Επιμέλεια: Α. Τσιμπλάκης, Φ. Ζώης, Δ. Αλεξάκη, Τ. Ηγουμενίδη, Λ. Καλαμαρά, Μ. Λίτσης, Λ. Χρυσανθοπούλου, Α. Αγγελοπούλου, Α. Ντόκας

Η ΕΚΕ, ΒΗΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ «ΜΙΚΡΟΥΣ»

Πέμπτη, 03 Φεβρουαρίου 2022 01:12
UPD:04/02/2022 09:35

Φώτης Μαραγκός, Επιστημονικό στέλεχος του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ)

A- A A+

Ο «μικρός» επιχειρηματίας οφείλει να εντοπίζει ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, αλλά και τις δικές του δυνατότητες στην άσκηση αποτελεσματικής Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Το μικρό μέγεθος της επιχείρησης δεν είναι ανασταλτικός παράγοντας στην εφαρμογή πρακτικών ΕΚΕ.

Τι μπορεί τελικά να εμπεριέχει η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη;
Κατά τη γνώμη μου, τα βασικά δομικά χαρακτηριστικά της ΕΚΕ είναι ο σεβασμός και η ωριμότητα δράσης, εκείνα δηλαδή τα στοιχεία τα οποία, διαχρονικά, είναι ικανά να αποφέρουν κέρδος, τόσο χρηματικό όσο και κοινωνικό, στον μικρό επιχειρηματία. Όταν η υπευθυνότητα απέναντι στον εργαζόμενο, στην κοινωνία και στο περιβάλλον, πέρα από κάθε νομική υποχρέωση, είναι εγγενή στοιχεία μιας ΜμΕ, τότε λέμε ότι η επιχείρηση εφαρμόζει ΕΚΕ. Αν το σκεφτούμε καλύτερα, η ΕΚΕ πριν από όλους αφορά την κουλτούρα του ίδιου του επιχειρηματία, ο οποίος οφείλει να αντιληφθεί ότι η υλοποίηση μιας κοινωνικής παραγωγικής διαδικασίας αποτελεί τρόπο μεγιστοποίησης των κερδών του.

Στην Ελλάδα η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη αρχίζει να επεκτείνεται σε όλες τις εκφάνσεις της παραγωγικής δράσης, ανεξάρτητα από το μέγεθος της επιχείρησης, το προϊόν ή την υπηρεσία που παράγεται. Τα νέα δεδομένα της πανδημίας, τόσο σε επίπεδο κοινωνίας όσο και οικονομίας, δίνουν ίσως ένα ακόμα κίνητρο για την πολύ μικρή, μικρή ή και μεσαία επιχείρηση να σκεφτεί έξυπνα και να αξιοποιήσει τα οφέλη της εταιρικής ευθύνης, ώστε να δομήσει ένα πιο ισχυρό και πιστό πελατολόγιο. 

Η επιβράβευση των καταναλωτών

Ειδικότερα στην παρούσα περίοδο λειτουργεί στον καταναλωτή πολύ έντονα η λογική της επιβράβευσης απέναντι στις επιχειρήσεις που λειτουργούν υπεύθυνα. Πάντα ένα αγοραστικό κοινό, σε περιόδους κρίσης, προτιμά να απευθύνεται σε επιχειρήσεις με κοινωνικό αποτύπωμα. Τα σύγχρονα πρότυπα κατανάλωσης δομούν ένα μοντέλο καταναλωτή που ερευνά συνεχώς και προτιμά να συναλλάσσεται με επιχειρήσεις που αποδεικνύουν συστηματικά την κοινωνική και περιβαλλοντική τους ευαισθησία, ανεξάρτητα από το μέγεθός τους.

Το ερώτημα που τίθεται πάντα από τον μικρό επιχειρηματία, ειδικά όταν λειτουργεί ως «One man show», είναι μήπως το μέγεθος της μονάδας είναι τόσο μικρό που καθίσταται αυτομάτως απαγορευτικό για ΕΚΕ. Οι καλές πρακτικές έχουν ήδη δείξει ότι το μικρό μέγεθος της επιχείρησης δεν είναι ανασταλτικός παράγοντας εφαρμογής δράσεων ΕΚΕ. Ειδικότερα, η μικρή επιχείρηση που έχει πιο άμεση και στενή σχέση με την τοπική κοινωνία οφείλει να επενδύσει συγκροτημένα στη χάραξη μιας εξειδικευμένης ΕΚΕ πολιτικής, που θα της εξασφαλίσει την απαιτούμενη εξωστρέφεια, προβολή και σοβαρότητα στη συνείδηση της τοπικής αγοράς. Η μικρή επιχείρηση που εντάσσει την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη στο DNA της βάζει τις βάσεις για τη μεγέθυνσή της. 

Δράσεις εφαρμογής Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης

Είναι βέβαιο πως υπάρχουν στη χώρα μας μικρές επιχειρήσεις που εφαρμόζουν ΕΚΕ, χωρίς να το αντιλαμβάνονται ή να το έχουν εντάξει σε έναν στρατηγικό σχεδιασμό. Ο επιχειρηματίας έχει την ικανότητα να εντοπίσει, έστω και κάπως αυθαίρετα, τα σημεία που μπορεί να εφαρμόσει επιτυχημένες δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης στη δική του επιχείρηση, μέσα στις ιδιαίτερες συνθήκες της τοπικής κοινωνίας. Αν μια επιχείρηση μεριμνά για το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα, είτε σε επίπεδο κατανάλωσης ενέργειας είτε σε θέματα ανακύκλωσης, αν μια επιχείρηση βρίσκει τρόπους να διευκολύνει το εργασιακό περιβάλλον, να επενδύει στην εκπαίδευση των υπαλλήλων της, να δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, να συμμετέχει σε δράσεις εθελοντισμού, τότε, ναι, εφαρμόζει ΕΚΕ. Είναι δεδομένο πως η συστηματική και ορθή αξιοποίηση των πρακτικών ΕΚΕ γίνεται αντιληπτή στην εκάστοτε τοπική κοινωνία, η οποία δημιουργεί μια όλο και πιο θετική εικόνα για την επιχειρηματική μονάδα, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη και την κατανάλωση. Ο κάθε μικρός επιχειρηματίας οφείλει να εντοπίζει ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, αλλά και τις δικές του δυνατότητες στην άσκηση αποτελεσματικής ΕΚΕ. Άπειρες καλές πρακτικές δείχνουν πως το μικρό μέγεθος δεν είναι ανασταλτικός παράγοντας στην εφαρμογή πρακτικών ΕΚΕ. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως μια επιχείρηση που κερδίζει την εμπιστοσύνη του καταναλωτή, αναπτύσσεται οικονομικά, παράγει πλούτο και θέσεις εργασίας, οπότε θεωρείται αυτομάτως κοινωνικά υπεύθυνη. 

 

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε