Επιμέλεια: Α. Τσιμπλάκης, Φ. Ζώης, Δ. Αλεξάκη, Τ. Ηγουμενίδη, Λ. Καλαμαρά, Μ. Λίτσης, Λ. Χρυσανθοπούλου, Α. Αγγελοπούλου, Α. Ντόκας

SUPERMARKET: ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟ ΣΤΗΝ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ

Πέμπτη, 03 Φεβρουαρίου 2022 03:45
UPD:04/02/2022 09:54
A- A A+

Της Δανάης Αλεξάκη, [email protected] 

Οι καταναλωτές ζητούν από τις επιχειρήσεις να είναι «εταιρικοί συμπολίτες» και πλέον ο «σκοπός» κάθε μάρκας καλείται να συμβαδίζει με μια θετική αλληλεπίδραση με το κοινωνικό περιβάλλον.

Δεν είναι τα αισθήματα των ανθρώπων που γράφουν ιστορία, αλλά οι πράξεις τους». Αυτά τα λόγια αποδίδονται στον Αμερικανό συγγραφέα Νόρμαν Μέιλερ (1923-2007) και δείχνουν, ίσως, με το πλέον ενδεικτικό τρόπο το αποτύπωμα που αναζητούν οι καταναλωτές από την εταιρική υπευθυνότητα των επιχειρήσεων. Το πεδίο της ενσυναίσθησης της μάρκας αποτελεί το ζητούμενο για τον καταναλωτή και αφορά καθολικά όλα τα προϊόντα, από αυτά που μπαίνουν στο καλάθι της νοικοκυράς καθημερινά και θεωρούνται ανελαστική δαπάνη έως πιο luxury και premium είδη τεχνολογίας ή απόλαυσης.

Τα τελευταία χρόνια οι αναλυτές της αγοράς επισημαίνουν ότι ακόμα και μέσα στην προκλητική συγκυρία της πανδημίας ο καταναλωτής στρέφεται από τον ορθολογισμό στην ενσυναίσθηση. Οι νεότερες γενιές καταναλωτών αναπτύσσουν ένα διαφορετικό μοντέλο συμπεριφοράς, το οποίο πέρα από την ευκολία και την προσιτότητα σε όρους τιμών, θέτει υψηλά και αυστηρά κριτήρια στα θέματα κοινωνικής υπευθυνότητας. Το κεφάλαιο της υπεύθυνης επιχειρηματικότητας ακουμπά σε ένα διευρυμένο πεδίο, που ξεκινά από το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και επεκτείνεται σε δράσεις κοινωνικής προσφοράς, συμπερίληψης, ενδυνάμωσης, βελτίωσης εν γένει της ποιότητας ζωής του συνόλου της κοινωνίας των πολιτών. Όπως χαρακτηριστικά έχει αναφέρει ο κ. Δημήτρης Μαύρος, διευθύνων σύμβουλος MRB, κατά τη διάρκεια συνεδρίου που εστίαζε στην επόμενη μέρα της κατανάλωσης (συνέδριο «SHOP X») απευθυνόμενος σε προμηθευτές και λιανέμπορους, «ο καταναλωτής εξακολουθεί να αναζητά την ασφάλεια και δη την υγειονομική». «Ωστόσο, η ασφάλεια δεν πωλείται, θεωρείται δεδομένη. Το πεδίο της “ενδυνάμωσης” είναι αυτό που πρέπει να αναδειχθεί. Οι καταναλωτές δεν αναζητούν κάποιον που θα τους “απαλύνει τον πόνο”, αλλά κάποιον που θα τους ενισχύσει τα assets. Η έννοια της μάρκας συνεχίζει να αυξάνεται μέσα στην κρίση» σημείωσε ο κ. Μαύρος, προσθέτοντας ωστόσο ότι «η απάντηση που καλείται να δώσει η κάθε μάρκα στον πελάτη είναι το γιατί έχει το δικαίωμα να επικοινωνεί μαζί του και ταυτοχρόνως να δικαιούται να έχει κερδοφορία».

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους σε νέα δεδομένα, με βασικότερο όλων την αλλαγή της προσέγγισης από τον ενεργό καταναλωτή στον ενεργό πολίτη, καθώς και της διαχείρισης των κρίσεων. Για όσους αγαπούν τους αριθμούς, η σχετική έρευνα της MRB υποδεικνύει ότι το 73% των καταναλωτών πιστεύει ότι οι μάρκες πρέπει να συμπεριφέρονται με ηθικό τρόπο και σύμφωνα με τις προσδοκίες της κοινωνίας, το 71% θεωρεί ότι η συμπεριφορά μιας επιχείρησης είναι τόσο σημαντική όσο και τα προϊόντα που προσφέρει, το 66% υποστηρίζει ότι οι μάρκες έχουν την υποχρέωση να γίνουν καταλύτες θετικής αλλαγής στον κόσμο, και μόνο το 24% δηλώνει ικανοποίηση από τις υπάρχουσες δράσεις-πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν οι μάρκες για το περιβάλλον και την κοινωνία. Ο κλάδος των σούπερ μάρκετ επενδύει όλο και περισσότερο σε δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, αποδεικνύοντας το στάδιο ωριμότητάς του στην αναγνώριση της σημαντικότητας της συμμετοχής του απέναντι στην κοινωνία και το περιβάλλον που δραστηριοποιείται. Για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ η Κοινωνική Υπευθυνότητα αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της συνολικής επιχειρησιακής στρατηγικής τους. 

ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ Δίπλα στον άνθρωπο με χαμηλό προφίλ
Ο όμιλος Σκλαβενίτη, που παραδοσιακά διατηρεί ένα ιδιαίτερα χαμηλό προφίλ στη δημοσιοποίηση των δράσεων που υλοποιεί, βρίσκεται καθημερινά δίπλα στον άνθρωπο και στην κοινωνία γενικότερα, καθώς η προσφορά και η αλληλεγγύη ανέκαθεν αποτελούσαν αναπόσπαστα στοιχεία της φιλοσοφίας και της κουλτούρας του. Με ταπεινότητα και σεβασμό, χωρίς καμία επιδίωξη προβολής, είναι μία εταιρεία που στηρίζει χιλιάδες φορείς, πραγματοποιώντας δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, εστιάζοντας σε πολλούς διαφορετικούς τομείς. Το πλέον ενδεικτικό πρόγραμμα που υλοποιεί σε συνεργασία με τους προμηθευτές της η μεγαλύτερη εγχώρια αλυσίδα λιανικής τροφίμων τα τελευταία επτά χρόνια είναι η ενέργεια «Απλές Πράξεις Μεγάλης Αξίας», που ξεκίνησε το 2014 και έκτοτε δεν έχει σταματήσει ποτέ, με κεντρικό στόχο την ενίσχυση Μη Κερδοσκοπικών Οργανισμών σε όλη την Ελλάδα. 

ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ Για τον άνθρωπο, τα προϊόντα, το περιβάλλον
Η Εταιρική Υπευθυνότητα αποτυπώνεται σε κάθε βήμα της ΑΒ Βασιλόπουλος, καθώς η προσφορά είναι αναπόσπαστο κομμάτι του DNA της αλυσίδας. Στην ΑΒ επιδιώκεται η επίτευξης μιας θετικής διαφοράς μέσα από τα προγράμματα που υλοποιεί ο όμιλος για τον Άνθρωπο, τα Προϊόντα και το Περιβάλλον. Σε αυτούς τους τρεις άξονες η αλυσίδα παραμένει προσηλωμένη για να δημιουργήσει ένα καλύτερο παρόν, αλλά και μέλλον για όλους.  Για τον Άνθρωπο, που βρίσκεται στην «καρδιά» όλων των δράσεων: Το 2021, μια χρονιά δύσκολη λόγω πανδημίας και πυρκαγιών, η ΑΒ διέθεσε 1.000.000 ευρώ σε προϊόντα, δράσεις και προγράμματα, στηρίζοντας το έργο περισσοτέρων από 140 Οργανισμών σε όλη την Ελλάδα. Ταυτόχρονα, μέσα από το πρόγραμμα δωρεάς κοντόληκτων τροφίμων, Τρόφιμα Αγάπης, προσέφερε πάνω από 7 εκατομμύρια γεύματα σε φορείς και ιδρύματα που το έχουν ανάγκη. Για τα Προϊόντα της αλυσίδας, που προσφέρει με μεράκι σε κάθε ελληνικό νοικοκυριό: μέσα από το Πρόγραμμα Ευφυούς Γεωργίας, για 4η χρονιά συνέχισε να ανοίγει νέους δρόμους στην ελληνική πρωτογενή παραγωγή. Και για το Περιβάλλον, το μεγάλο μας σπίτι: η ΑΒ ηγείται μιας προσπάθειας μείωσης της σπατάλης τροφίμων και του πλαστικού κατά 50% μέχρι το 2025. Ταυτόχρονα, σε συνεργασία με τη ΔΕΗ, έχει δημιουργήσει το μεγαλύτερο δίκτυο φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Μέσα από τα Κέντρα Ανακύκλωσης προσφέρει στον πελάτη έναν πιο πράσινο τρόπο ζωής, ενώ εκπαιδεύει τις νεότερες γενιές σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος, μέσα από το πρωτοποριακό κινητό Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Ανακύκλωσης. 

LIDL Ολιστικό μοντέλο ευθύνης
Η Lidl Ελλάς δραστηριοποιείται στην Ελλάδα για πάνω από 21 χρόνια, με στόχο «όσα απολαμβάνουμε σήμερα, να μπορούμε να τα έχουμε και αύριο», δημιουργώντας απόθεμα πόρων για τις επόμενες γενιές στον δρόμο για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Η αλυσίδα υπογραμμίζει τη δέσμευσή της απέναντι στη βιώσιμη ανάπτυξη με την αυξανόμενη διάθεση βιώσιμων προϊόντων και μετρήσιμες πρακτικές που προστατεύουν το κλίμα. Εδώ και μερικά χρόνια η εταιρεία υλοποιεί δράσεις στο πλαίσιο της στρατηγικής «RΕset Plastic» του ομίλου, όπως είναι η καμπάνια Plastic Free Greece και ο πρώτος μαραθώνιος καινοτομίας SUP Free hackathon, με πολύτιμο συνοδοιπόρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης, υπό την ομπρέλα της εθνικής καμπάνιας «Ελλάδα χωρίς πλαστικά μίας χρήσης». 

Η Lidl ήδη εφαρμόζει μια φιλόδοξη στρατηγική με συγκεκριμένους κλιματικούς στόχους. Δίνει προτεραιότητα στην ορθολογική διαχείριση των φυσικών πόρων, την αποφυγή, τη μείωση και, όπου αυτό δεν είναι δυνατόν, την αντιστάθμιση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε όλες τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες. Σε αυτές συμπεριλαμβάνεται και η εφοδιαστική αλυσίδα. Αξίζει να θυμίσουμε ότι η Lidl Ελλάς στάθηκε από την πρώτη στιγμή δίπλα στην Πολιτεία με χορηγία 500.000 ευρώ για δράσεις Αναδάσωσης, Περιβαλλοντικής Αποκατάστασης και Διαχείρισης Φυσικών Πόρων των πυρόπληκτων περιοχών στη Βόρεια Εύβοια και στις Αφίδνες Αττικής. Τέλος, μια ακόμα σημαντική πρωτοβουλία της Lidl Ελλάς είναι και η συνεργασία με την HOPEgenesis, με επίκεντρο τον ρόλο της σύγχρονης γυναίκας, μητέρας και εργαζόμενης στην ελληνική κοινωνία. Η πρωτοβουλία ευαισθητοποιεί, προτρέπει και πάνω απ’ όλα ενδυναμώνει την Ελληνίδα απέναντι στις προκλήσεις, αλλά και τα αρνητικά στερεότυπα που συχνά βιώνει. «Όλα αυτά αποτελούν μέρος ενός ολιστικού μοντέλου ευθύνης, το οποίο εγγυάται αυτό που όλες και όλοι εμείς στη Lidl Ελλάς ονομάζουμε “καλύτερο αύριο”» υπογραμμίζει η εταιρεία.


METRO ΑΕΒΕ Πρωτοβουλίες και δράσεις σε 3 άξονες
Η Εταιρική Υπευθυνότητα αποτελεί, από την ίδρυση της METRO, βασικό πυλώνα και στρατηγική επιλογή για τη λειτουργία της εταιρείας. Και κατά τη διάρκεια του 2021, η εταιρεία προχώρησε σε μεγάλο αριθμό πρωτοβουλιών και δράσεων που συνδράμουν ουσιαστικά τις τοπικές κοινωνίες, όπου η εταιρεία δραστηριοποιείται μέσω των My market και των METRO Cash & Carry, σε 3 άξονες. Στον τομέα της Κοινωνίας, η METRO εστίασε σε πρωτοβουλίες που αφορούσαν ευπαθείς ομάδες που βρέθηκαν σε ανάγκη σε όλη την Ελλάδα. Με όχημα το πρόγραμμα «+πράττω» και τη στρατηγική της συνεργασία με την ΚΕΔΕ, υποστήριξε περισσότερους από 130 φορείς, Δήμους, Κοινωνικά Παντοπωλεία και Ιδρύματα σε όλη τη χώρα, ενώ στάθηκε αρωγός και στους συνανθρώπους μας που δοκιμάστηκαν από φυσικές καταστροφές (πυρκαγιές σε Εύβοια και Αττική, σεισμός στην Κρήτη κ.ά.). Παράλληλα, η εταιρεία, πιστή στη δέσμευσή της στη Βιωσιμότητα και την προστασία του Περιβάλλοντος, συνέχισε τη δράση της μέσα από προγράμματα ΕΚΕ, όπως το «Πάμε Μπροστά - Δίνουμε Πίσω» (Αστική Ανάπλαση) και το «Πόλη με Ποδήλατα Όμορφη Πόλη» για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα. Την ίδια στιγμή επέκτεινε τις δράσεις ορθής ενεργειακής διαχείρισης, στο πλαίσιο της πιστοποίησής της με το ISO 50001 για το σύνολο των εγκαταστάσεών της. Επιπρόσθετα, η εταιρεία το 2021 έγινε και επίσημα Επιχείρηση Φιλική προς το Ποδήλατο. Τέλος, στον χώρο του Αθλητισμού και του Πολιτισμού, μέσω της My Ομάδα, στήριξε ενεργά 5 νέους/ες Έλληνες/ίδες πρωταθλητές/τριες στην πορεία τους στους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο, ενώ ήταν ο μεγάλος χορηγός της παράστασης «Άξιον Εστί» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. 
 

ΜΑΣΟΥΤΗΣ Εκεί που υπάρχει ανάγκη
Πλούσιο και ανταποκρινόμενο στις ιδιαίτερες οικονομικοκοινωνικές συνθήκες που διαμόρφωσε η πανδημία και το 2021 ήταν το πρόγραμμα της αλυσίδας λιανεμπορίου Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. την 
περσινή χρονιά. Για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά, κατ’ αρχάς, συνεχίστηκε η συνεργασία της εταιρείας με την Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών μέσω του Φιλανθρωπικού Οργανισμού «Αποστολή» στην υλοποίηση του Προγράμματος «Μαζί, όπου υπάρχει ανάγκη» για τη στήριξη οικογενειών που ζουν στα όρια της φτώχειας. Κάθε μήνα μοιράζονται δέματα τροφίμων σε 1.040 οικογένειες στην Αλεξανδρούπολη, στο Διδυμότειχο, στις Φέρες, στην Ορεστιάδα, στην Κομοτηνή, στην Ξάνθη, στα Ιωάννινα, στη Λαμία και στην Αθήνα. Σημαντική δράση ήταν επίσης η τοποθέτηση 450 πινακίδων ονοματοθεσίας και ιστορικών πληροφοριών με τη χρήση QR-Code και ετικετών NFC (Near FieldCommunication) στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο κοινής πρωτοβουλίας του Δήμου Θεσσαλονίκης και της εταιρείας, η οποία προέβη στη δωρεά όλου του απαραίτητου εξοπλισμού για τη μελέτη, τον σχεδιασμό, την κατασκευή και την τοποθέτηση των πινακίδων ονοματοθεσίας οδών, για την εξυπηρέτηση των κατοίκων και των επισκεπτών της περιοχής. 
Η Μασούτης στηρίζει, επίσης, από την αρχή την εθνική προσπάθεια εμβολιασμού. Στην κατεύθυνση αυτή δώρισε ατομικά πακέτα διατροφής για το προσωπικό των εμβολιαστικών Κέντρων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (περισσότερα από 20.000 πακέτα προϊόντων) και την ενίσχυση των εμβολιαστικών κέντρων ΔΕΘ Θεσσαλονίκης και HELEXPO Μαρούσι. Μεταξύ άλλων δράσεων ΕΚΕ, επίσης, η εταιρεία ανταποκρίθηκε άμεσα στο επείγον κάλεσμα του Δήμου Ελασσόνας για είδη πρώτης ανάγκης μετά την ισχυρή σεισμική δόνηση που σημειώθηκε στην περιοχή, ενώ συνεχίζει από το 2008 να ενισχύει δύο φορές τον μήνα τα κοινωνικά παντοπωλεία των δήμων: Θεσσαλονίκης, Θέρμης, Καλαμαριάς, Λήμνου, Μηχανιώνας, Π. Μελά, και μία φορά τον μήνα το παντοπωλείο του Δ. Ν. Ιωνίας Αττικής και το Συσσίτιο του Δ. Θερμαϊκού. Παράλληλα, διατέθηκαν 2021 Γεύματα Αγάπης το Πάσχα του 2021 και μια πλειάδα άλλων δράσεων υποστήριξης κοινωνικών και πολιτιστικών αναγκών και εκδηλώσεων. [SID:14907780]
 

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε