Επιμέλεια: Αντώνης Τσιμπλάκης, Γιώργος Γεωργίου, Πάρης Τσιριγώτης

Κρίκος Ανάπτυξης & Μεγέθυνσης των Λιμένων

Τρίτη, 14 Ιουνίου 2022 10:50
UPD:27/06/2022 14:44
A- A A+

Άγγελος Καρακώστας, Πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος

Στο νέο, δυναμικά αναπτυσσόμενο τοπίο που δημιουργείται στη χώρα μας, ο ρόλος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος είναι σημαντικότερος από ποτέ με την ενίσχυση των ήδη υφιστάμενων ισχυρών δεσμών μεταξύ των Οργανισμών.

Η Ένωση Λιμένων Ελλάδος αποτελεί τον ενεργό συνδετικό κρίκο των 13 Οργανισμών Λιμένων της χώρας και των 10 σημαντικότερων σε δραστηριότητα Λιμενικών Ταμείων. Τα τελευταία χρόνια, δύο από τους Οργανισμούς Λιμένος έχουν περάσει υπό τον έλεγχο διεθνών επενδυτών και επενδυτικών σχημάτων, ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη, με εταιρείες που είναι παράλληλα εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ενώ τέσσερις Οργανισμοί Λιμένος, στην Αλεξανδρούπολη, στην Καβάλα, στην Ηγουμενίτσα και στο Ηράκλειο, προχωρούν στον δρόμο της αξιοποίησης, μέσω της διαδικασίας του ΤΑΙΠΕΔ, είτε με διάθεση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών είτε με υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων.

Την ίδια ώρα, η Ένωση επεκτείνεται με την ένταξη του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ίου, που αντιπροσωπεύει τόσο την ίδια την Ίο όσο και την Ανάφη, τη Φολέγανδρο και τη Σίκινο, καθώς και άλλων Λιμενικών Ταμείων που έχουν εκδηλώσει ζωηρό ενδιαφέρον. Η Ένωση Λιμένων Ελλάδος συμμετέχει σε όλα τα σημαντικά εσωτερικά και διεθνή γεγονότα και εκθέσεις, προωθώντας αποτελεσματικά, με στοιχεία και επιχειρήματα, τις απόψεις και τις θέσεις των μελών της. Αποτελεί τον κύριο σύμβουλο της Πολιτείας σε θέματα ανάπτυξης λιμενικής πολιτικής. Συμμετέχει στις κοινοβουλευτικές διαβουλεύσεις σε όλα τα ζητήματα λιμένων με προτάσεις και εμπεριστατωμένες εισηγήσεις. Εκπροσωπεί τη χώρα στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), όπου έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Οι μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε αφορούν βέβαια τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις επιπτώσεις του, με τη διαχείριση της κρίσης να αγγίζει αναπόφευκτα και τα ελληνικά λιμάνια, αλλά και την οριστικοποίηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων της πανδημίας για τη φετινή χρονιά. Συνεργαζόμαστε στενά με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και άλλα συναρμόδια υπουργεία και φορείς για τα δύο αυτά ιδιαίτερα σοβαρά ζητήματα. Εκτός όμως από τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει συνολικά η χώρα μας, τον πόλεμο στην Ουκρανία και την πανδημία, τα ελληνικά λιμάνια βρίσκονται σε τροχιά δυναμικού μετασχηματισμού για να αντιμετωπίσουν τρεις ακόμη πολύ σημαντικές προκλήσεις: πρώτον, την πράσινη μετάβαση με τη χρήση ανανεώσιμων και άλλων «καθαρών» πηγών ενέργειας, δεύτερον, την προώθηση και ολοκλήρωση της ψηφιακής μετάβασης, και, τρίτον, την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών λιμένων. Ιδιαίτερα στον τομέα της πράσινης μετάβασης, υφίστανται σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο με εξαιρετικά φιλόδοξους στόχους.

Η Ένωση Λιμένων Ελλάδος και τα μέλη της συμμετέχουν ενεργά στη διαβούλευση για την υιοθέτηση νέου Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Fit for 55», δηλαδή τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030. Ένας νέος Κανονισμός διαμορφώνεται, που με βάση τον σχεδιασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα ψηφιστεί εντός του 2022. Το τρέχον σχέδιο Κανονισμού προβλέπει, μεταξύ άλλων, την παροχή ηλεκτροδότησης στο 90% των πλοίων άνω των 5.000 τόνων από το κάθε λιμάνι, μετά από παραμονή δύο ωρών στις εγκαταστάσεις του, με καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής το 2030, αν και υπάρχουν φωνές που ζητούν την εφαρμογή του νωρίτερα και για μικρότερα πλοία.

Επίσης, την κατασκευή εγκαταστάσεων τροφοδοσίας με καύσιμα LNG έως το 2025 για την εξυπηρέτηση και πλοίων διπλού καυσίμου και, στο γενικότερο πλαίσιο αυτό, τις εγκαταστάσεις από πλωτές πλατφόρμες FSRU και άλλα συνδεόμενα έργα. Όπως όλοι καταλαβαίνουμε, το επίπεδο των απαιτούμενων επενδύσεων είναι ιδιαίτερα σημαντικό, ώστε κατ’ αρχήν να υπάρχει η δυνατότητα παροχής ισχύος αυτής της μεγάλης ποσότητας ρεύματος στα λιμάνια τόσο στη μεταφορά του ρεύματος έως τις λιμενικές εγκαταστάσεις όσο και στις ίδιες τις λιμενικές υποδομές. Ενδεικτικά στο λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο της χώρας, η παροχή ρεύματος αφορά ταυτόχρονα, μεταξύ άλλων, την παρουσία 11 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 8 κρουαζιερόπλοιων, 24 επιβατηγών πλοίων. Ανάλογες ανάγκες έχουν η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, το Ηράκλειο και άλλα λιμάνια εντός του αστικού ιστού. Οι εν λόγω αναγκαίες επενδύσεις θα απαιτήσουν σημαντική κρατική ενίσχυση στον τομέα των δικτύων και σημαντικές επενδύσεις που θα αυξήσουν το κόστος παροχής λιμενικών υπηρεσιών. Και παράλληλα σε όλα τα λιμάνια της Ένωσης δρομολογούνται επενδύσεις στον τομέα της ψηφιακής μετάβασης και της συνεχούς αναβάθμισης των υποδομών.

Τέλος, τα μηνύματα που λαμβάνουμε στον τομέα της κρουαζιέρας για το 2022 είναι ιδιαίτερα αισιόδοξα και επιβεβαιώνονται με την κίνηση τους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους. Με βάση τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, οι κρατήσεις εμφανίζουν αύξηση της τάξης του 25% συνολικά για τα ελληνικά λιμάνια, με έμφαση στον τομέα του homeporting, της κορυφαίας πηγής ανάπτυξης για την ελληνική κρουαζιέρα και τον τουρισμό. Τα ελληνικά λιμάνια εργάζονται με σχέδιο, στρατηγική και παρουσιάζουν απτά αποτελέσματα για την ελληνική οικονομία, την ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας

----------

LINKING & DEVELOPING GREEK PORTS

Angelos Karakostas, President, Hellenic Ports Association

In the new, dynamically developing landscape, the role of the Hellenic Ports Association is now more important than ever as a result of further enhancing the already existing strong ties between Greece’s Port Organizations

The Hellenic Ports Association (ELIME) acts as a link between Greece’s 13 Port Organizations and the 10 most important Port Funds, in terms of activity. In recent years, two Port Organizations, Piraeus and Thessaloniki, have come under the control of international investors and investment schemes, with companies that are also listed on the Hellenic Exchanges. Another four Port Organizations, in Alexandroupolis, Kavala, Igoumenitsa and Heraklion, are currently taking steps toward privatization. At the same time, the Association is expanding to include the Municipal Port Funds of Ios, (representing both Ios and Anafi), Folegandros and Sikinos, as well as some other Port Funds that have shown keen interest. ELIME participates in all important domestic and international events and exhibitions, effectively promoting members’ views and positions. The Association is the State’s main advisor in matters of port policy. In addition, it participates in parliamentary consultations on all port issues, making proposals and in-depth suggestions, while it represents the country in the European Sea Ports Organization (ESPO), having a leading role.

Recently, following the end of pandemic restrictions, ELIME multiplied its activity and accelerated its pace, while raising its recognition as a link, of an undoubtedly positive contribution to developments in the wider shipping industry. In the current tough conditions prevailing internationally, the Association is actively involved in shaping developments in port affairs, with a multilevel presence and interventions. The great challenges, of course, include the war in Ukraine and its consequences, with the management of the crisis inevitably affecting Greek ports, and the finalization of health protocols for the pandemic this year. ELIME works closely with the Ministry of Shipping and Island Policy, and several other ministries and agencies on these two very serious issues. However, apart from the major challenges facing our country as a whole, i.e. the war in Ukraine and the pandemic, Greek ports are on a path of dynamic transformation to face another three very important challenges: firstly, the green transition with the use of renewable and other clean energy sources; secondly, promotion and completion of the digital transition; and, thirdly, upgrading and modernization of port infrastructure and port services at the level that Greece deserves to be: a leading force in the global shipping industry. Particularly in green transition, there are major legislative initiatives at both European and national levels with extremely ambitious goals. ELIME and its members are actively participating in the consultation for the adoption of a new Regulation of the European Union for the development of alternative fuel infrastructure, in the framework of the “Fit for 55” initiative, concerning the reduction of greenhouse gas emissions by 55% by 2030. A new Regulation is being formulated, planned by the European Commission to be passed within 2022. The current draft Regulation provides, inter alia, for the supply of electricity to 90% of ships over 5,000 tonnes at each port, after a two-hour stay at its facilities, with a deadline of 2030, even though there are voices calling for an earlier implementation date for smaller ships. It also stipulates the construction of LNG fuel supply facilities by 2025 for the service of dual fuel ships and, in this general context, facilities on floating FSRU platforms and other related projects. As it is understood, the level of investment required is very significant, so that in principle it is possible to supply this large amount of electricity to the ports, both in the transmission of electricity to the port facilities and to the port infrastructure itself. I

ndicatively, in the port of Piraeus, the country’s largest, power must be supplied simultaneously to 11 container ships, 8 cruisers and 24 passenger ships, which means that a high value investment is required just for the port's connection to the grid. Thessaloniki, Patra, Heraklion and other ports within the urban fabric have similar needs. Such necessary investments will require significant state aid in the field of networks and substantial funds that will result in a higher cost of providing port services. At the same time, in all ELIME member ports, investments are being launched in the field of digital transition and on-going upgrades of infrastructure, utilizing both own resources and EU, national and other funds, always based on regulation provisions and laws. Finally, signs for the field of cruising in 2022 are very optimistic, as confirmed by traffic numbers in the first four months of the year. According to ELIME data, bookings so far record an increase by 25% in total for Greek ports, with emphasis on homeporting, the leading source of growth for the Greek cruise and tourism. Greek ports work in accordance to plans and strategies, presenting tangible results for Greek economic growth and job creation.

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε