Του Παναγιώτη Ανδριανόπουλου
Ηταν πριν περίπου 30 χρόνια που πρωτοεισαγάγαμε τον όρο LOGISTΙCS στην ελληνική αγορά. Μέχρι τότε τα Logistics ταυτίζονταν με την αποθήκη που ήταν το καταφύγιο κάθε μη ικανού υπαλλήλου, σχεδόν τιμωρία, σύμφωνα με το σύνδρομο Εξαρχάκου (από την ταινία «Ο Κατεργάρης» με το περιβόητο «to know us better»). Το «μωρό» λοιπόν που γεννήθηκε τότε στα τέλη της δεκαετίας του 1980, σιγά σιγά μεγάλωσε, δημιούργησε ελπίδες σαν καλός μαθητής, έδωσε τις εξετάσεις του στην περί την Ολυμπιάδα περίοδο (όταν ήταν έφηβος) και πέρασε στις Ανώτατες Σχολές του ελληνικού επιχειρησιακού γίγνεσθαι, δημιουργώντας ελπίδες για ένα λαμπρό μέλλον, που ήδη είχε αρχίσει να του εξασφαλίζει υψηλές οργανογραμματικές θέσεις και καλές αποδοχές.
Ο Παναγιώτης Ανδριανόπουλος είναι πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος, PLANNING A.E.
Βγαίνοντας όμως στην αγορά εργασίας μετά το τέλος των σπουδών του στα τέλη της δεκαετίας του 2000, βρήκε μπροστά του την ΚΡΙΣΗ όπου εισέπραξε πολλά ΜΠΡΑΒΟ και φιλικά χτυπήματα στην πλάτη, αλλά χαμηλές αμοιβές.
Και σήμερα, στην καμπή των 30 χρόνων του, προβληματίζεται για το τι δρόμο θα ακολουθήσει στο μέλλον.
Και τώρα τι γίνεται; Τώρα που κατά το μάλλον ή ήττον αρχίζει η ΑΝΑΠΤΥΞΗ; Τι ρόλο θα παίξουν τα Logistics; Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια ρίξαμε όλες τις προσπάθειές μας στα ΔΙΕΘΝΗ LOGISTICS, στο όραμα να γίνει η Ελλάδα κόμβος (λιμάνια, αεροδρόμια κ.λπ.) και αγνοήσαμε τα ΕΘΝΙΚΑ LOGISTICS.
Ο ρόλος μας στο επιχειρησιακό παιχνίδι υποβαθμίστηκε. Μείναμε cost cutters. Δεν συμμετέχουμε στη χάραξη της επιχειρησιακής στρατηγικής, στο σχεδιασμό του ΑΥΡΙΟ. Πρέπει να γίνουμε (ουσία όχι τύποις), SUPPLY CHAIN και όχι μόνο LOGISTICS, με βάση τη διεθνώς κρατούσα έννοια του όρου.
Και σύμφωνα με αυτήν την κρατούσα άποψη το SUPPLY CHAIN έχει τρεις βασικούς άξονες:
Ι. Το Procurement και Planning, δηλαδή την τροφοδοσία της επιχείρησής μας.
ΙΙ. Τα Logistics, δηλαδή την αποθήκευση και διανομή.
ΙΙΙ. Το Customer Service, δηλαδή την τροφοδοσία των πελατών της επιχείρησής μας.
Στην Ελλάδα, οι υπεύθυνοι του χώρου, ακόμα και αν έχουν τον τίτλο του Supply Chain, ασχολούνται σχεδόν κατά 80% με τη διάσταση ΙΙ. Και άπαξ η διάσταση αυτή δόθηκε στους 3PL, ο ρόλος υποβαθμίζεται.
Πρέπει κατ’ αρχάς να διεκδικήσουμε το ρόλο μας στη διάσταση Ι. Αυτό σημαίνει:
Ια. Συμμετοχή στη διαμόρφωση της προϊοντικής γκάμας και το R&D των νέων προϊόντων. Εμείς θα κάνουμε την ABC ανάλυση και το Activity Based Costing των προϊόντων.
Ιβ. Συμμετοχή στο make or buy, στην επιλογή των προμηθευτών και στη διαπραγμάτευσή τους. Εξάλλου είμαστε και procurement.
Ιγ. Project management του Sales & Operations Planning (SOP). Το Supply πρέπει να κάνει το πρώτο forecasting που θα επηρεάσει το Sales. Το Sales κάνει συναισθηματικό forecasting και συνήθως αποτυγχάνει. Απόφαση για τα αποθέματα της εταιρείας.
Ιδ. Μεταφορά προϊόντων από προμηθευτή μέχρι αποθήκη, τυχόν εκτελωνισμοί κ.λπ. Αυτή είναι μία κλασική, μη στρατηγική διάσταση που και αυτή βέβαια πρέπει να εκτελεστεί.
Επίσης δυναμικά πρέπει να διεκδικήσουμε το ρόλο μας στη διάσταση ΙΙΙ. Αυτό σημαίνει:
ΙΙΙα. Συμμετοχή στο Route to Market (R2M) που περιλαμβάνει αποφάσεις για το ποιο είναι το ενεργό πελατολόγιο και πώς θα το σερβίρουμε (κεντρικοποιήσεις; μέσω ειδικών συνεργατών; direct; μέσω ex van;). Εμείς θα κάνουμε την ABC των πελατών και το Activity Based Costing των πελατών.
ΙΙΙβ. Συμμετοχή στη συχνότητα επίσκεψης του πελατολογίου και τη δρομολόγηση των επισκέψεων. Δεν πάνε μόνο πωλητές στους πελάτες, αλλά αμέσως μετά και οι διανομείς.
ΙΙΙγ. Υποδοχή παραγγελιών (από πωλητές ή τηλεφωνικές) και επεξεργασία τους. Stock Control. Εφαρμογή πολιτικής Credit Control.
ΙΙΙδ. Customer Service. Επίλυση προβλημάτων πελατών. POD/IOD status παραγγελίας.
ΙΙΙε. Γιατί όχι και το merchandising; Είναι άμεσα συνδεδεμένο με την παράδοση, άρα έτσι θα εξασφαλιστεί η ταχύτερη τοποθέτηση των προϊόντων στα ράφια του retail. Εξάλλου στο ex van γιατί το κάνουμε;
Αν το Logistics διεκδικήσει και αποδείξει ότι μπορεί να αναλάβει τις παραπάνω 9 διαστάσεις, τότε γίνεται Supply Chain, συμμετέχει ουσιαστικά στην αναπτυξιακή στρατηγική της εταιρείας και από COMMODITY ξαναγίνεται BRANDED. Δεν απεμπολούμε τη διάσταση ΙΙ, αλλά το παιχνίδι παίζεται στις Ι και ΙΙΙ. Και τότε θα έχουμε ρόλο και σε άλλες στρατηγικές αποφάσεις της εταιρείας, όπως στη στρατηγική cash flow, στο επενδυτικό πλάνο, στη στρατηγική ΤΠΕ (Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνιών), στη στρατηγική εξωστρέφειας, στην ΕΚΕ, στην πολιτική για το ανθρώπινο δυναμικό, στη στρατηγική του budget. Όχι σαν υλοποιητές των παραπάνω στρατηγικών στο μικρόκοσμο του τομέα μας, αλλά στη χάραξη της στρατηγικής. Τότε οι Logisticians από Managers θα γίνουν Directors (με την ουσιαστική έννοια του όρου). Χρειάζεται αλλαγή πλεύσης. Ας ενδοσκοπήσουμε και λίγο να δούμε τα του οίκου μας και μη βαυκαλιζόμαστε μόνο με τον εθνικό μας ρόλο σαν δεύτερος πυλώνας ανάπτυξης.