Γιώργος Γεωργίου
[email protected]
Με ταχύ ρυθμό θα διογκωθεί τα επόμενα χρόνια ο στόλος πλοίων μεταφοράς LNG και LPG των Ελλήνων εφοπλιστών, καθώς συνεχίζουν τις επενδύσεις σε νέο τονάζ, φτάνοντας, μάλιστα, σε αριθμό-ρεκόρ στη διάρκεια της περσινής χρονιάς.
Σύμφωνα με report του οίκου δεδομένων VesselsValue, το 2021 οι Έλληνες παρήγγειλαν 18 LNG carriers, συνολικής αξίας 3,63 δισ. δολαρίων και 14 LPG carriers, αξίας 823 εκατ. δολαρίων. Πρόκειται, όπως αναφέρουν οι αναλυτές, για «εκρηκτική» αύξηση εν συγκρίσει με τις παραγγελίες για μόλις 1 LNG carrier και 4 LPG carriers, που τοποθετήθηκαν το 2020.
Αυτοί οι αριθμοί κατατάσσουν τους Έλληνες στην πρώτη θέση της λίστας των εφοπλιστών με τις μεγαλύτερες επενδύσεις στους κλάδους των gas carriers, σε παγκόσμιο επίπεδο, για το 2021. Ακολουθούν οι Νοτιοκορεάτες με παραγγελίες αξίας 2,45 δισ. σε LNG carriers και 1,32 δισ. σε LPG carriers και οι Ιάπωνες με επενδύσεις αξίας 2,24 δισ. σε πλοία μεταφοράς LNG και 1,1 δισ. σε βαπόρια μεταφοράς LPG.
Μία mega παραγγελία σε LNG carriers τοποθέτησε εσχάτως η Maran Gas της Μαρίας Αγγελικούση. Η παραγγελία αφορά δύο πλοία, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων έκαστο, με το συνολικό κόστος να προσεγγίζει τα 435 εκατ. δολάρια.
Οι «Greeks» διαθέτουν τα μεγαλύτερα μερίδια διεθνώς στην αγορά LNG, διαδραματίζοντας, παράλληλα, πρωταγωνιστικό ρόλο και στον κλάδο του LPG. Με βάση την τελευταία έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ελέγχουν το 15,58% του παγκόσμιου στόλου υγραεριοφόρων (LNG / LPG).
Ταυτόχρονα, οι στόλοι τους είναι και οι πιο ακριβοί. Μόνο στη διάρκεια του 2021 η αξία του ελληνικού στόλου στην αγορά LNG αυξήθηκε κατά 2 δισ. δολάρια, με ώθηση από τα ισχυρά ναύλα στη spot. Η VesselsValue αποτιμά τον ελληνικό στόλο μεταφοράς LNG στα 19,1 δισ. δολάρια. Δεύτερος έρχεται ο ιαπωνικός στόλος, η αξία του οποίου υπολογίζεται σε 18,1 δισ. δολάρια και έπεται ο κινεζικός με αξία 10,4 δισ. δολάρια.
Στην αγορά LPG, ο ελληνικός στόλος κατατάσσεται στην τέταρτη θέση βάσει αξίας. Ειδικότερα, αποτιμάται στα 3,29 δισ. δολάρια. Ακριβότεροι στόλοι είναι ο κινεζικός (4,4 δισ. δολάρια), ο στόλος της Σιγκαπούρης (5,9 δισ. δολάρια) και ο ιαπωνικός (7,4 δισ. δολάρια).
Γεωπολιτικές διαταραχές
Σε παγκόσμιο επίπεδο, τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 93 LNG carriers και 93 LPG carriers το 2021, έναντι 46 και 54 αντίστοιχα το 2020, σύμφωνα με τη VesselsValue. Δυναμικά ξεκίνησε και το 2022, καθώς όπως -αναφέρεται σε report της ναυλομεσιτικής Intermodal- το πρώτο δίμηνο του έτους υπογράφηκαν συμβόλαια ναυπήγησης για 22 πλοία μεταφοράς LNG.
Αναλυτές επισημαίνουν ότι εκτός από την ανάγκη για «πράσινες» εναλλακτικές στα συμβατικά καύσιμα, η ζήτηση για gas carriers επηρεάζεται και από τη γεωπολιτική αβεβαιότητα. Στο επίκεντρο βρίσκεται σήμερα η ουκρανική κρίση και πώς αυτή θα επηρεάσει τις ροές φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Μιλώντας στη «Ν» ο Per Christian Fett, επικεφαλής διεθνώς για το LNG στον ναυλομεσιτικό οίκο Fearnleys, εκτιμά ότι με τις κυρώσεις στον αγωγό Nord Stream 2, οι τιμές φυσικού αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος στην Ευρώπη θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα για παρατεταμένο χρονικό διάστημα. «Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μεγαλύτερη ευρωπαϊκή ζήτηση για εισαγωγές LNG» επισημαίνει.
«Εάν Ρωσία - Ουκρανία περιορίσουν ή διακόψουν τους αγωγούς φυσικού αερίου που βρίσκονται σε λειτουργία, η ανωτέρω κατάσταση ίσως επιδεινωθεί και ενδέχεται να ζητηθούν φορτία LNG από τα ανατολικά του Σουέζ» συμπληρώνει.
«Οι μελλοντικοί όγκοι που εισάγονται από περιοχές, όπως οι ΗΠΑ και η Μέση Ανατολή, προσφέρουν ευκαιρίες για μειωμένη εξάρτηση από τους αγωγούς, ενισχύοντας τις παραγγελίες για πλοία μεταφοράς LNG» σημειώνει ο George Delaney, αναλυτής της VesselsValue.