Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
Ο τομέας των Logistics εξελίσσεται σε «star - sector» της ελληνικής οικονομίας, κυρίως λόγω της γεωπολιτικής θέσης της χώρας και ειδικά των δύο λιμένων, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη. Όπως εξηγεί, τα λιμάνια απαιτούν μια ουσιαστική αξιοποίηση. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσα από μια αξιολόγηση, που αποτελεί σημαντική επιστημονική και οικονομική δράση και θα προσφέρει την πραγματική εικόνα -άρα και την αξία- σε ένα συνολικό εθνικό κάδρο. «Σαφώς», τονίζει, «και είμαστε υπέρ, κάθε μελλοντική κυβέρνηση να υποχρεούται να επικαιροποιεί το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο, σύμφωνα με τις εκάστοτε συνθήκες. Τέτοιου είδους εθνικής σημασίας ζητήματα, οφείλεται να έχουν μία ευρύτερη πολιτική συναίνεση, συνέπεια και συνέχεια στον χρόνο».
Βασίλης Κορκίδης πρόεδρος του ΕΒΕΠ
Ο κ. Κορκίδης επισημαίνει ότι έχει ζητήσει δύο φορές να οριστεί εκπρόσωπος του ΕΒΕΠ ως μόνιμο μέλος στο Εθνικό Συμβούλιο Εφοδιαστικής Αλυσίδας, καθώς το Επιμελητήριο εκπροσωπεί τα συμφέροντα χιλιάδων πειραϊκών επιχειρήσεων - μελών του, εκ των οποίων 640 δραστηριοποιούνται στον νευραλγικό τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, προσβλέποντας στη μεταμόρφωση της χώρας μας σε ουσιαστικό κόμβο Logistics και διαμετακόμισης των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Λαμβάνοντας υπόψη πως τα Logistics βρίσκονται παντού, στην υγεία, στην περιφέρεια και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, στον αγροτικό τομέα, στις μεταφορές, στον τουρισμό, η δημιουργία Ειδικής Γραμματείας Εφοδιαστικής Αλυσίδας, παρά τω πρωθυπουργώ, κρίνεται ως επιτακτική ανάγκη, με στόχο τον εξορθολογισμό του κόστους της δημόσιας διοίκησης και την αποτελεσματική οργάνωση και λειτουργία της.
O πρόεδρος του ΕΒΕΠ υπογραμμίζει ότι οι πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις βελτίωσης του Ν. 3982/2011 για ανάπτυξη των Επιχειρηματικών Πάρκων υπήρξαν χαμηλότερες των προσδοκιών των ενδιαφερομένων. «Επιβάλλεται», λέει χαρακτηριστικά, «να καταργηθούν ασάφειες και αντιθέσεις μεταξύ των συναφών νομοθετημάτων, με σκοπό τη δημιουργία ενός ενιαίου και σταθερού πλαισίου αναφοράς, που θα ενθαρρύνει και θα διευκολύνει τη χωροθέτηση Επιχειρηματικών Πάρκων και την ανάπτυξη σχετικών επενδύσεων. Σήμερα, πια, επιβάλλεται η εναρμόνιση των θεσμικών πλαισίων των Επιχειρηματικών Πάρκων, όλων των τύπων και όλων των γενιών, ώστε όλες οι επιχειρήσεις να έχουν τα ίδια δικαιώματα, υποχρεώσεις και κίνητρα. Το ΕΒΕΠ στο θέμα της στρατηγικής που έχει χαράξει, χαιρετίζει για παράδειγμα επενδύσεις, όπως του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου, ταυτόχρονα, όμως, τονίζουμε ότι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και ευεργετήματα που παρέχονται στις γαίες της ΓΑΙΑΟΣΕ για τη δημιουργία Επιχειρηματικών Πάρκων θα πρέπει να δοθούν οριζόντια σε όλες τις επενδυτικές προσπάθειες υλοποίησης Επιχειρηματικών Πάρκων. Σημειωτέον ότι σε αρκετές περιπτώσεις οφείλουμε να βλέπουμε το μέλλον και να προσδιορίζουμε τις διαμορφούμενες ανάγκες, τόσο σε διεθνές όσο και σε τοπικό επίπεδο».
Ο κ. Κορκίδης στηλιτεύει, ωστόσο, το γεγονός της έλλειψης χρηματοδοτικών εργαλείων στις μεταφορές και τα επιχειρηματικά πάρκα. Ιδιαίτερα για τον κλάδο των μεταφορών, όπως αναφέρει, η έλλειψη αυτή κατευθύνει τους επαγγελματίες σε μαρασμό και εξαφάνιση του εθνικού μεταφορικού έργου. Στον αντίποδα, ένας σημαντικός άξονας που έχει καταγραφεί στο Πρωτόκολλο Συνεργασίας του ΕΒΕΠ με την Ελληνική Εταιρεία Logistics είναι η ένταξη επιχειρήσεων μεταφορών, αποθήκευσης και διαχείρισης φορτίων σε χρηματοδοτικά εργαλεία τρίτων, μέσα από οριζόντια προγράμματα αλλά και εξειδικευμένα, κάθετα σχέδια ενίσχυσης και εκσυγχρονισμού της αγοράς των Logistics.
Σε ό,τι αφορά τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό (Digital Transformation), ο κ. Κορκίδης τον θεωρεί ως μία από τις πιο σημαντικές τάσεις της εποχής μας. Συγκεκριμένα, περιγράφει τα εξής: «Οι περισσότερες προσεγγίσεις διαπραγματεύονται τον ψηφιακό μετασχηματισμό μέσα στον οργανισμό ή στην καλύτερη περίπτωση στις σχέσεις του οργανισμού με τους πελάτες ή προμηθευτές του. Σήμερα, η επιτυχία ενός οργανισμού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πόσο αποτελεσματικά οργανώνει το (παγκόσμιο) δίκτυο συνεργατών της εφοδιαστικής αλυσίδας για την παροχή αγαθών και υπηρεσιών που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μεμονωμένων καταναλωτών. Πράγμα που σημαίνει ότι, προκειμένου να έχουμε μια επιτυχημένη ψηφιακή μεταμόρφωση, η οργάνωση που απαιτείται εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ψηφιακή μεταμόρφωση του κάθε εταίρου κατά μήκος της αλυσίδας αξίας και τον ψηφιακό μετασχηματισμό όλων των διαδικασιών και τη ροή πληροφοριών μεταξύ διαφορετικών εταίρων». Σε αυτό το πλαίσιο, διαπιστώνει ότι δεν έχει υπάρξει εκμετάλλευση των ψηφιακών υπογραφών, που διατίθενται από τα Επιμελητήρια για την ανάπτυξη των e-logistics, δεν έχει υπάρξει ουσιαστική προσπάθεια δημιουργίας εθνικών προτύπων, ενώ υπάρχει η αναγκαιότητα ηλεκτρονικού προτύπου φορτωτικής και για τις εγχώριες φορτώσεις, η δε τηλεματική πρέπει να είναι υποχρεωτική σε όλα τα επίπεδα διακίνησης εμπορευμάτων.
Το όραμα του προέδρου του ΕΒΕΠ για την περίοδο μετά το 2020 είναι πως η Ελλάδα θα καταστεί χώρα φιλική προς την υγιή επιχειρηματικότητα, με εξωστρέφεια, δυναμισμό, καινοτομία και βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη, τα οφέλη της οποίας μοιράζονται σε όλες τις κοινωνικές ομάδες, χωρίς αποκλεισμούς. Για τον σκοπό αυτό, εκτιμά πως πρέπει να αναληφθούν σημαντικά βήματα σε εθνικό / περιφερειακό επίπεδο, μεταξύ των οποίων είναι η δημιουργία μιας νέας σχέσης αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ του κράτους και των επιχειρηματιών, η οποία θα οδηγήσει στην εξάλειψη της περιττής γραφειοκρατίας, η ανάπτυξη ρεαλιστικών και αποτελεσματικών στρατηγικών σχεδίων για την επίτευξη της ανάπτυξης σε εθνικό / τοπικό επίπεδο, η σταδιακή και λογική απόσυρση των μέτρων λιτότητας, η υγιής λειτουργία του ελληνικού τραπεζικού συστήματος για την παροχή της απαιτούμενης ρευστότητας στην τοπική επιχειρηματικότητα και για να λειτουργήσει ως πραγματικός μοχλός για την ανάπτυξη της χώρας, η δημιουργία ενός δικτύου ασφαλείας για τις οικονομικά ασθενέστερες και κοινωνικά αποκλεισμένες ομάδες.
Ο κ. Κορκίδης ξεκαθαρίζει, τέλος, ότι η συνεχής άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην εγχώρια λιανική αγορά, η αναβάθμιση του λιμένα Πειραιώς στη διεθνή αλυσίδα διαμετακόμισης και η ενεργοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών για τη μεταφορά αγαθών διεθνών και εγχώριων επιχειρήσεων στις ξένες αγορές αναμένεται να είναι οι κύριοι άξονες που θα τροφοδοτήσουν τη μελλοντική ανάπτυξη της βιομηχανίας εφοδιαστικής.