Επιμέλεια: Σοφία Εμμανουήλ

Μονόδρομος η αειφόρος ανάπτυξη για τις επιχειρήσεις

Πώς ένα προϊόν μετατρέπεται σε βιώσιμο εμπορικό σήμα
Σάββατο, 25 Μαΐου 2019 09:54
UPD:29/05/2019 11:13
A- A A+

Με μόλις το 19% των ηγετών των επιχειρήσεων να δηλώνει έτοιμο να ηγηθεί της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, όταν το 73% των κορυφαίων κοινωνικών επιχειρήσεων αναμένει ισχυρότερη επιχειρηματική ανάπτυξη το 2019 σε σχέση με το 2018 (Deloitte) και με την πλειοψηφία των καταναλωτών, σχεδόν επτά στους δέκα (Nielsen), να δηλώνει διατεθειμένη να δαπανήσει περισσότερα για ένα προϊόν εάν προέρχεται από βιώσιμο εμπορικό σήμα, οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες για τους επιχειρηματίες είναι μεγάλες στη νέα εποχή.

Σύμφωνα τα ευρήματα της έκθεσης της Deloitte «Leading the social enterprise: Reinvent with a human focus», είναι σημαντικό, εν μέσω γρήγορων τεχνολογικών, οικονομικών και κοινωνικών αλλαγών, οι οργανισμοί και οι επιχειρήσεις να τοποθετήσουν τον άνθρωπο στο επίκεντρο των επιχειρηματικών στρατηγικών τους. Στους τρόπους με τους οποίους οι οργανισμοί μπορούν να επανασχεδιαστούν σε ευρεία κλίμακα συμπεριλαμβάνονται κίνητρα και προσωποποιημένες εμπειρίες για το εργατικό τους δυναμικό, προκειμένου να βοηθήσουν να χτιστεί μία σχέση αλληλεπίδρασης με βαθύτερο νόημα για τους εργαζομένους. 

Ο επαναπροσδιορισμός του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι μαθαίνουν και εκπαιδεύονται είναι σημαντικός και αναδεικνύεται σε μία από τις σημαντικότερες τάσεις σε διεθνές επίπεδο και στο πλαίσιο αυτό καθίσταται ουσιαστικός ο ρόλος των επιχειρήσεων.

Ευφυής γεωργία

Για παράδειγμα, η ΑΒ Βασιλόπουλος, με την ευθύνη του ηγετικού της ρόλου στα 80 χρόνια παρουσίας της στην ελληνική αγορά, μέσα από τη δραστηριότητα και τα προγράμματά της εκπαιδεύει καταναλωτές, προμηθευτές, συνεργάτες σε υπεύθυνη συμπεριφορά.

Στο πλαίσιο αυτό στηρίζει έμπρακτα τον πρωτογενή τομέα και τους Έλληνες παραγωγούς. Πρόσφατα η εταιρεία ανέπτυξε συνεργασία με δύο αξιόπιστους φορείς, το Ίδρυμα Μποδοσάκη και την Αμερικανική Γεωργική Σχολή, προωθώντας τη δημιουργία των συνθηκών στις οποίες οι Έλληνες παραγωγοί μπορούν να μείνουν και να συνεχίσουν να αναδεικνύουν τον διατροφικό πολιτισμό του τόπου μας. 

Η πρωτοβουλία αφορά το Πρόγραμμα Ευφυούς Γεωργίας, που εισάγει τις υψηλές τεχνολογίες στον πρωτογενή τομέα.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει αξιοποίηση πρακτικών αποδεδειγμένης αποτελεσματικότητας, 12 τηλεμετρικές διατάξεις τελευταίας τεχνολογίας, που εγκαθίστανται σε ένα εύρος 6 μηνών προκειμένου να ενημερώνουν με ακρίβεια και αμεσότητα τους παραγωγούς για παραμέτρους που επηρεάζουν τις παραγωγικές εκμεταλλεύσεις τους: μετεωρολογικές παραμέτρους, όπως θερμοκρασία και σχετική υγρασία, βροχόπτωση και ηλιακή ακτινοβολία και εδαφολογικές παραμέτρους, όπως υγρασία και θερμοκρασία εδάφους. 

Το πρόγραμμα φιλοδοξεί να αποτελέσει κίνητρο για τη δημιουργία μιας «κοινότητας πράξης», που θα ενώνει τους πρωτοπόρους αγρότες (early adopters) και θα τους επιτρέπει να λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά.
Σε διαφορετικές περιοχές της χώρας θα εγκατασταθούν τηλεμετρικές διατάξεις παρακολούθησης αγρών που θα παρέχουν εργαλεία τα οποία θα συμβάλουν ουσιαστικά στη λήψη αποφάσεων εκ μέρους των παραγωγών π.χ. τον καθορισμό της αναγκαιότητας άρδευσης ή/και της ποσότητας του αρδευτικού νερού. Οι διατάξεις αυτές θα συνδέονται με cloud ώστε να αποστέλλουν σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες σχετικά με ποικίλες εδαφολογικές παραμέτρους. 

Οι πληροφορίες είναι προσβάσιμες τόσο μέσω υπολογιστή όσο και μέσω έξυπνων συσκευών κινητής τηλεφωνίας, και παρουσιάζονται σε μορφή φιλική προς τον χρήστη, μέσω χαρτών. 

Ακόμη, το πρόγραμμα περιλαμβάνει υπηρεσίες κατάρτισης και εκπαίδευσης των παραγωγών με ημερίδες διάχυσης αλλά και εκπαιδευτικές επισκέψεις από ομάδες φοιτητών του αγροδιατροφικού κλάδου στα σημεία εφαρμογής. 

Στο πλαίσιο του προγράμματος θα δημιουργηθεί dedicated σελίδα στο Facebook, με στόχο την ανάπτυξη επικοινωνίας ανάμεσα στις ωφελούμενες ομάδες και τη διάχυση της πληροφορίας προς τρίτους. 

Οι σταθμοί 

Η εγκατάσταση των 12 σταθμών θα γίνει σε:

  • 4 αμπελώνες σε Καβάλα, Κιλκίς και Πελοπόννησο 
  • 2 ελαιώνες σε Καλαμάτα και Χαλκιδική
  • 4 κτήματα παραγωγής ακτινιδίων στην Κεντρική Μακεδονία 
  • 2 σημεία λειμώνων στην Ελασσόνα και στην Ξάνθη.

Περισσότεροι από 100 παραγωγοί συμμετέχουν στο πρόγραμμα, ενώ χιλιάδες, σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, θα επωφεληθούν εμμέσως μέσα από την ανάπτυξη πλατφόρμας με ανοιχτή πρόσβαση για όλους.

Βιώσιμη ιχθυοκαλλιέργεια

Εν τω μεταξύ, η ΑΒ Βασιλόπουλος προχωρά στη διαβάθμιση των σχέσεων που διατηρεί με τους Έλληνες προμηθευτές και παραγωγούς υποστηρίζοντας ενεργά τη βιωσιμότητα και της ιχθυοπαραγωγής. Στο πλαίσιο αυτό, σε συνεργασία με την υδατοκαλλιεργητική εταιρεία Νηρεύς και με την υποστήριξη της WWF, λανσάρει τα πρώτα πιστοποιημένα ψάρια Υπεύθυνης Υδατοκαλλιέργειας.

Πρόκειται για μια προσπάθεια που ξεκίνησε πριν από 6 χρόνια, προκειμένου σήμερα μονάδες της Nηρεύς και ειδικότερα προϊόντα (λαβράκι και τσιπούρα) που παράγονται για λογαριασμό της ΑΒ Βασιλόπουλος (υπό το σήμα ΑΒ Επιλογή) να βρίσκονται ένα βήμα πριν από την πιστοποίησή τους από το πρότυπο Aquaculture Stewardship Council (ASC). Σημειώνεται ότι το Aquaculture Stewardship Council (ΑSC) αποτελεί ανεξάρτητο, διεθνή οργανισμό πιστοποίησης, ο οποίος προωθεί ορθές πρακτικές που ελαχιστοποιούν το περιβαλλοντικό και κοινωνικό αποτύπωμα του κλάδου της υδατοκαλλιέργειας. Το ASC διαθέτει επίσης πρότυπα για εννέα διαφορετικά είδη ψαρικών, μεταξύ των οποίων ο σολομός, οι γαρίδες και η πέστροφα. 

Η υπαγωγή στο συγκεκριμένο πρότυπο και εν συνεχεία η πιστοποίηση των προϊόντων της Nηρεύς αποτελεί την πρώτη στην Ελλάδα αλλά και την πρώτη για μεσογειακά ψάρια, γεγονός που αναμένεται αφενός να προσδώσει προστιθέμενη αξία στην παραγωγό και την αλυσίδα, αλλά και να δημιουργήσει ένα ποιοτικό ανάχωμα έναντι της ευθέως ανταγωνιστικής τουρκικής παραγωγής. 

Η πρωτοβουλία της ΑΒ Βασιλόπουλος και του WWF Ελλάς σε συνεργασία με τη ΝΗΡΕΥΣ, δείχνει τον δρόμο για αναπαραγωγή του προγράμματος και σε άλλες φάρμες τσιπούρας και λαβρακίου σε ολόκληρη τη Μεσόγειο. 

Οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα επιλογής προϊόντων που παράγονται με υπεύθυνες πρακτικές για το περιβάλλον και την κοινωνία.

Βιώσιμη μόδα

Μια άλλη ενδεικτική τάση είναι το κίνημα για τη βιώσιμη μόδα. Η H&M είναι μια από τις εταιρείες που λάνσαραν σχετικό πρόγραμμα. Πλέον το 57% όλων των υλικών που χρησιμοποιεί η πολυεθνική στην παραγωγή των προϊόντων της δημιουργείται από ανακυκλωμένες ίνες ή άλλες ίνες που προέρχονται από αειφόρες πηγές. Στη σχετική έκθεση που δημοσίευσε, διαπιστώνεται ότι ο όμιλος μείωσε το 2018 επιπλέον 11% τις εκπομπές CO2 από τις λειτουργίες του, ενώ έθεσε νέους στόχους, όπως την περαιτέρω μείωση κατά 40% των απόλυτων εκπομπών GHG από τις λειτουργίες του έως το 2030. Οι νέοι στόχοι, που αποτελούν μέρος του οράματος του ομίλου να αποκτήσει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα έως το 2040, εγκρίθηκαν από το Science Based Targets Initiative.

Μετά την πιλοτική εφαρμογή του, το πρόγραμμα Take Care λανσαρίστηκε σε άλλες τέσσερις αγορές, προσφέροντας στους πελάτες οδηγίες, υπηρεσίες επισκευής και προϊόντα περιποίησης υφασμάτων, έτσι ώστε να παρατείνεται η διάρκεια ζωής των ρούχων τους.

Βιώσιμα κτήρια

Ενδεικτικές είναι οι πρακτικές της Knauf Insulation, παγκόσμιας παραγωγού θερμομονωτικών υλικών, που ανήκει στον οικογενειακό όμιλο Knauf. Πρόσφατα η εταιρεία απέσπασε το βραβείο Greenbuild Leadership 2019 για την εξαιρετική συνεισφορά της στη βιωσιμότητα των κτηρίων από το Εθνικό Συμβούλιο Πράσινων Κτιρίων των ΗΠΑ (USGBC - US Green Building Council).

Το βραβείο αναδεικνύει τους ηγέτες που υποστηρίζουν έμπρακτα το κίνημα βιωσιμότητας των κτηρίων και ανεβάζουν τον πήχη σε θέματα που σχετίζονται με την κατασκευή υγιέστερων και πιο βιώσιμων κτηρίων και κοινοτήτων.

Η διάκριση ουσιαστικά αναγνωρίζει τη συμβολή της εταιρείας στην παροχή λύσεων που μειώνουν την κατανάλωση ενέργειας και βοηθούν στην εξοικονόμηση πόρων με σκοπό να επηρεάσουν θετικά τη ζωή των ανθρώπων στο παρόν και στο μέλλον.

Βιωσιμότητα στα… bar

Η Pernod Ricard Hellas, συνεπής στη δέσμευσή της σε δράσεις περιβαλλοντικής ευαισθησίας, διοργάνωσε το δεύτερο μέρος (μετά το λανσάρισμα στο Athens Bar Show 2018) του THE GREEN HUSTLE project: μια ολοήμερη εκπαιδευτική και διαδραστική εμπειρία, με στόχο την εκπαίδευση επαγγελματιών bartenders για τη βιωσιμότητα στον τρόπο λειτουργίας ενός bar. Το THE GREEN HUSTLE πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο της Γης της Οργάνωσης Γη, στρατηγικού συνεργάτη της Pernod Ricard Hellas στον τομέα της προστασίας του περιβάλλοντος στην Ελλάδα.

Το THE GREEN HUSTLE project είναι η παγκόσμια πλατφόρμα περιβαλλοντικής βιωσιμότητας της ABSOLUT, ενός από τα signature brands της Pernod Ricard Hellas και πραγματοποιείται ήδη σε 20 χώρες σε όλο τον κόσμο.

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε
 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη