Σε σταθερούς αναπτυξιακούς ρυθμούς η ευρωπαϊκή αγορά κρουαζιέρας

Ποια στοιχεία αναδεικνύει έρευνα της CLIA για την πορεία του κλάδου κατά την τελευταία θετική 10ετία
Παρασκευή, 01 Ιουνίου 2018 18:46
UPD:07/06/2018 10:59
A- A A+

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Θετικά είναι τα δείγματα για την ευρωπαϊκή αγορά κρουαζιέρας, παρά το γεγονός ότι η δυναμική έχει πληγεί από την οικονομική κρίση των τελευταίων ετών. Σύμφωνα με έρευνα της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA), η ευρωπαϊκή αγορά κρουαζιέρας έχει αυξηθεί σημαντικά, με περισσότερους από 6,9 εκατομμύρια επιβάτες, σημειώνοντας δηλαδή αύξηση κατά 2,5% σε σύγκριση με το 2016. Η ευρωπαϊκή κρουαζιέρα αναπτύσσεται σταθερά τα τελευταία δέκα χρόνια, με πρωτοπόρες τις αγορές της Γερμανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ιρλανδίας.

Η Γερμανία σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο της τάξης του 8,5%, καταγράφοντας ρεκόρ επιβατών, με σχεδόν 2,2 εκατομμύρια. Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιρλανδία σημείωσαν αύξηση κατά 0,5%, με περισσότερους από 1,95 εκατομμύριο επιβάτες, συνολικά. Αντίστοιχα, η Ιταλία σημείωσε αύξηση 2,5%, με περίπου 770.000 επιβάτες, ενώ η Ισπανία συνέχισε για δεύτερη χρονιά την ανοδική της πορεία, παρουσιάζοντας αύξηση 6,4%.

Το 75% των Ευρωπαίων ταξιδεύουν στην Ευρώπη. Το συγκεκριμένο ποσοστό εμφανίζεται ελαφρώς χαμηλότερο σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη, λόγω της μείωσης της επισκεψιμότητας στη Μεσόγειο και της αύξησης στην Καραϊβική. Οι μισοί Ευρωπαίοι ταξιδιώτες κρουαζιέρας επισκέπτονται τη Μεσόγειο και τα Κανάρια Νησιά του Ατλαντικού, ενώ το 25% επιλέγει τη Βόρεια Ευρώπη και τη Βαλτική. Εκτός της Ευρώπης, οι διατλαντικοί και ασιατικοί προορισμοί αποτελούν τις κύριες επιλογές για το μεγαλύτερο μέρος του υπόλοιπου 25% των Ευρωπαίων ταξιδιωτών.

Τα στοιχεία του 2017 αποκάλυψαν, επίσης, ότι υπάρχει σαφής σχέση μεταξύ του μέσου όρου ηλικίας και της διάρκειας της κρουαζιέρας - επιβεβαιώνοντας ότι οι επιβάτες μεγαλύτερης ηλικίας επιλέγουν κρουαζιέρες μεγαλύτερης διάρκειας. Οι νεότεροι επιβάτες προέρχονται από την Ιταλία, ενώ οι επιβάτες από το Ηνωμένο Βασίλειο τείνουν να είναι μεγαλύτεροι. Οι νεαροί επιβάτες απολαμβάνουν τη Μεσόγειο, ενώ η Βαλτική και τα Κανάρια Νησιά επιλέγονται περισσότερο από πιο μεγάλους σε ηλικία επιβάτες.

Βασικά στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από την CLIA Ευρώπης:

  • 6.941.000 Ευρωπαίοι επέλεξαν μία κρουαζιέρα το 2017, με μέσο όρο διάρκειας τις 8 διανυκτερεύσεις
  • Η Γερμανία επικρατεί ως αγορά προέλευσης επιβατών κρουαζιέρας στην Ευρώπη με 2.189.000 επιβάτες, τη σημαντικότερη αύξηση κατά 8,5% μέσα σε ένα χρόνο
  • Το Ηνωμένο Βασίλειο, με αύξηση επιβατών 0,5% σημείωσε ρεκόρ με σχεδόν 1.95 εκατομμύρια επιβάτες
  • Η Ιταλία σημείωσε αύξηση ύψους 2,5%, μια σημαντική ανάκαμψη συγκριτικά με το 2016
  • Η Ισπανία βρίσκεται στην τέταρτη θέση, με αύξηση 6,4%, επιβεβαιώνοντας τη διετή ανάκαμψή της από την οικονομική ύφεση του 2014/2015
  • 4 στους 5 Ευρωπαίους επιλέγουν μία κρουαζιέρα στην Ευρώπη. Η Μεσόγειος παραμένει ο πιο δημοφιλής προορισμός, αλλά και η Βόρεια Ευρώπη γίνεται σταδιακά πιο δημοφιλής, σημειώνοντας το 2017 ανάπτυξη κατά 8%
  • Ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατών κρουαζιέρας κυμαίνεται μεταξύ 42 ετών (Ιταλία) και 57 ετών (Ηνωμένο Βασίλειο)
  • Η διάρκεια μιας κρουαζιέρας ποικίλλει από αγορά σε αγορά, με μέσο όρο από 10,4 μέρες στο Ηνωμένο Βασίλειο, έως 7,3 μέρες στην Ιταλία. Καμία αλλαγή δε σημειώθηκε στην αγορά της Γερμανίας το 2017, με μέσο όρο 8,8 μέρες εν πλω
  • Άλλες ευρωπαϊκές αγορές, όπως εκείνες της Ελβετίας, της Αυστρίας, της Ολλανδίας και του Βελγίου, εξελίσσονται θετικά με αύξηση από 3,1% έως 5,9%
  • Με τη συνεχή του διεύρυνση, ο κλάδος της κρουαζιέρας αναμένεται να ενισχύσει την οικονομική του συμβολή στην Ευρώπη, όσον αφορά την εργασία και τη συνολική συμμετοχή στην οικονομία. Η ευρωπαϊκή Έκθεση του 2018 για την Οικονομική Συμβολή της CLIA αναμένεται να δημοσιευθεί αργότερα μέσα στη χρονιά.

 
Στην Κίνα 
Η «εκτόξευση» των επιβατών κρουαζιέρας από την Κίνα δεν φαίνεται να επιβεβαιώνεται και οι ρυθμοί ανάπτυξης, αν και εντυπωσιακοί, είναι χαμηλότεροι από τους αναμενόμενους και δεν προσεγγίζουν τελικά διψήφιους αριθμούς σε ετήσια βάση, όπως αρχικά είχε εκτιμηθεί.

Οι προσπάθειες των αρχών της Κίνας συνεχίζονται προωθώντας προγράμματα κρουαζιέρας κυρίως στις γειτονικές χώρες, ενώ το πρώτο άνοιγμα έχει γίνει και στην Ευρώπη, με βάση την Ελλάδα.

Ταυτόχρονα οι Κινέζοι θέλουν να κάνουν άμεσα το πρώτο, σημαντικό βήμα στην αγορά ναυπήγησης κρουαζιερόπλοιων. Το μεγαλύτερο στοίχημα είναι τα κρουαζιερόπλοια που αναμένεται να κατασκευαστούν σε κινεζικές κλίνες για λογαριασμό της ισχυρότερης εταιρείας κρουαζιέρας στον κόσμο, με την καθοδήγηση του μεγαλύτερου κατασκευαστή παγκοσμίως, της ιταλικής Fincantieri.

Η Carnival, που εδρεύει στις ΗΠΑ, έχει υπογράψει συμφωνία με την Κίνα προκειμένου να έχει τον πρώτο λόγο στις κρουαζιέρες στην Ασία.

Όσον αφορά τα κρουαζιερόπλοια που θα κατασκευαστούν εκεί, πρόκειται για δύο της σειράς Vista, τα οποία θα ναυπηγηθούν στο Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Carnival πάντως, η επιλογή της εταιρείας ήταν αποτέλεσμα της δυσκολίας ανεύρεσης ελεύθερων κλινών στην Ευρώπη ή αλλού.

Την ίδια στιγμή, οι Ιάπωνες, που επιχείρησαν να πετύχουν το δικό τους άνοιγμα στην κρουαζιέρα, αντιμετωπίζουν πολύ μεγάλα προβλήματα προκειμένου να ολοκληρώσουν τη ναυπήγηση δύο κρουαζιερόπλοιων για λογαριασμό της AIDA, που είναι θυγατρική της Carnival. Ήδη, όπως αναφέρεται, τα ναυπηγεία της Mitsubishi καταγράφουν ζημιές από το project ύψους 1,5 δισ. δολαρίων.

Οι αστοχίες των Ιαπώνων ενδέχεται πάντως να χρησιμοποιηθούν από την Carnival, τη Fincantieri και τους Κινέζους, προκειμένου να αποφύγουν τα ίδια λάθη.

Μάλιστα τα σχέδια των Κινέζων για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας σε όλους τους τομείς στην Κίνα προβλέπουν και τη δημιουργία βιομηχανικής περιοχής στη Σαγκάη, η οποία θα δοθεί σε Ευρωπαίους εφοδιαστές πλοίων, προκειμένου να αναπτύξουν εκεί εγκαταστάσεις.

Με τον τρόπο αυτό θα καταστεί εφικτό να προσφέρουν, άμεσα, μηχανικά και άλλα μέρη του πλοίου, όπως είναι τα συστήματα διάσωσης ή κατάσβεσης πυρκαγιάς, σε πλοία που θα κατασκευάζονται εκεί. Οι Κινέζοι ως επί το πλείστον θα προμηθεύουν τα ναυπηγεία με χάλυβα.

Επιπλέον, ο Niels-Erik Lund, διευθύνων σύμβουλος της SunStone Ships, η οποία θα κατασκευάσει μέχρι 10 expedition cruise vessels στην Κίνα, σημειώνει ότι τόσο οι τιμές όσο και η χρηματοδότηση είναι καλύτερες από τα ισχύοντα στην Ευρώπη.

«Όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία ανάπτυξης της κρουαζιέρας στην Κίνα» επισημαίνουν οι αναλυτές, οι οποίοι αναφέρουν ότι το 2016 οι επιβάτες κρουαζιέρας από την Κίνα έφτασαν τα 2 εκατ. και σύμφωνα με τη στόχευση των Αρχών της χώρας θα έχουν διπλασιαστεί μέχρι το 2020.

Η ευρωπαϊκή βιομηχανία κατασκευής κρουαζιερόπλοιων έχει τη μερίδα του λέοντος από ένα orderbook που περιλαμβάνει 90 πλοία, αξίας 60 δισ. δολαρίων. Μάλιστα, τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία φαίνεται ότι είναι over booked. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα νέες γιάρδες στην Ευρώπη, που μέχρι πρόσφατα δεν ασχολούνταν με τα συγκεκριμένα πλοία, η κατασκευή των οποίων είναι εξαιρετικά δύσκολη και δαπανηρή, να μπαίνουν στο παιχνίδι. Τέτοια ναυπηγεία είναι στην Κροατία τα Brodosplit και Uljanik, που εξασφάλισαν μια παραγγελία από τη Scenic Cruises της Αυστραλίας για ένα κρουαζιερόπλοιο 228 επιβατών.

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε
 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ Ναυτιλία