Επιμέλεια: Δανάη Αλεξάκη, Σταμάτης Ζησίμου, Φάνης Ζώης, Αντώνης Τσιμπλάκης, Γιώργος Χατζηλίδης

Πώς η Ελλάδα θα γίνει logistics hub στη ΝΑ Ευρώπη

Ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων στα λιμάνια της χώρας μαζί με τη σιδηροδρομική σύνδεσή τους
Τρίτη, 27 Ιουλίου 2021 09:30
UPD:18:50
A- A A+

Σε επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για τη δημιουργία νέων, σύγχρονων και μεγάλων αποθηκευτικών χώρων προχωρούν εταιρείες επενδύσεων σε ακίνητα (ΑΕΕΑΠ), ενώ εντός του έτους αναμένεται να ενεργοποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου, γνωστό ως Θριάσιο Ι, το οποίο σχεδιάζεται από το 2003. Στα σχέδια της κυβέρνησης είναι επίσης η δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στη Θεσσαλονίκη στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, το οποίο θα αποτελέσει τον δεύτερο μεγάλο πόλο εμπορευματικής δραστηριότητας στη χώρα με βασικό ζητούμενο να υπάρχει παραχωρησιούχος εντός της επόμενης τετραετίας. Όλες αυτές οι επενδύσεις αναμένεται να αναδείξουν τη χώρα ως logistics hub στη ΝΑ Ευρώπη.

Για το Θριάσιο (Ι) Εμπορευματικό Κέντρο υπάρχει συμφωνία επί της αρχής για τις αλλαγές που έχει ζητήσει στη σύμβαση παραχώρησης η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp), μένουν όμως ορισμένες λεπτομέρειες που εντός του έτους αναμένεται να ρυθμιστούν προκειμένου να ενεργοποιηθεί η σύμβαση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές αυτές αφορούν μεταξύ άλλων τον διπλασιασμό του τιμήματος στα 62 εκατ. ευρώ από τα 31 εκατ. ευρώ που ήταν αρχικά και τη μείωση της διάρκειας της παραχώρησης στα 37 από τα 60 χρόνια. Ως αποτέλεσμα της νέας συμφωνίας θα αλλάξει η σύνθεση της κοινοπραξίας «Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο A.E.» (ΘΕΚ Α.Ε.) με την Goldair να διπλασιάζει το ποσοστό της στο 40% από το 20% που ήταν αρχικά και το ποσοστό της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ να μειώνεται στο 60% από 80%.

Στη δέσμευση της Goldair να προχωρήσει στο Θριάσιο έχει αναφερθεί ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Ομίλου Καλλίνικος Καλλίνικος, κάνοντας λόγο για μια «εμβληματική επένδυση που θα οδηγήσει σε ένα από τα βασικότερα πάρκα logistics στη Νοτιοανατολική Ευρώπη».

Το νέο εμπορευματικό κέντρο θα δημιουργήσει σε πλήρη ανάπτυξη 3 με 5 χιλιάδες θέσεις εργασίας. Σε πρώτη φάση θα κατασκευαστούν 120.000 τ.μ. και σε βάθος 10ετίας το σχήμα θα κατασκευάσει 240.000 τ.μ. στεγασμένων αποθηκευτικών χώρων. Συνολικά θα δημιουργηθούν 250.000 παλετοθέσεις, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά.

Σύμφωνα με πηγές που παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις, αυτό που απομένει είναι η ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αλλαγές και η ψήφιση της νέας τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή. Τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα σε ένα με ενάμιση χρόνο από την έναρξη της παραχώρησης, καθώς θα πρέπει να εκδοθούν οι απαραίτητες άδειες.

Το επόμενο έργο που ωριμάζει είναι αυτό του εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Ο παλαιότερος σχεδιασμός για την παραχώρηση της έκτασης 670 στρεμμάτων στο Δήμο Εχεδώρου στη δυτική πλευρά της πόλης έχει εγκαταλειφθεί και στο τραπέζι βρίσκονται δύο σενάρια.

Το «υβριδικό σενάριο» προβλέπει την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στη μισή περίπου έκταση και τη δημιουργία εγκαταστάσεων μεταποίησης και συναρμολόγησης με έναν μικρό εμπορευματικό σταθμό στην υπόλοιπη μισή. Σκοπός της δημιουργίας του συγκεκριμένου Εμπορευματικού Κέντρου στη Βόρεια Ελλάδα είναι σε συνδυασμό με το Θριάσιο να αποτελέσουν τους «ακρογωνιαίους λίθους» ενός ολοκληρωμένου συστήματος εμπορευματικής μεταφοράς, το οποίο θα συμπληρωθεί με μικρότερα εμπορευματικά, όπως για παράδειγμα αυτό της Λάρισας, του Βόλου, της Αλεξανδρούπολης κ.ά.

Η ανάπτυξη των δύο εμπορευματικών κέντρων μαζί με τη σιδηροδρομική σύνδεση των λιμένων της χώρας που προβλέπεται στο μεγάλο πακέτο σιδηροδρομικών έργων ύψους 3,3 δισ. ευρώ που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση, στόχο έχουν να αναδείξουν τη χώρα ως logistics hub στη ΝΑ Ευρώπη.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της ΕΥ, η κατασκευή του νέου κέντρου εμπορευματικών μεταφορών και logistics στο Θριάσιο Πεδίο, κοντά στον Πειραιά, θα ενισχύσει σημαντικά τις υποδομές ενδοχώρας του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, ενώ θα διευκολύνει, επίσης, την πιθανή ανάπτυξη νέων λειτουργιών και υπηρεσιών logistics προστιθέμενης αξίας. Στην πλήρη μορφή του, το Θριάσιο θα είναι ένας από τους μεγαλύτερους χερσαίους λιμένες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Επιπλέον, το εμπορευματικό κέντρο που προβλέπεται να αναπτυχθεί στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη αναμένεται να ενισχύσει την αποθηκευτική χωρητικότητα του τερματικού σταθμού του λιμένα και να ενισχύσει σημαντικά τις δυνατότητές του.

Την ίδια ώρα, οι εταιρείες λιανικής προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τις νέες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία στο ηλεκτρονικό εμπόριο και στη διανομή προϊόντων, επενδύοντας σε αποθηκευτικούς χώρους, κυρίως σε Ασπρόπυργο και Θριάσιο. Οι ΑΕΕΑΠ από την πλευρά τους επιδιώκουν να επωφεληθούν από την έλλειψη μεγάλων και σύγχρονων αποθηκών, κατάσταση που οδηγεί σε καλές αποδόσεις για τους ιδιοκτήτες ακινήτων, από τις υψηλότερες στην Ευρώπη.

 

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε
 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ Εξαγωγές