Angelica Kemene, Head of Market Analysis & Intelligence, Optima Shipping Services Co-founder, CEO Optima-X Maritime Innovation Hub
Θετικές μοιάζουν οι προοπτικές για την παγκόσμια αγορά LNG, με τα θεμελιώδη μεγέθη να εμφανίζονται υποστηρικτικά το τρέχον έτος και τη διαμάχη Ρωσίας - Ουκρανίας να αναμένεται να διευρύνει το εμπόριο και τις επενδύσεις στον κλάδο τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.
Ο ρόλος του LNG ως μεταβατικού καυσίμου στο παγκόσμιο ενεργειακό μίγμα φαίνεται να έχει ενισχυθεί λόγω της συνεχιζόμενης παγκόσμιας ενεργειακής έλλειψης και της τρέχουσας εστίασης στην ενεργειακή ασφάλεια, με τις τελευταίες εκτιμήσεις να υποδεικνύουν ότι το εμπόριο LNG θα υπερβεί τους 600 εκατ. τόνους έως το 2030. Οι προοπτικές για τον κλάδο των LNG carriers το 2022 παραμένουν θετικές κυρίως λόγω των πολύ υποστηρικτικών θεμελιωδών μεγεθών. Τα τονο-μίλια αναμένεται να αναπτυχθούν κατά 8,5% το τρέχον έτος, με ώθηση κυρίως από τις ευρωπαϊκές προσπάθειες για διαφοροποίηση από τους ρωσικούς αγωγούς, ενώ η ανάπτυξη του στόλου προβλέπεται να φτάσει έως και το 4%, έπειτα από παραδόσεις ρεκόρ πέρυσι. Το 2023 η αγορά θα βρεθεί αντιμέτωπη με ορισμένες ανησυχίες, καθώς τα τονο-μίλια εκτιμάται ότι θα αναπτυχθούν λιγότερο από 3%, λόγω των περιορισμένων εξαγωγικών όγκων που είναι προγραμματισμένοι, ενώ η χωρητικότητα του στόλου εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 4,5%. Ωστόσο, οι επερχόμενοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί ενδέχεται να έχουν κάποιο θετικό αντίκτυπο. Στο μεταξύ, προχωρά η ενεργειακή μετάβαση με εκτιμήσεις για αυξημένη παραγωγή φυσικού αερίου στη δεκαετία του 2030.
Το LNG αναμένεται να διαδραματίσει κομβικό ρόλο, με έναν αριθμό projects να έχουν λάβει Τελική Επενδυτική Απόφαση (FID) και να τίθενται σε ισχύ τα επόμενα χρόνια, δημιουργώντας αυξημένη ζήτηση για το καύσιμο τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ασία. Το μερίδιο του LNG στην παραγωγή φυσικού αερίου αναμένεται να φτάσει στο 17% έως το 2030, από 12% το 2020. Παράλληλα, καθώς ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος θέτει στο επίκεντρο τον ασφαλή ενεργειακό εφοδιασμό, οι προοπτικές για το εμπόριο LNG εμφανίζονται ακόμη θετικότερες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το εμπόριο του καυσίμου μπορεί να αυξηθεί έως 5%-6% ετησίως πάνω από 615 εκατ. τόνους μέχρι το 2030 (από 4,8% προηγουμένως κι ενώ σήμερα διαμορφώνεται στους 417 εκατ. τόνους). Αυτή η εξέλιξη εκτιμάται ότι θα απαιτήσει αρκετά περισσότερα LNG carriers. H παραγγελία νέου τονάζ αναμένεται να στηριχθεί και από τις προσπάθειες των εταιρειών για ανανέωση του στόλου, ιδίως εν όψει των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών, με τα steam turbine πλοία να αντιστοιχούν ακόμη στο 33% της χωρητικότητας. Ο στόλος των LNG carriers αριθμεί συνολικά 689 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 103,6 εκατ. κυβικών μέτρων (στοιχεία μέχρι αρχές Μαΐου), έπειτα από μία ταχεία ανάπτυξη, ύψους 9,8%, το 2021, ως απότοκο των παραδόσεων ρεκόρ (9,4 εκατ. κυβικά μέτρα). Φέτος, η αύξηση της χωρητικότητας του στόλου αναμένεται να «συγκρατηθεί» στο 4,5%. Συνολικά το 2021 τέθηκαν υπό παραγγελία 85 νέα πλοία (77>40.000 κυβικών μέτρων), αριθμός που είναι ρεκόρ. Η ισχυρή δραστηριότητα ναυπηγήσεων στηρίχθηκε κυρίως από μεγάλες απαιτήσεις σε projects (την περίοδο 2025-26 θα ξεκινήσει να λειτουργεί αριθμός ρεκόρ εγκαταστάσεων υγροποίησης). Η μέση τιμή κατασκευής ενός LNG carrier έχει αυξηθεί από τα 186 εκατ. δολάρια στα 210 εκατ. δολάρια στη διάρκεια της χρονιάς. Ωστόσο, το ενδιαφέρον για ναυπηγήσεις παραμένει πολύ ισχυρό, με τη συμβολή και του μεγάλου project επέκτασης του Κατάρ. Μέχρι σήμερα στο έτος έχουν τεθεί υπό παραγγελία συνολικά 50 LNG carriers, με το βιβλίο παραγγελιών να περιλαμβάνει στο ξεκίνημα του Μαΐου 2022 222 πλοία, που ισοδυναμούν με χωρητικότητα 35,7 εκατ. κυβικών μέτρων, ήτοι το 38% της χωρητικότητας του στόλου, επίπεδα παρόμοια με αυτά που είδε η αγορά το 2016. Σε επίπεδο εγκαταστάσεων υγροποίησης και επαναεριοποίησης, το 2021 τέθηκε σε ισχύ εξαγωγική δυναμικότητα συνολικά 11 εκατ. τόνων ετησίως, με έναν ακόμη τερματικό σταθμό υγροποίησης δυναμικότητας 10 εκατ. τόνων ετησίως (Calcasieu Pass στις ΗΠΑ) να έχει ξεκινήσει ήδη το 2022 και έναν άλλον δυναμικότητας 5 εκατ. τόνων ετησίως να είναι προγραμματισμένος να λειτουργήσει μέσα στο έτος. Στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2022 υπήρχαν 23 εξαγωγικοί σταθμοί, δυναμικότητας 141 εκατ. τόνων ετησίως, υπό κατασκευή, ενώ εγκαταστάσεις χωρητικότητας 297 εκατ. τόνων ετησίως βρίσκονται σε φάση Ολοκλήρωσης Μελέτης Βασικού Σχεδιασμού (FEED).
Στο μεταξύ, ο κλάδος μικρής κλίμακας συνεχίζει να επεκτείνεται. Συνολικά 10 εισαγωγικοί τερματικοί μικρής κλίμακας (λιγότερο από 1 εκατ. τόνους ετησίως) βρίσκονται υπό κατασκευή και επιπλέον 35 έχουν προταθεί (έναντι 25 που βρίσκονται σε λειτουργία). Ο στόλος μικρής κλίμακας (πλοία χωρητικότητας κάτω των 40.000 κυβικών μέτρων) αριθμούσε 60 LNG carriers στις αρχές Μαΐου, εκ των οποίων 15 είναι LNG bunkering πλοία. Επιπλέον 18 βαπόρια βρίσκονται υπό παραγγελία, συμπεριλαμβανομένων 12 bunkering πλοίων. Tέλος, σημειώνεται ότι οι υποδομές ανεφοδιασμού LNG στα λιμάνια συνεχίζουν να επεκτείνονται για να εξυπηρετήσουν τον αυξανόμενο στόλο. Συνολικά 143 λιμάνια είναι σήμερα εξοπλισμένα με εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού LNG από 132 στο ξεκίνημα του 2021. Μάλιστα, ο συγκεκριμένος αριθμός αναμένεται να αυξηθεί στις 184 μονάδες μέχρι το τέλος του 2022.
------------------
LNG MARKET GROWING WORLDWIDE
Angelica Kemene, Head of Market Analysis & Intelligence, Optima Shipping Services Co-founder, CEO Optima-X Maritime Innovation Hub
The outlook for the global LNG market looks positive, with figures holding up this year, while the Russia-Ukraine dispute is expected to help expand trade and investment in the industry, both in the short- and long-term
The Global LNG sector outlook looks positive, with shipping market fundamentals appearing supportive this year, and the Russia-Ukraine conflict projected to create further LNG trade and investment in the broader sector in both the short and long term. While the LNG carrier spot market (where close to 20-25% of LNG carriers operate) has been soft in 2022 so far, spot rates through the full year are likely to remain healthy, although volatility is probable, with spot rates sensitive to swings in the balance of US cargoes being shipped to Europe and Asia. Overall, LNG’s role as an interim fuel in the global energy mix appears to have been deepened by the ongoing global energy shortage and current focus on energy security, with latest estimates now suggesting potential for LNG trade to exceed 600mt by 2030. The outlook for the LNG carrier sector in 2022 remains positive mainly due to the very supportive fundamentals. Tonne-mile trade is expected to grow strong by 8.5% this year, driven mostly by European efforts to diversify away from Russian pipeline gas, while fleet growth is projected to lock up to 4% succeeding record deliveries last year. Further into 2023, the market will likely face some stress, with tonne-mile trade projected to grow by a little less than 3% because of the limited volume of export capacity scheduled to come online, while the LNG carrier fleet capacity is expected to grow by 4.5%, - however upcoming environmental regulation may have some positive impact - ie: on decreased steam turbine speeds. Meantime, fundamental support for LNG remains as the energy transition progresses, with sustained growth in gas production expected into the 2030s. LNG is likely to play a key role, with a number of projects projected to reach FID (Final Investment Decision) in the coming years to support the increasing demand for LNG in both Europe and Asia. LNG’s share of gas production can reach 17% in 2030, up from 12% in 2020. With the Russia-Ukraine war bringing security of energy supply into focus, the outlook for LNG trade appears even more positive than previously thought, with forecasts now suggesting potential for the LNG trade to grow by 5%-6% per annum to more that 615mt by 2030 (up from 4.8% previously and while today stands at 417mt). This development is estimated to initiate significant additional LNG carrier requirements, while ordering is also likely to be supported by fleet renewal, predominantly due to new environmental regulations coming into force, with steam turbine vessels still accounting for 33% of fleet capacity. The LNG carrier fleet totaled 689 vessels of 103.6m cbm at start May, following rapid growth of 9.8% in 2021 as a result of record deliveries (9.4m cbm). This year, LNG carrier fleet capacity growth is projected to moderate to 4.5%.
LNG carrier contracting reached a record in 2021 with 85 vessels (77 >40,000 cbm) contracted. Strong contracting was mainly driven by project requirements (a record volume of liquefaction capacity is currently scheduled to come online in 2025-26), whilst speculative ordering amplified amid robust market conditions. With the guideline newbuild price rising from $186m to $210m across the course of the year, some owners also decided to exercise options secured at more modest prices. At the moment, Newbuilding interest remains very strong, while another very strong year of ordering is anticipated this year, assisted by the major Qatari expansion project. To date, a total of 50 LNG carriers were ordered, taking the orderbook at the start of May to 222 vessels, equivalent to 35.7m cbm, equivalent to 38% of fleet capacity, which is a similar level to what it was seen back in 2016. On the side of liquefaction and regasification capacity, a total of 11mtpa of export capacity started up in 2021, with one liquefaction terminal of 10mtpa (Calcasieu Pass in the US) coming online already this year and with another 5mtpa scheduled to start up in the rest of 2022. As of the end of Q1-22, there were 23 export terminals of 141mtpa under construction, with a further 297mtpa of capacity in FEED (Front End Engineering Design). Project authorizing sentiment improved last year and into 2022, with 51mtpa of capacity reaching FID/starting construction last year, and 21mtpa (all in the US) beginning construction so far this year. A record volume of SPAs was signed in 2021, many of which for US projects. However, given the conflict in Ukraine, it looks likely that the Baltic LNG and the Arctic LNG 2 (both under construction in Russia) will face delays or may not progress due to financing issues. Meantime, the small-scale sector continues to expand, with 10 small-scale import terminals (less than 1mtpa) under construction and a further 35 proposed (vs. 25 in operation). The small-scale fleet (vessels <40k cbm) stood at 60 ships at start May, of which 15 are LNG bunkering vessels. A further 18 units are on order, incl. 12 bunkering vessels. Meanwhile, to service the growing LNG capable fleet, LNG bunkering infrastructure at ports continues to expand, with 143 ports now equipped with LNG bunkering facilities, up from 132 at start 2021, and this number expected to increase to 184 by end 2022