Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Τα τελευταία χρόνια η αγορά πληρωμών μικρής αξίας σε ευρώ αναπτύσσεται και προσφέρει αρκετές καινοτόμες λύσεις για την πραγματοποίηση πληρωμών. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, η ανάπτυξη αυτή αναμένεται να διευρυνθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια λόγω των κοινωνικών και οικονομικών αλλαγών που σχετίζονται με την ψηφιοποίηση και του κανονιστικού πλαισίου της Ε.Ε., που επιτρέπει πλέον την είσοδο στην αγορά πληρωμών μικρής αξίας μη παραδοσιακών παρόχων υπηρεσιών.
Επιπρόσθετα, η καινοτομία στις πληρωμές λιανικής και η χρηματοοικονομική τεχνολογία επηρεάζουν και τη λειτουργία των Συστημάτων Πληρωμών. Στο πλαίσιο της προώθησης της ομαλής και αποτελεσματικής λειτουργίας των Συστημάτων Πληρωμών, η ΕΚΤ και οι Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες (ΕθνΚΤ) μελετούν και αναλύουν διαρκώς τις εξελίξεις στο πεδίο των πληρωμών, ώστε να συμβάλουν στην κατάρτιση εναρμονισμένου ρυθμιστικού πλαισίου, που αποτρέπει τον κατακερματισμό της αγοράς και εξασφαλίζει ισότιμους όρους πανευρωπαϊκά για χρήστες και παρόχους υπηρεσιών πληρωμών.
Στο πλαίσιο αυτό, ο χάρτης των πληρωμών μέσω της καινοτομίας έχει διευρυνθεί και περιλαμβάνει τις άμεσες πληρωμές που ορίζονται ως οι λύσεις ηλεκτρονικών πληρωμών μικρής αξίας (λιανικής) που είναι διαθέσιμες 24/7/365, πληρωμές μέσω κινητού τηλεφώνου που μπορούν να ταξινομηθούν σε πληρωμές με προσέγγιση, όπως οι ανέπαφες πληρωμές με κάρτα σε POS [αξιοποιώντας την τεχνολογία Near Field Communication (NFC)] και σε εξ αποστάσεως πληρωμές, όπως αγορές μέσω διαδικτύου (ηλεκτρονικό εμπόριο), λύσεις ψηφιακού πορτοφολιού που είναι δυνατόν να συνδυαστούν διαφορετικά μέσα πληρωμής σε μια ηλεκτρονική συσκευή, μέσω της οποίας πραγματοποιούνται με απλότητα και ευκολία ασφαλείς πληρωμές με προσέγγιση ή/και εξ αποστάσεως.
Σε ηλεκτρονικά πορτοφόλια μεταμορφώνονται στα χέρια των Ελλήνων καταναλωτών οι φορητές ψηφιακές συσκευές, οι οποίες εξελίσσονται και σε αποτελεσματικά εργαλεία οικονομικής διαχείρισης. Περίοπτη θέση και σε αυτή την εξέλιξη κατέχει το κινητό τηλέφωνο. Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα Digital Payments της Visa, το mobile money έχει γίνει δεύτερη φύση για το 60% των καταναλωτών στη χώρα μας.
Οι Millennials βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της υιοθέτησης ψηφιακών πληρωμών, με 86% των ερωτηθέντων ηλικίας 18-34 ετών να χαρακτηρίζουν τον εαυτό τους ως «χρήστες mobile πληρωμών». Το 78% των Ελλήνων πλέον χρησιμοποιούν τις φορητές τους συσκευές για να παρακολουθούν τα οικονομικά τους, να ελέγχουν το υπόλοιπό τους online ή μέσω τραπεζικών εφαρμογών. Οι αγορές είναι η δεύτερη πιο διαδεδομένη ενέργεια (64%). Το 60% ελέγχει το υπόλοιπο του λογαριασμού του ή έχει πρόσβαση σε άλλες τραπεζικές υπηρεσίες μέσω κάποιας εφαρμογής στο κινητό του, ποσοστό το οποίο σημείωσε μεγάλη άνοδο τα τελευταία χρόνια. Αναφορικά με την προοπτική, όπως δείχνουν τα στοιχεία, το 93% των Ελλήνων καταναλωτών αναμένεται μέσα στα επόμενα τρία χρόνια να πραγματοποιεί πληρωμές μέσω κάποιας φορητής συσκευής.
Οι Millennials είναι πιο πιθανό να κάνουν πληρωμές μέσω φορητών συσκευών στα επόμενα τρία χρόνια σε ποσοστό 95%. Αξίζει να σημειωθεί πως το 51% των καταναλωτών μοιράζεται τα ηλεκτρονικά του δεδομένα με την οικογένεια, το 29% με τις τράπεζες και το 24% με το κράτος. Στην Ευρώπη και στη χώρα μας οι πιο διαδεδομένες κατηγορίες για mobile πληρωμές είναι τα εστιατόρια, τα supermarket, τα μεταφορικά μέσα, το delivery και η διασκέδαση.