Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Διπλή μάχη στον κλάδο του αυτοκινήτου δίνουν οι ασφαλιστικές εταιρείες, καθώς αφενός τα ανασφάλιστα οχήματα που φτάνουν τα 600.000 στις ημέρες μας, παραμένουν ένα δυσεπίλυτο κοινωνικό και οικονομικό θέμα και αφετέρου οι προσφορές κάτω του κόστους στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου, σε ορισμένες περιπτώσεις κινούνται στα όρια του πτωχευτικού ασφαλίστρου.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η τάση για ανασφάλιστα οχήματα εξαιτίας της απαγόρευσης της κυκλοφορίας την περίοδο της καραντίνας φαίνεται να αναστρέφεται, με αποτέλεσμα να καταγράφεται μια ανοδική τάση στα αποτελέσματα της ασφαλιστικής αγοράς.
Επισημαίνεται ότι τα ανασφάλιστα οχήματα αποτελούν μια μάστιγα για τον ασφαλιστικό κλάδο, καθώς η διασταύρωση των στοιχείων ώστε να διαπιστωθούν τα ανασφάλιστα οχήματα έχει καθυστερήσει να πραγματοποιηθεί για αρκετούς μήνες με αποτέλεσμα κάποιοι να αφήσουν να οχήματά τους ανασφάλιστα.
Αξίζει να αναφερθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία, από την έναρξη της απαγόρευσης της κυκλοφορίας τον περασμένο Μάρτιο, ο στόλος των ασφαλισμένων οχημάτων μειώθηκε κατά 1,2% και ήταν στις 7/4/2020 6.163.034 οχήματα. Η μείωση αφορούσε κυρίως ΙΧ και μηχανάκια. Πάντως πολλοί οδηγοί για να ξεφύγουν από την αυστηρή νομοθεσία ασφαλίζουν το όχημα τους για έναν, δύο ή τρεις μήνες κάθε φορά που επισείεται η σχετική απειλή και μετά κυκλοφορούν και πάλι ανασφάλιστοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην τελευταία διασταύρωση στοιχείων (Απρίλιος 2018 ) μεταξύ των στοιχείων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και αυτών των ασφαλιστικών εταιρειών εντοπίστηκαν 800.000 ανασφάλιστα οχήματα χωρίς όμως να επιβληθεί κανένα πρόστιμο.
Ο νόμος που ψηφίστηκε το 2012 προβλέπει τη διασταύρωση -δύο φορές τον χρόνο- των οχημάτων που υπάρχουν στη βάση δεδομένων του υπουργείου Μεταφορών για τα κυκλοφορούντα οχήματα με τη βάση δεδομένων που έχουν αναπτύξει οι ασφαλιστικές εταιρείες για τα ασφαλισμένα, προκειμένου να διαπιστωθεί ποια δεν διαθέτουν κάλυψη για αστική ευθύνη.
Υπενθυμίζεται ότι τα πρόστιμα ξεκινούν από 100 ευρώ για δίκυκλα οχήματα και φθάνουν τα 250 για αυτοκίνητα από 1.001 κ. εκ. και άνω. Αν το πρόστιμο δεν πληρωθεί εντός οκτώ ημερών προβλέπονται μεγαλύτερες κυρώσεις, δηλαδή αφαίρεση της άδειας οδήγησης, της άδειας κυκλοφορίας και των πινακίδων του οχήματος για 6 μήνες και επιπλέον πρόστιμο 250 ευρώ για τα δίκυκλα, 500 ευρώ για τα ΙΧ. και 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και τα ΦΔΧ.
Αν και μετά το διάστημα των οκτώ ημερών δεν έχει πληρωθεί το πρόστιμο και το ανασφάλιστο όχημα εμπλακεί σε ατύχημα, αυξάνεται το διάστημα αφαίρεσης πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας στα 2 χρόνια (σε περίπτωση υποτροπής για 3 χρόνια) και επιβάλλεται χρηματική ποινή (έως 3.000 ευρώ) και ποινή φυλάκισης από δύο μήνες έως και 1 χρόνο.
Πτωχευτικό ασφάλιστρο
Ενδιαφέρον έχουν και τα στοιχεία με βάση τα συνολικά ποσά των αποζημιώσεων, ανά νομό, το πλήθος των ζημιών και των ασφαλισμένων οχημάτων που υπολογίζεται ποιο πρέπει να είναι το αναγκαίο ασφάλιστρο μόνο για ζημιές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, που αφορά μόνο τα IX επιβατικά, προκύπτει ότι το αναγκαίο ασφάλιστρογια τις ζημιέςστο σύνολο της χώρας πρέπει να διαμορφώνεται, κατά μέσο όρο, στα 94 ευρώ.
Ενώ σε μερικούς νομούς, που έχουν τα περισσότερα ΙΧ ή συχνότερα ατυχήματα ή μεγάλο πλήθος ζημιών σε σχέση με το πλήθος των οχημάτων, όπως η Αττική, το αναγκαίο ασφάλιστρο για τις ζημιές πρέπει να διαμορφώνεται στα 115 ευρώ, στην Αχαΐα στα 110 ευρώ, στο Ηράκλειο Κρήτης στα 104 ευρώ, στην Κεφαλλονιά στα 103 ευρώ, στο Κιλκίς στα 126 ευρώ (το υψηλότερο απ’ όλους τους νομούς της χώρας), στο Ρέθυμνο στα 114 ευρώ, στην Φλώρινα στα 118 ευρώ.
Πάντως τα πιο φθηνά αναγκαία ασφάλιστρα, μόνο για ζημιές, στο σύνολο της χώρας προκύπτουν στον νομό Σάμου με 47 ευρώ και αμέσως μετά στον νομό Ροδόπης με 54 ευρώ.
Σύμφωνα πάντα με τους ίδιους παράγοντες της αγοράς, προκύπτει από αυτά τα στοιχεία ότι τα ολικά ασφάλιστρα αυτοκινήτου στην Ελλάδα είναι πολύ χαμηλά από ό,τι θα έπρεπε να είναι, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις κινούνται στα όρια του πτωχευτικού ασφαλίστρου.