Επιμέλεια: Δανάη Αλεξάκη, Σοφία Εμμανουήλ, Λέττα Καλαμαρά

Retail: Φυσικό vs ηλεκτρονικό κατάστημα

Tι προβλέπει ο ελληνικός σύνδεσμος ηλεκτρονικού εμπορίου
Πέμπτη, 11 Ιουλίου 2019 10:52
UPD:13:22
A- A A+

Λίγες είναι πλέον οι εμπορικές δραστηριότητες που απαιτούν την ύπαρξη φυσικού καταστήματος, γεγονός που καταδεικνύει την ανάγκη επένδυσης στις online πωλήσεις είτε αποκλειστικά είτε συμπληρωματικά στις πωλήσεις του δικτύου φυσικών καταστημάτων.

Πρακτικά, τα οφέλη για έναν λιανέμπορο από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα της δραστηριότητάς του, από τη δημοφιλία του brand και την αύξηση της επισκεψιμότητας στα φυσικά καταστήματα μέχρι την ανάπτυξη διεθνών εμπορικών σχέσεων. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε σχέση με ένα φυσικό κατάστημα τα κόστη ενός e-shop είναι υποπολλαπλάσια αφού όπως είναι προφανές ένα φυσικό κατάστημα έχει έξοδα ενοικίου και φροντίδας του ακινήτου, δαπάνες για μισθοδοσία και ασφάλιση προσωπικού και μια σειρά άλλα κόστη τα οποία δεν συγκρίνονται με αυτά που απαιτούνται για την κατασκευή του ιστοτόπου που θα υποστηρίξει το e-shop, domain name κ.α.

Επαγγελματίες της αγοράς πάντως τονίζουν τη σημασία ενός φυσικού καταστήματος ειδικά στην ελληνική αγορά, λόγω των χαρακτηριστικών του μέσου καταναλωτή που αναζητά αξιοπιστία στις διαδικτυακές υπηρεσίες και συχνά εμφανίζεται δύσπιστος. Επίσης ένα ηλεκτρονικό κατάστημα λειτουργεί σε 24ωρη βάση και όλες τις ημέρες του έτους, γεγονός που διευρύνει τα περιθώρια ανάπτυξης των πωλήσεων, οικοδόμησης σχέσης εμπιστοσύνης, δέσμευσης των πελατών κ.ο.κ. Ας σημειωθεί επίσης ότι οι περιορισμένες δαπάνες, μεταξύ άλλων και για εκπαίδευση και ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού, κάτι που απαιτείται στα φυσικά καταστήματα, αφήνουν περιθώρια επένδυσης στις τιμές των προϊόντων και άρα στην ανταγωνιστικότητα της επιχείρησης. 

Ταυτόχρονα μέσω των e-shop και ευρύτερα της διαδικτυακής παρουσίας τους, συμπεριλαμβανομένων των ιστοσελίδων τους και των προφίλ τους στα social media, τα brands και οι λιανέμποροι που τα αναπτύσσουν έχουν πλέον αποκτήσει μια μεγάλη γκάμα από νέα εργαλεία πωλήσεων. Με το online marketing για παράδειγμα, πέρα από τις δυνατότητες ανάπτυξης του πελατολογίου αναδεικνύονται σημαντικές δυνατότητες ανάλυσης άμεσα μετρήσιμων στοιχείων. 

Ενδεικτικά, διαπιστώνεται ότι ο τζίρος των λιανεμπόρων που αξιοποιούν το sms marketing μπορεί ακόμη και να διπλασιαστεί, όπως αποτυπώνεται σε στοιχεία που είδαν προ ημερών το φως της δημοσιότητας και βασίζονται στη μεγάλη διείσδυση των νέων τεχνολογιών στην τοπική αγορά, με έναν στους τέσσερεις καταναλωτές να χρησιμοποιεί το κινητό του για να συγκρίνει τιμές ακόμα και τη στιγμή που κάνει τις αγορές του.

Με το 85% των online καταναλωτών στην Ελλάδα να πραγματοποιούν το 80% των αγορών τους σε εγχώρια ηλεκτρονικά καταστήματα (με βάση στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου - ΕΣΗΕ), γίνεται σαφές ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να επενδύουν διαρκώς στα e-shops τους ανοίγοντας κανάλια επικοινωνίας στην κατεύθυνση της πιο προσωπικής και άμεσης επικοινωνίας με την πελατεία τους.

Επίσης στην τοπική αγορά οι μεγάλοι παίκτες του λιανεμπορίου επενδύουν σε ισχυρά δίκτυα φυσικών καταστημάτων, στοιχείο που συνδυάζεται με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τα εμπορικά σήματα. Στην προκειμένη περίπτωση τα e-shops λειτουργούν συμπληρωματικά ως προς το τζίρο αλλά και καταλυτικά ως προς την οικοδόμηση σχέσης εμπιστοσύνης και διασύνδεσης του καταναλωτικού κοινού με τη μάρκα.    

Η τρέχουσα περίοδος, καθώς πλησιάζουν οι εκπτώσεις, δίνει σαφή μηνύματα για την αποτελεσματικότητα των προωθητικών ενεργειών και των προγραμμάτων πωλήσεων που αφορούν ταυτόχρονα τα φυσικά και τα ηλεκτρονικά σημεία πώλησης μιας επιχείρησης. Εν όψει εκπτώσεων οι λιανέμποροι βάζουν μπρος εργαλεία που θα τους εξασφαλίσουν αύξηση μεριδίων σε ένα περιβάλλον όπου από τη μια μεριά το καταναλωτικό κοινό εξοικειώνεται με τις νέες τεχνολογίες και από την άλλη το ηλεκτρονικό εμπόριο αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς. 

Ας σημειωθεί ότι ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ΕΣΗΕ) προβλέπει ότι έως το τέλος του 2019 ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα θα φτάσει τα 4 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 8% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ την ίδια ώρα το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 16 έως 74 ετών που έχουν χρησιμοποιήσει το διαδίκτυο τουλάχιστον μία φορά για να αγοράσουν κάτι έχει αυξηθεί από 27% το 2012 σε πάνω από 40% στο τέλος του 2018. 

Σε αυτό το πλαίσιο, όπως σημειώνει σε πρόσφατη ανακοίνωσή της η εταιρεία SMSAPI, που προσφέρει ψηφιακές υπηρεσίες στο λιανεμπόριο, το κινητό τηλέφωνο γίνεται «εργαλείο» τόσο για τον καταναλωτή όσο και για την επιχείρηση, τόσο πριν από τη διαδικασία των αγορών όσο και κατά τη διάρκειά της. Είναι χαρακτηριστικό ότι 1 στους 4 καταναλωτές χρησιμοποιεί το κινητό του για να συγκρίνει τιμές ακόμα και τη στιγμή που ετοιμάζεται να κάνει μία αγορά, ενώ οι πληρωμές μέσω κινητού αναμένεται να ξεπεράσουν το 40% των συνολικών συναλλαγών στις μεγάλες αγορές των ΗΠΑ, της Κίνας και της Ε.Ε., όπως διαπιστώνει η μελέτη GfK International Retail and Consumer Insights - Tech Trends 2017.

Κανάλι αύξησης πωλήσεων 

Τα παραπάνω στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι η επικοινωνία μέσω του κινητού τηλεφώνου είναι ο πιο άμεσος και αποτελεσματικός τρόπος προσέγγισης των καταναλωτών και αναδεικνύουν το sms σε ισχυρό εργαλείο marketing. Είναι χαρακτηριστικό, άλλωστε, ότι σύμφωνα με στοιχεία του SMSAPI Report 2018 περισσότεροι από 35% των καταναλωτών είναι διατεθειμένοι να δώσουν τον αριθμό του τηλεφώνου τους προκειμένου να λαμβάνουν καλύτερη ενημέρωση και προσφορές για τις αγορές τους.

Η ανάλυση δεδομένων του Google Analytics μετά από καμπάνια sms μεγάλης αλυσίδας λιανικού εμπορίου, έδειξε ότι η επισκεψιμότητα του ιστότοπου της αλυσίδας αυξήθηκε κατά 100%, κατά 60% αυξήθηκε ο αριθμός νέων χρηστών, ενώ καταγράφηκε αύξηση του όγκου των πωλήσεων κατά περισσότερο από 88%. Άρα αποδεικνύεται ότι ένα σύντομο μήνυμα sms μπορεί να αποτελέσει μία σημαντική ώθηση σε έναν καταναλωτή προκειμένου να αποφασίσει να κάνει μία αγορά. 

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η SMSAPI (εταιρεία που έχει αναπτύξει σύστημα ειδοποιήσεων μέσω sms με δυνατότητα αποστολής έως και 7 εκατ. sms ανά ώρα και συνολικά 990 εκατ. sms το 2018) χάρη στην άμεση και γρήγορη επικοινωνία που προσφέρει το sms, οι επιχειρήσεις είναι σε θέση να βρίσκονται σε συνεχή επαφή με τους πελάτες τους και να επηρεάζουν τον όγκο πωλήσεων, ειδικά όταν θέλουν να ανακοινώσουν εκπτώσεις, προσφορές ή νέα προϊόντα.

Αυτό έχει εφαρμογή στον ευρύτερο κλάδο του εμπορίου και των υπηρεσιών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το εμπόριο προϊόντων τεχνολογίας αλλά και την εστίαση. Ιδιαίτερα οι μεγάλες αλυσίδες αυτών των κλάδων, μέσω του sms «χτίζουν» όχι μόνο σταθερό κανάλι επικοινωνίας με τους πελάτες τους, αλλά και δυναμικά «loyalty clubs» με τακτικούς πελάτες οι οποίοι λαμβάνουν συνεχείς ενημερώσεις και απολαμβάνουν ειδικά προνόμια και προσφορές, σε μια σχέση με αμοιβαία οφέλη τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους καταναλωτές.

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε
 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ Retail