Επιμέλεια: Α. Τσιμπλάκης, Φ. Ζώης, Δ. Αλεξάκη, Τ. Ηγουμενίδη, Λ. Καλαμαρά, Μ. Λίτσης, Λ. Χρυσανθοπούλου, Α. Αγγελοπούλου, Α. Ντόκας

ΡΑΣ: ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ

Πέμπτη, 03 Φεβρουαρίου 2022 02:40
UPD:04/02/2022 09:50

Ιωάννα Τσιαπαρίκου, Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, ΡΑΕ
 

A- A A+

Στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, οι αρχές της ΕΚΕ δεν αποτελούν αρμοδιότητα ενός τμήματος, αλλά διατρέχουν όλες τις πτυχές των δραστηριοτήτων της Αρχής, που εκτείνονται σε πέντε επίπεδα.

H σύνδεση της έννοιας της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ Corporate Social Responsibility) με την παράλληλη επίτευξη στρατηγικών επιχειρηματικών στόχων έχει εντατικοποιήσει τον διάλογο για τη σημασία της εταιρικής υπευθυνότητας σε πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Η αναγκαιότητα για την εφαρμογή αποτελεσματικών πρακτικών Εταιρικής Υπευθυνότητας και Βιώσιμης Ανάπτυξης αποτελεί ένα κρίσιμο στοίχημα, ειδικά σήμερα, που η χώρα μας καλείται να αντιμετωπίσει δύο κομβικής σημασίας προκλήσεις: την επανεκκίνηση της οικονομίας μετά τις αρνητικές συνέπειες της πανδημίας και την αποτελεσματική διαχείριση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων. Οι φορείς του Δημοσίου δεν εξαιρούνται από την εταιρική υπευθυνότητα που δημιουργεί οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική αξία.

Στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) επιδιώκουμε οι αρχές της ΕΚΕ να μην αποτελούν αρμοδιότητα ενός τμήματος, αλλά να διατρέχουν όλες τις πτυχές των δραστηριοτήτων της Αρχής, που εκτείνονται σε πέντε επίπεδα αρμοδιοτήτων: την Τομεακή Αρχή Ανταγωνισμού για τις σιδηροδρομικές μεταφορές, τη Ρυθμιστική Αρχή που είναι επιφορτισμένη με την ευθύνη για την ισότιμη πρόσβαση στην αγορά όλων των Σιδηροδρομικών Εταιρειών, την Αρχή Αδειοδότησης των Σιδηροδρομικών Εταιρειών, την Εθνική Αρχή Ασφαλείας και την Αρχή εφαρμογής του ΕΚ 1371/07 για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών.

Ξεκινώντας από τον ρόλο και την αρμοδιότητα της Αρχής σε σχέση με τα δικαιώματα των επιβατών, είναι σημαντικό να υπογραμμιστεί ότι η πεποίθηση της ΡΑΣ είναι πως οποιαδήποτε προσπάθεια που αφορά την προστασία των δικαιωμάτων, την
ασφάλεια και την  ικανοποίηση των επιβατών, επιστρέφει ως κέρδος για τον σιδηρόδρομο, τις μεταφορές και για τη χώρα. Πριν από μερικούς μήνες, η ΡΑΣ ανακοίνωσε τις προτάσεις της για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στις σιδηροδρομικές μεταφορές, που συντάχθηκαν στο πλαίσιο της 2ης Μελέτης Ελέγχου Εφαρμογής του Κανονισμού ΕΚ 1371/2007 για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Η ολοκλήρωση της 2ης μελέτης από τη ΡΑΣ συνέπεσε με την ψήφιση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του Νέου Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών, ο οποίος εγκαθιδρύει νέο ενισχυμένο πλαίσιο προστασίας των επιβατών (εφαρμογή 7 Ιουνίου 2023).

Η ΡΑΣ προχώρησε στην ανάρτηση σε όλους τους σταθμούς της χώρας ενημερωτικών αφισών της Ε.Ε., στις οποίες απεικονίζονται με απτό και απλό τρόπο τα βασικά δικαιώματα των επιβατών. Μέσω της ίδιας μελέτης, η ΡΑΣ προχώρησε σε ειδικές προτάσεις που αφορούν την προσβασιμότητα των ΑμεΑ. Η ΡΑΣ συμμετέχει και έχει συνεχή επικοινωνία με ευρωπαϊκούς και διεθνείς φορείς για θέματα που αφορούν τη σιδηροδρομική αγορά, την ασφάλεια των μεταφορών στη διαλειτουργικότητα, τις τεχνολογικές και νομοθετικές εξελίξεις και τα δικαιώματα των επιβατών (πρόσφατη συμμετοχή στο συνέδριο «European Rail Safety Days»). Από τον Νοέμβριο του 2018 ξεκίνησε και βρίσκεται σε εξέλιξη πρόγραμμα ενημέρω
σης για τους κινδύνους στις ισόπεδες διαβάσεις, για μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με τίτλο: «Ασφαλής συνύπαρξη των μαθητών με το σιδηροδρομικό δίκτυο».

Μέχρι σήμερα έχει παρουσιαστεί σε περίπου 130 σχολεία και σε περισσότερους από 20.000 μαθητές στους νομούς Αττικής, Λάρισας, Βόλου, Αχαΐας, Πιερίας και Πέλλας. Παράλληλα, για 4η συνεχή χρονιά, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς η ΡΑΣ υλοποίησε για την Ελλάδα την Εκστρατεία Ενημέρωσης για θέματα ασφαλούς διέλευσης των ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων. Επιπλέον και με αφορμή την ανακήρυξη από την Ε.Ε. του  2021 ως έτους σιδηροδρόμων και παρά τις δυσκολίες που επέφερε η πανδημία, η ΡΑΣ ανέδειξε με παρεμβάσεις τη σημασία του σιδηρόδρομου ως βιώσιμου, καινοτόμου και ασφαλούς μέσου μεταφοράς, προβάλλοντας την καθοριστική συνεισφορά του στην επίτευξη του στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Φρόντισε να αναδείξει επίσης την ελκυστικότητα των επαγγελμάτων του σιδηροδρομικού τομέα.

Η ΡΑΣ επιδιώκει την ένταξη της υπεύθυνης συμπεριφοράς για το περιβάλλον και στις καθημερινές πρακτικές της: Εδώ και έναν χρόνο εφαρμόζει καθολικά σε όλα τα τμήματά της την ηλεκτρονική διακίνηση των εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων, καταργώντας ολοκληρωτικά την έντυπη μορφή των διοικητικών εγγράφων.  Έχοντας την πεποίθηση ότι η ένταξη της ΕΚΕ δεν αποτελεί μία στατική φιλοσοφία, αλλά έναν συνεχώς μεταβαλλόμενο στόχο που μορφοποιείται, η Ρυθμιστική Αρχή τείνει ευήκοα ώτα στις προκλήσεις της σύγχρονης κοινωνικής και επιχειρηματικής πραγματικότητας, με τη διάθεση να ενεργοποιήσει νέες δράσεις. [SID:14882081]
 

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε