Επιμέλεια: Αντώνης Τσιμπλάκης, Γιώργος Γεωργίου, Πάρης Τσιριγώτης

Οι προκλήσεις, τα ρίσκα και οι ευκαιρίες της ψηφιακής μετάβασης

Τρίτη, 14 Ιουνίου 2022 14:07
UPD:27/06/2022 16:21

Δημήτρης Ματθαίου: Πρέπει να εξετάζουμε προσεκτικά τα εργαλεία που προσφέρει η ψηφιοποίηση, ώστε η ελληνική ναυτιλία να προχωρήσει σε ασφαλείς δράσεις ψηφιακής μετάβασης, οι οποίες εν τέλει έχουν νόημα και προσδίδουν αξία σε οικονομικό, κανονιστικό και κοινωνικό επίπεδο.

A- A A+

Συνέντευξη στον Αντώνη Τσιμπλάκη, [email protected]

Τη ρότα που θα πρέπει να χαράξουν οι ναυτιλιακές εταιρείες για τη μετάβασή τους στην ψηφιακή εποχή περιγράφει ο capt. Δημήτρης Ματθαίου, διευθύνων σύμβουλος των ναυτιλιακών εταιρειών Arcadia Shipmanagement και Aegean Bulk και πρόεδρος του Green Award Foundation και του AHEPA Maritime Chapter «St' Nicholas» HJ-45

«Πρέπει αρχικά οι διοικήσεις ναυτιλιακών εταιρειών να εξασφαλίσουν πραγματική διασυνδεσιμότητα πλοίου και στεριάς, αδιάλειπτη και υψηλών ταχυτήτων, χωρίς περιορισμούς, παράλληλα με ασφαλείς ολοκληρωμένες υποδομές πληροφορικής και επικοινωνιών στα πλοία ως ακρογωνιαίους λίθους, δημιουργώντας υγιή και ασφαλή ψηφιακά περιβάλλοντα, υπεύθυνα για την ασφαλή υιοθέτηση disruptive τεχνολογικών εργαλείων», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Ματθαίου.

Ποια είναι η άποψή σας για τη ρότα που έχει χαράξει η ναυτιλία αναφορικά με την ψηφιακή της μετάβαση;

«Ζούμε σε μια εποχή όπου η τεχνολογία κυριολεκτικά καλπάζει, σε βαθμό που έχει “τοποθετηθεί” στο μυαλό των ανθρώπων και καταναλωτών ως κοινωνικό αγαθό. Παρά τη γενική αίσθηση, επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με μια συγκεκριμένη θέση που φέρω με την εμπειρία μου ως επαγγελματίας της ναυτιλίας, η οποία απλά λέει ότι: Σε μια ευάλωτη αγορά όπως της ναυτιλίας, η οποία φέρει την ευθύνη της ασφαλούς και έγκυρης μεταφοράς του 90%+ των εμπορευμάτων και πρώτων υλών παγκοσμίως, ο σεβασμός στα κανονιστικά πλαίσια, ο σεβασμός στη θάλασσα και στον άνθρωπο θα είναι πάντα οι πρώτες μας προτεραιότητες. Συνεπώς, θα πρέπει να αναζητούμε τις καινοτόμες αυτές χρήσεις της τεχνολογίας οι οποίες μπορούν να ενισχύσουν την αποδοτικότητα του έργου μας και μάλιστα με ασφαλή τρόπο. Έχοντας αυτή τη θέση ως φίλτρο, πρέπει ως άνθρωποι αυτού του ιδιαίτερου κλάδου να εξετάζουμε προσεκτικά τα εργαλεία που προσφέρει η ψηφιοποίηση, ώστε η ελληνική ναυτιλία να προχωρήσει σε ασφαλείς δράσεις ψηφιακής μετάβασης, οι οποίες εν τέλει έχουν νόημα και προσδίδουν αξία σε οικονομικό, κανονιστικό και κοινωνικό επίπεδο. Ως γενική παρατήρηση, βλέπω πως η πληθώρα λύσεων εφαρμοσμένης ψηφιοποίησης της παγκόσμιας ναυτιλίας, εστιάζεται κυρίως στον “soft” μετασχηματισμό αυτής, με έμφαση σε συστήματα υποστήριξης αποφάσεων “support systems”, ή στη βελτιστοποίηση της αποτελεσματικότητας των operations στο γραφείο με live δεδομένα από τα πλοία. Θεωρώ πως αυτό είναι απλά μια καλή αρχή».

Και στην πράξη τι γίνεται;

«Στην πράξη, χρειάζονται περισσότεροι παίκτες οι οποίοι μπορούν να οραματιστούν σε ολιστικό επίπεδο το μέλλον της ναυτιλιακής βιομηχανίας, με ουσιαστικές τεχνολογικές συνέργειες disrupting τεχνολογιών όπως το Internet of Things και τη συνδρομή της τεχνολογίας σε επίπεδο Big Data, το Augmented Reality, το Blockchain και η γενική εφαρμογή των Distributed Ledgers. Πραγματικά, φανταστείτε την εποχή όπου τα παραδοσιακά και μοντέρνα Operational Technologies των πλοίων ενός ολόκληρου στόλου διαλειτουργούν διαδραστικά. Φανταστείτε όλη την πληροφορία που παράγει αυτή η διαλειτουργικότητα και διάδραση να τροφοδοτεί δεδομένα, δομημένα ή όχι, σε big data lakes, εξασφαλίζοντας την ομαλή λειτουργία όλης της εφοδιαστικής αλυσίδας, κάνοντάς την ανθεκτικότερη σε προβλήματα. Φανταστείτε τα παραπάνω δεδομένα, ακόμη και τα πιο απλά, από certificates, ISM documentation and data, charterparties μέχρι planned maintenance services του εξοπλισμού πλοίων, να αποτελούν blockchain blocks, εξασφαλίζοντας την ακεραιότητα και τη διαφάνεια της λειτουργίας όλου του κλάδου. Φανταστείτε τη δυνατότητα να παρεμβαίνουμε μέσω Augmented Reality επαυξημένης πραγματικότητας επάνω στο πλοίο όταν υπάρχει άμεση ανάγκη και πολλά άλλα. Θεωρώ πως στην πράξη πρέπει να κάνουμε σταθερά και συμπαγή βήματα. Πρέπει αρχικά οι διοικήσεις ναυτιλιακών εταιρειών να εξασφαλίσουν πραγματική διασυνδεσιμότητα πλοίου και στεριάς, αδιάλειπτη και υψηλών ταχυτήτων, χωρίς περιορισμούς, παράλληλα με ασφαλείς ολοκληρωμένες υποδομές πληροφορικής και επικοινωνιών στα πλοία ως ακρογωνιαίους λίθους, δημιουργώντας υγιή και ασφαλή ψηφιακά περιβάλλοντα, υπεύθυνα για την ασφαλή υιοθέτηση disruptive τεχνολογικών εργαλείων όπως αυτά που προανέφερα, εκ των οποίων κάποια είναι εδώ και κάποια έρχονται στο άμεσο μέλλον».

Ένα από τα πιο καίρια ζητήματα είναι η ψηφιακή ασφάλεια. Ποια είναι η εικόνα που έχουμε σε αυτό το επίπεδο;

«Θεωρώ πως η έμφαση στην ψηφιακή ασφάλεια είναι το σημείο εκκίνησης για όλους τους παράγοντες της ναυτιλίας, εφόσον το μέλλον δείχνει ξεκάθαρα πως θα υπάρχει διαρκώς εντονότερη κίνηση και διάδραση δεδομένων από τα πλοία προς τη στεριά και πίσω, κάτι το οποίο δημιουργεί κινδύνους σε επίπεδα που δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε πλήρως αυτή τη στιγμή. Πραγματικά, υιοθετώντας μόνο εφαρμογές ως εξέλιξη της τεχνολογίας για τη ναυτιλία και όχι τόσο πολύ ως προς την ασφαλή λειτουργία των ψηφιακών περιβαλλόντων που φιλοξενούν αυτές τις εφαρμογές και τα δεδομένα αυτών είναι σαν να έχουμε φτιάξει ένα σπίτι με υπερπολυτελή έπιπλα και συσκευές, χωρίς να έχουμε δώσει έμφαση στον έλεγχο πρόσβασης, τις πόρτες και τα παράθυρα του σπιτιού. Από την άλλη πλευρά, βλέποντας τη διείσδυση πολύπλοκων μεν, αλλά εξαιρετικών ως προς την αποδοτικότητά τους τεχνολογικών λύσεων, παρατηρούμε ότι απαιτείται τεράστια in-house και πολύπλευρη τεχνογνωσία στις ναυτιλιακές, ακόμη και σε επίπεδο διαχείρισης συνεργειών με providers, την οποία πρέπει άμεσα ως ελληνική ναυτιλία να λάβουμε από την τοπική αγορά για να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητά μας. Τι καλύτερο από το να ξέρουμε πως αυτή η τεχνογνωσία έρχεται από την ελληνική αγορά τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών. Ως παράδειγμα θα σας δώσω την πρόσφατη συνεργασία μας ως Aegean Bulk και Arcadia Shipmanagement με την 100% ελληνική εταιρεία IQ Solutions, η οποία είναι από τις ελάχιστες εταιρείες στον κόσμο που μπορεί να διαθέσει 100% managed ολοκληρωμένα οικοσυστήματα πληροφορικής και επικοινωνιών στα πλοία, φέροντας πραγματικές και πολλαπλές διαπιστεύσεις από διεθνείς νηογνώμονες σε επίπεδο κυβερνοασφάλειας. Ναι, αυτή η εταιρεία που έχει φτάσει σε τέτοιο επίπεδο αξιοπιστίας ολοκληρωμένων συστημάτων πληροφορικής εν πλω σε παγκόσμιο επίπεδο είναι ελληνική. Υπενθυμίζω πως η Ελλάδα ήταν και είναι ένας πρωτοπόρος λαός στον τομέα της ναυτιλίας. Βρισκόμαστε σε μία περίοδο όπου πολύπλοκες τεχνολογίες θα εισέρχονται ραγδαία ως κάθετα εφαρμοσμένες στον κλάδο μας. Είναι υποχρέωσή μας να τις ασπαστούμε με προσοχή, επαγγελματισμό και με έμφαση στην ασφάλεια, τα οποία είναι βασικά χαρακτηριστικά της ελληνικής πλοιοκτησίας. Είναι υποχρέωσή μας να στηρίξουμε τις προσπάθειες των ελληνικών επιχειρήσεων στον τομέα των εφαρμοσμένων τεχνολογιών, καθότι γνωρίζουμε στην πράξη πως υπάρχουν οι προϋποθέσεις ώστε και εκεί η Ελλάδα να έχει δεσπόζουσα θέση στην παγκόσμια αγορά».

Πιστεύετε πως η εποχή που περάσαμε και περνάμε, λόγω Covid, βοήθησε την ελληνική ναυτιλία στο να επιταχύνει την ψηφιακή της μετάβαση;

«Δυστυχώς η πανδημία, μεταξύ πολλών άλλων, έφερε αποδιοργάνωση στις εφοδιαστικές αλυσίδες ως άμεση επίπτωση της ταυτόχρονης αποδιοργάνωσης, σε βαθμό χάους, των ισοζυγίων προσφοράς και ζήτησης των αγαθών και πολλά άλλα. Δεν ξέρω αν η λέξη “βοήθησε” είναι γόνιμη, θεωρώ πως επιτάχυνε τα πράγματα με βίαιο τρόπο, κάτι το οποίο δεν είναι απαραίτητα καλό. Ως καλό παράδειγμα θα αναφερθώ στην υιοθέτηση λύσεων μικτής πραγματικότητας αντί για attendances και inspections, κάτι το οποίο αποδέχθηκαν και πρότειναν ακόμη και οι νηογνώμονες. Τέτοιες λύσεις αποδείχθηκαν καλά εργαλεία αμεσότητας από τη στεριά στο καράβι, και οι προοπτικές που διανοίγονται ανεξάρτητα από την αναγκαιότητα του Covid είναι αρκετές για το μέλλον. Από την άλλη πλευρά, ως παράδειγμα βίαιης προόδου μπορώ να δώσω την έμφαση σε soft λύσεις των support και collaboration systems στις ναυτιλιακές, κάτι το οποίο ενίσχυσε σημαντικά τον όγκο των ανταλλασσόμενων ψηφιακών δεδομένων, ενώ παράλληλα η αγορά βρέθηκε ψηφιακά εκτεθειμένη και απροετοίμαστη σε επίπεδο κυβερνοασφάλειας όχι μόνο σε proactive επίπεδο, αλλά και σε reactive επίπεδο. Θεωρώ πως η έμφαση στην ασφάλεια πρόσβασης και μετάβασης της πληροφορίας θα έπρεπε να είχε προηγηθεί της ψηφιοποίησης την περίοδο της πανδημίας».

---------------------

Digital transition: Challenges, risks and benefits

Capt. Dimitris Mattheou describes the course of action that shipping companies will have to take to move into the digital age. He is currently CEO of Arcadia Shipmanagement and CEO of Aegean Bulk; he is also Chairman of Green Award Foundation, and President of Ahepa Maritime Chapter HJ-45 St’ Nicholas

Βy Antonis Tsimplakis, [email protected]

“Shipping companies’ management must first ensure real interconnection of ship and land, uninterrupted and high speeds, without restrictions, along with secure integrated IT and communications infrastructure on ships as cornerstones, creating healthy and secure digital environments, responsible for safe technological tools,” says Mr. Mattheou.

What is your opinion on the path mapped out by the shipping industry for its digital transition?

“We live in an age where technology is literally galloping, to the extent that it has been put in the minds of people and consumers as a social good. Despite the general feeling, let me start with a specific position resulting from my experience as a shipping professional, which simply says: In a vulnerable market such as shipping -responsible for the safe transport of more than 90% of goods and raw materials worldwide- compliance with regulatory frameworks, as well as respect for the sea and people will always be our top priorities. Therefore, we must look for those innovative uses of technology that can enhance the efficiency of our work and, of course, in a safe way. Having this position as a filter, we must as people of this particular industry carefully consider the tools offered by digitization, so that Greek shipping can proceed to secure digital transition actions which ultimately make sense and add value on economic, regulatory and social levels. As a general observation, I see that the plethora of applied global shipping solutions is focused primarily on its “soft” transformation, with an emphasis on decision support systems, or on optimizing the efficiency of office operations with live data from ships. I think this is just a good start.”

So, what happens in practice?

“In practice, we need more players who can holistically envision the future of the shipping industry, with substantial disruptive technologies synergies such as the Internet of Things, and technology contribution at the levels of Big Data, Augmented Reality, Blockchain and the general application of Distributed Ledgers. Really, imagine the time when the traditional and modern Operational Technologies of ships of an entire fleet operated on an interactive basis. Imagine all the information generated by this interoperability and interaction feeding power data, structured or not, into big data lakes, thus ensuring the smooth operation of the entire supply chain, and making it more trouble-resistant. Imagine the above data, even the simplest, from certificates, ISM documentation and data, charter parties to planned maintenance services of ship equipment, to be blockchain blocks, ensuring the integrity and transparency of the operation of the entire industry. Imagine the capability of intervening through Augmented Reality on board when there is an immediate need, etc. I believe that in practice we should take firm and solid steps. Shipping companies’ management must initially ensure real, uninterrupted, high speed and unrestricted ship-land links, along with secure integrated IT and communications infrastructure on ships, as cornerstones, to foster the creation of healthy and secure digital environments, required for the safe adoption of disruptive technological tools such as those I mentioned above. Some of these tools are already here, while some others are expected to be available in the near future.”

What are the latest developments in the area of digital security, as one of the most critical issues?

“I believe the emphasis on digital security is the starting point for all shipping considerations, as the future clearly shows that there will be ever greater traffic and interaction of data from ships to land and vise-versa, which creates risks at levels that we can not fully assess at present. Really, adopting applications only as an evolution of shipping technology and not so much in terms of the safe operation of the digital environments that host these applications and their data, is like building a ultra luxury house, and skipping door and window access control. On the other hand, seeing the penetration of complex, but excellent technological solutions in terms of efficiency, we realize that huge in-house and multifaceted know-how is required by shipping companies, even at the level of managing synergies with providers. To retain our competitiveness as Greek shipping, such know-how -needed immediately- must be supplied by domestic companies. What better way than to know this knowhow comes from the Greek IT and communications industry. An example of this is our recent collaboration, as Aegean Bulk and Arcadia Shipmanagement, with a 100% Greek-owned company, IQ Solutions, one of the few companies in the world that can provide 100% managed IT and communications ecosystems on ships, with several certifications at cyber security level by international registers of shipping. Yes, this domestic, Greek-owned company has reached such a level of reliability of integrated IT systems at sea worldwide! I should remind that Greece has been and still is a shipping pioneering people. We currently going through a period during which complex technologies will be rapidly and vertically applied in our industry. We ought to embrace them with caution, professionalism and an emphasis on safety, all key features of Greek shipping. We ought to support efforts by Greek companies in the field of applied technologies, as we practically know that the preconditions are there to allow Greece claim a dominant position in the world market.”

Do you think that the Covid era helped Greek shipping accelerate its digital transition?

“Unluckily, the pandemic, caused several troubles including disorganization in the supply chains as a direct consequence of the simultaneous, almost chaotic disorganization state of the balances of supply and demand of goods, etc. I don’t know if the word “helped” that you used is the right one, but I think the pandemic accelerated things in a forceful way, which is not necessarily good. As a good example I shall refer to the adoption of augmented reality solutions instead of attendances and inspections, something that was accepted and suggested even by shipping registers. Such solutions have proven to be good tools for land-to-ship immediacy, and prospects regardless of the necessity of Covid are ample for the future. On the other hand, as an example of forceful progress I could emphasize the soft solutions of support and collaboration systems in shipping, which significantly increased the volume of digital data exchanges. However, the market was digitally exposed and unprepared in terms of cyber security, both at the proactive and reactive levels. I think the emphasis on security of access to and transmission of information should have preceded digitization during the pandemic.”

 

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε