβέρνησης διακρίνει την ιδιοκτησία της υποδομής από τη διαχείρισή της, με στόχο την αξιοποίηση της ιδιωτικής τεχνογνωσίας στο χώρο ώστε το Δημόσιο να ωφεληθεί από την αύξηση της αποτελεσματικότητας στη διαχείριση των υδάτων.
Παίγνια: ΟΠΑΠ, Καζίνο Πάρνηθας, διαδικτυακό στοίχημα, ηλεκτρονικά τυχερά παίγνια, λαχεία
Η κυβέρνηση προωθεί εντός του 2011 την πλήρη αποκρατικοποίηση του Καζίνο Πάρνηθας, τη διερεύνηση της παράτασης της σύμβασης παραχώρησης παιγνίων του ΟΠΑΠ, καθώς και τη διαχείριση των κρατικών λαχείων με τη μορφή συμβάσεων παραχώρησης.
Επίσης, η κυβέρνηση προωθεί νομοθετικές πρωτοβουλίες για τον εξορθολογισμό του Διαδικτυακού Στοιχήματος καθώς και των Ηλεκτρονικών Τυχερών Παιγνίων με την ίδρυση ανεξάρτητης εποπτικής αρχής και την πώληση περιορισμένου αριθμού αδειών.
Η συνολική διαχείριση των δικαιωμάτων του Δημοσίου στη αγορά παιγνίων, καθώς και η δημιουργία σαφούς ρυθμιστικού πλαισίου και εποπτικών διαδικασιών, οδηγεί τάχιστα στην αποτελεσματική και ορθολογική οργάνωση της αγοράς, στην εγκατάσταση συνείδησης «υπευθύνου παιχνιδιού» στους πολίτες, καθώς και στην αποκατάσταση των οικονομικών δικαιωμάτων του Δημοσίου.
ΛΑΡΚΟ
Η κυβέρνηση προωθεί την άμεση αξιοποίηση της εταιρίας μέσω στρατηγικού επενδυτή, με στόχο τον εξάλειψη των ζημιών, την αύξηση των εξαγωγών με διασφάλιση της εργασίας και την αποκατάσταση του περιβάλλοντος. Επίσης, για την ορθολογική αξιοποίηση της εταιρίας, και των αποθεμάτων νικελίου της χώρας, η κυβέρνηση θα εγκαταστήσει εντός του 2011 διαδικασίες διερεύνησης για τη βέλτιστη διαμόρφωση της στρατηγικής του Δημοσίου.
Ακίνητα: Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου, Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης, Ολυμπιακά Ακίνητα, Κληροδοτήματα, Ακίνητα υπό τη διαχείριση Υπουργείων
Η κυβέρνηση προωθεί εντός του 2011 την οργάνωση ενιαίας διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου. Η προτεινόμενη μέθοδος αξιοποίησης αφορά κυρίως σε συμβάσεις παραχώρησης και το σχηματισμό ομοιογενών χαρτοφυλακίων ακινήτων, εμπορικών, αστικών ή τουριστικών περιοχών, τα οποία σε συνδυασμό με ιδιωτικά κεφάλαια θα δύναται να οδηγήσουν σε νέα ανάπτυξη και δυνατότητες για μετέπειτα εισαγωγή στο χρηματιστήριο.
Το χαρτοφυλάκιο ακινήτων παρουσιάζει κοινά προβλήματα που εντάσσονται σε τέσσερις κατηγορίες: ιδιοκτησιακά, πολεοδομικά, περιβαλλοντικά, υποδομών. Η περιουσία δεν έχει αξιοποιηθεί μέχρι σήμερα για δύο λόγους: (α) έλλειψη μηχανισμού ταχείας ωρίμανσης των παραπάνω προβλημάτων, (β) έλλειψη μηχανισμού στρατηγικών αποφάσεων βάσει της οικονομικής πολιτικής των κυβερνήσεων.
Η ταχεία παρουσίαση επενδυτικών σχεδίων στις διεθνείς αγορές απαιτεί την εγκατάσταση των δύο παραπάνω μηχανισμών, στρατηγικών αποφάσεων και ωρίμανσης των ακινήτων του Δημοσίου με κατάλληλο συνδυασμό δράσεων της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ) και της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ). Πρέπει να σημειωθεί ότι η πολυπλοκότητα των προβλημάτων προς αντιμετώπιση αναμένεται να οδηγήσει στην παρουσίαση εκτεταμένων και ώριμων επενδυτικών προγραμμάτων στα ακίνητα του Δημοσίου κυρίως από το έτος 2012 και στο εξής.
Αμυντικές Βιομηχανίες: Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ)
Η πολιτική της κυβέρνησης για τις εταιρείες ΕΑΣ και ΕΛΒΟ προωθεί αναδιάρθρωση και είσοδο στρατηγικών εταίρων με πλειοψηφική συμμετοχή έως 65% του μετοχικού κεφαλαίου και δικαιώματα διοίκησης, ενώ για την ΕΑΒ προωθεί την αναδιάρθρωση της εταιρείας.
Η διαδικασία εξορθολογισμού και αξιοποίησης των συμμετοχών του Δημοσίου στις αμυντικές βιομηχανίες πρόκειται να εγκατασταθεί εντός του 2011. Θα οδηγήσει κατ’ ελάχιστο στην εξάλειψη ζημιών στην περίπτωση αμιγούς κρατικού ελέγχου και αφετέρου στην αναπτυξιακή προοπτική για τις εταιρίες με συμμετοχή ιδιωτικής τεχνογνωσίας.
Για τα παραπάνω περιουσιακά στοιχεία προγραμματίζεται να εγκατασταθούν εντός του 2011 οι διαδικασίες για την αξιοποίηση των συμμετοχών του Δημοσίου μέχρι και το έτος 2013.
Το πλήρες σχέδιο δράσης για τις αποκρατικοποιήσεις, αναδιαρθρώσεις και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου θα παρουσιαστεί το Δεκέμβριο 2010 σύμφωνα και με τη δέσμευση που έχει αναληφθεί στο πλαίσιο του Μνημονίου.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ