Επιμέλεια: Δανάη Αλεξάκη, Σοφία Εμμανουήλ, Λέττα Καλαμαρά

Οι συνθήκες αποστασιοποίησης έδωσαν ώθηση στα είδη πολυμέσων και κινητής τηλεφωνίας

Σωρευτική άνοδος της αγοράς 23% την περίοδο 2016-2020
Δευτέρα, 17 Μαΐου 2021 10:00
UPD:16:01
A- A A+
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
 
Έπειτα από μια μακρά περίοδο συνεχούς μείωσης των πωλήσεων των αλυσίδων καταστημάτων πολυμέσων - κινητής τηλεφωνίας, ως αποτέλεσμα της οικονομικής ύφεσης, από το 2016 και μετά οι πωλήσεις του συγκεκριμένου κλάδου παρουσίασαν ανάκαμψη. Ειδικότερα, σύμφωνα με τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP, κατά την περίοδο 2016-2020 η εν λόγω αγορά κατέγραψε σωρευτική αύξηση της τάξης του 23%. Οι συνθήκες κοινωνικής αποστασιοποίησης που επέβαλε η υγειονομική κρίση (Covid-19) λειτούργησαν ευεργετικά για τον εξεταζόμενο κλάδο, οι πωλήσεις του οποίου διευρύνθηκαν το 2020 σε σχέση με το 2019.
 
Σύμφωνα με τη διευθύντρια Οικονομικών Κλαδικών Μελετών της ICAP Σταματίνα Παντελαίου, «το μέγεθος της αγοράς των αλυσίδων καταστημάτων πολυμέσων - κινητής τηλεφωνίας κινήθηκε καθοδικά το χρονικό διάστημα 2009-2015, ως αποτέλεσμα της ραγδαίας επιδείνωσης της εγχώριας οικονομίας και της συρρίκνωσης του εισοδήματος των καταναλωτών, καταγράφοντας σωρευτική μείωση της τάξης του 20% τη συγκεκριμένη περίοδο. Ανάκαμψη της αγοράς καταγράφεται από το 2016, το μέγεθος της οποίας αυξήθηκε σωρευτικά κατά περίπου 23% την περίοδο 20162020. Ειδικά σε σχέση με το 2020, οι συνθήκες κοινωνικής αποστασιοποίησης που επέβαλε η υγειονομική κρίση (Covid-19) λειτούργησαν ευεργετικά για τον εξεταζόμενο κλάδο, καθώς τα πολυμέσα και τα προϊόντα κινητής τηλεφωνίας αποτέλεσαν πολύτιμα «εργαλεία» για την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού και επέτρεψαν τη συνέχιση της κοινωνικής δραστηριότητας (τηλεργασία, τηλεκπαίδευση κ.λπ.). Το 2020 σε σχέση με το 2019 η εν λόγω αγορά διευρύνθηκε κατά 5% περίπου».
 
Στο πλαίσιο της μελέτης η ICAP συνέταξε ομαδοποιημένο ισολογισμό επιχειρήσεων του κλάδου βάσει δείγματος επτά αντιπροσωπευτικών εταιρειών εκμετάλλευσης αλυσίδων καταστημάτων πολυμέσων - κινητής τηλεφωνίας, για τις οποίες υπήρχαν διαθέσιμοι ισολογισμοί για την πενταετία 2015-2019. Το σύνολο του ενεργητικού των επιχειρήσεων εμφάνισε σωρευτική αύξηση κατά 30,2% την εξεταζόμενη περίοδο, ενώ αντίθετα τα ίδια κεφάλαια μειώθηκαν σωρευτικά κατά 17,5%. Οι μεσομακροπρόθεσμες υποχρεώσεις και προβλέψεις αυξήθηκαν ραγδαία την ίδια περίοδο (σωρευτική αύξηση 478,5%), ενώ αρκετά μικρότερη ήταν η αύξηση για τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις (22,1%). Οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του κλάδου κατέγραψαν σωρευτική αύξηση κατά 18,9% την πενταετία 2015-2019. Το μικτό κέρδος ενισχύθηκε (κατά 17,4%) την ίδια περίοδο, ενώ σημαντικότατη ήταν η αύξηση για το λειτουργικό αποτέλεσμα. Τα κέρδη (προ φόρου) την τετραετία 2016-2019 εμφανίζουν σημαντική αύξηση. Το περιθώριο μικτού κέρδους για το σύνολο των εταιρειών του δείγματος δεν μεταβλήθηκε σημαντικά κατά την περίοδο 2017-2019, ενώ το μέσο περιθώριο EBITDA των εξεταζόμενων εταιρειών του κλάδου παρουσίασε σημαντική αύξηση το 2019.
 
Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, manager της ICAP και σχετικά με τη σύνθεση των πωλήσεων των αλυσίδων του κλάδου, το 2020 αφορούσε κυρίως τα πολυμέσα σε ποσοστό 65% και το υπόλοιπο 35% τα προϊόντα κινητής τηλεφωνίας. Σημαντικό χαρακτηριστικό του κλάδου αποτελεί πλέον η ύπαρξη πληθώρας ηλεκτρονικών καταστημάτων εμπορίας ηλεκτρονικών ειδών και κινητής τηλεφωνίας. Η ραγδαία αύξηση της χρήσης του διαδικτύου για την πραγματοποίηση αγορών τα τελευταία χρόνια, είχε ως αποτέλεσμα αρκετές αλυσίδες να προχωρήσουν στη σύσταση «ηλεκτρονικού» καταστήματος προκειμένου να ενισχύσουν τα έσοδά τους. Εκτιμάται ότι το μερίδιο των ηλεκτρονικών πωλήσεων του κλάδου από το ποσοστό της τάξης του 5% το 2016, εκτινάχθηκε στο 18% περίπου το 2020, κάτι στο οποίο συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό και η πανδημία του Covid-19. 
 
Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε
 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ Retail