Η επένδυση της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά έχει γίνει παγκόσμιο πρότυπο συνεργασίας στο πλαίσιο του Νέου Δρόμου του Μεταξιού. Δύο χρόνια σχεδόν μετά την ανάληψη του ελέγχου της ΟΛΠ Α.Ε., η COSCO έχει οδηγήσει τον Πειραιά σε πολύ υψηλότερα επίπεδα επιδόσεων και οικονομικών αποτελεσμάτων, με όφελος για ολόκληρη την ελληνική οικονομία και τη γεωπολιτική σημασία της χώρας και συνεχίζει ακάθεκτη.
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Το σήμερα
Σήμερα, η συνολική διακίνηση του Πειραιά έχει εκτοξευθεί σε περισσότερα από 4,1 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια (TEU), με το λιμάνι να ενισχύεται στην παγκόσμια κατάταξη κατακτώντας την 38η θέση από την 96η - είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος σταθμός εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο. Επιπλέον κάθε εβδομάδα δεκαέξι με δεκαοκτώ εμπορευματικές αμαξοστοιχίες αναχωρούν από τον Πειραιά για την Κεντρική και τη Δυτική Ευρώπη.
Το πρόγραμμα για τη διασύνδεση των θαλάσσιων και χερσαίων γραμμών Κίνας και Ευρώπης έχει αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά και επιδιώκεται η μεταμόρφωση σε ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα αναδιανομής φορτίου και σε ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα Logistics Services της περιφέρειας με υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας.
Το αύριο
Η COSCO θα υλοποιήσει σημαντικά πρόσθετα επενδυτικά σχέδια, που προβλέπουν σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων, κρουαζιερόπλοιων, καθώς και ναυπηγοεπισκευαστικές εγκαταστάσεις.
Ο Προβλήτας III ήδη λειτουργεί, η νέα πλωτή δεξαμενή Πειραιάς ΙΙΙ, ανυψωτικής ικανότητας 80.000 τόνων, έχει ήδη εγκατασταθεί στο λιμάνι, και αναμένεται να δώσουν νέα πνοή στον Πειραιά.
Πρόσφατα ο όμιλος COSCO ίδρυσε και μια νέα, εξειδικευμένη εταιρεία logistics στην Ελλάδα, διατρανώνοντας έτσι την αισιοδοξία του για το μέλλον του Πειραιά.
Τα μεγέθη των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξάνονται, με πολλά εξ αυτών να έχουν δυναμικότητα άνω των 20.000 TEUS, και ο Πειραιάς είναι ένα από εκείνα τα λιμάνια που είναι καλά προετοιμασμένο να τα εξυπηρετεί με τις Super Post Panamax γερανογέφυρες που διαθέτει.
Με την ολοκλήρωση των έργων η συνολική χωρητικότητα των προβλητών I, ΙΙ και ΙΙΙ θα αυξηθεί σε 7,2 εκατ. TEUS
Καλπάζει διεθνώς
Ήδη ο Πειραιάς ανέβηκε πέρυσι κατά έξι θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη των εμπορικών λιμανιών στη σχετική ετήσια λίστα της ναυτιλιακής επιθεώρησης Lloyd’s List (Global Ports Top 100), στην 38η θέση διεθνώς από την 44η το 2016 και βρίσκεται στην 7η μεταξύ όλων των ευρωπαϊκών εμπορικών λιμανιών.
Φέτος αναμένεται να κινηθεί ακόμα υψηλότερα, καθώς βρίσκεται πλέον στα πλάνα και των τριών μεγάλων παγκόσμιων συμμαχιών τακτικών γραμμών.
Επενδύσεις εκατομμυρίων
Εντός του 2018 αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα για τη διαμόρφωση του νέου κέντρου logistics στον πρώην χώρο ΟΔΔΥ, έκτασης 90 στρεμμάτων. Εάν, δε, έχει ολοκληρωθεί η σχετική αδειοδοτική διαδικασία και οι εγκρίσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Περιφέρεια Αττικής για τη χρηματοδότηση, έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσουν και τα έργα προϋπολογισμού 136 εκατομμυρίων ευρώ για την επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας. Ειδικότερα, εκτός από τις τέσσερις νέες θέσεις κρουαζιερόπλοιων που σκοπεύει να κατασκευάσει στο νότιο τμήμα του λιμανιού, ικανές να υποδεχτούν επιβατηγά πλοία μήκους έως και 390 μέτρων, ο ΟΛΠ εξετάζει και την κατασκευή μεσοπρόθεσμα πολυτελούς ξενοδοχείου και εμπορικού κέντρου αλλά και χώρων ψυχαγωγίας και εστίασης.
Τα συγκεκριμένα έργα θα ενισχύσουν τη θέση του Πειραιά ως βάση homeporting και αναμένεται να αυξήσουν σημαντικά μέσα στα επόμενα χρόνια τον αριθμό των τουριστών κρουαζιέρας, που ξεκινούν από τον Πειραιά το ταξίδι τους με προορισμό τα ελληνικά νησιά και άλλες περιοχές.
Η συνολική αξία των υποχρεωτικών επενδύσεων στον ΟΛΠ που προβλέπονται από τη σύμβαση παραχώρησης είναι της τάξης των 300 εκατομμυρίων έως το 2021 και ακόμα 50 εκατομμυρίων έως το 2026, ενώ άλλα 200 εκατομμύρια έχει δεσμευτεί ο κινεζικός όμιλος να ξοδέψει για πρόσθετα έργα, μεταξύ των οποίων και ξενοδοχεία.
Παράλληλα δρομολογείται και το έργο κατασκευής του πρώτου από τους δύο πενταώροφους χώρους στάθμευσης στο Car Terminal.
Η συνολική επένδυση της COSCO στον Πειραιά ξεπερνά τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ εάν συνυπολογιστούν τα κεφάλαια που έχει βάλει από το 2008 και αυτά που έχει δεσμευτεί πως θα τοποθετήσει έως το 2021.
Βελτιώνονται και οι οικονομικές επιδόσεις του ΟΛΠ
Η Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς A.E. ανακοίνωσε διπλασιασμό των προ φόρων κερδών για τη χρήση του 2017, που αποδίδεται στην αύξηση των εσόδων από το εμπορικό τμήμα του λιμανιού. Σύμφωνα με την Ετήσια Οικονομική Έκθεση του 2017 ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 111,5 εκατ. ευρώ έναντι 103,5 εκατ. το 2016, παρουσιάζοντας αύξηση 7,7%. Ιδιαίτερα αυξημένα έσοδα παρουσίασαν οι δραστηριότητες στο Container Terminal (προβλήτας Ι) κατά 7 εκατ. ευρώ (53,1%) όπου η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 70,6%, δηλαδή 453.264 ΤEU έναντι 265.716 TEU το 2016, ενώ αυξημένα ήταν και τα έσοδα από την παραχώρηση των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ (που λειτουργεί η θυγατρική της COSCO ΣΕΠ Α.Ε.) κατά 3,4 εκατ. (8,4%).
Τα κέρδη προ φόρων για το 2017 ανέρχονται σε 21,2 εκατ. έναντι 11,0 εκατ. το 2016, παρουσιάζοντας αύξηση 92%, και το καθαρό αποτέλεσμα εμφανίζεται βελτιωμένο κατά 68,6% σε 11,3 εκατ. έναντι 6,7 εκατ.
Πρόκειται για την καλύτερη επίδοση κερδοφορίας της εταιρείας κατά την τελευταία δεκαετία.
Όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ Α.Ε. captain Fu Chengqiu: «Το 2017 ήταν η πρώτη πλήρης χρονιά της νέας διοίκησης στο λιμάνι του Πειραιά και σημαδεύτηκε από θετικά αποτελέσματα. Πιστεύουμε ότι, με την υλοποίηση του επενδυτικού μας σχεδίου το οποίο ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη, θα βελτιωθεί ακόμη περισσότερο τόσο η επιχειρησιακή λειτουργία όσο και η οικονομική αποτελεσματικότητα της ΟΛΠ Α.Ε. και όλες οι επιχειρησιακές μονάδες θα εξακολουθούν να παρουσιάζουν θετικά αποτελέσματα».
Captain Fu Chengqiu: Ο Πειραιάς γίνεται το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ Α.Ε. captain Fu Chengqiu υπογραμμίζει ότι «η διοίκηση του ΟΛΠ και η COSCO SHIPPING παραμένουν προσηλωμένοι στην επίτευξη του στόχου να καταστεί ο Πειραιάς το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου». Σημειώνει δε ως με το επενδυτικό πρόγραμμα η COSCO είναι αποφασισμένη να αναβαθμίσει περαιτέρω τον Πειραιά ως κεντρική πύλη του ευρω-ασιατικού εμπορίου, καθώς είναι το πρώτο ευρωπαϊκό λιμάνι μετά το Σουέζ.