Για πλήρως ναρκοθετημένο πεδίο που παρέλαβε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ μετά τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015 από την απερχόμενη κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας – ΠΑΣΟΚ, κάνουν λόγο πηγές του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίες επικαλούνται στοιχεία για την οικονομία από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Για πλήρως ναρκοθετημένο πεδίο που παρέλαβε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ μετά τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015 από την απερχόμενη κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας – ΠΑΣΟΚ, κάνουν λόγο πηγές του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίες επικαλούνται στοιχεία για την οικονομία από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Κύκλοι της Κουμουνδούρου εκτιμούν ότι το σενάριο της «αριστερής παρένθεσης» δεν ήταν απλά ένα ρητορικό σχήμα που χρησιμοποιούσε η Νέα Δημοκρατία, αλλά ένα οργανωμένο σχέδιο που, με εργαλείο το κράτος και ειδικότερα τα δημόσια οικονομικά και τα ταμειακά διαθέσιμα, Νέα Δημοκρατία και ΠΑΣΟΚ επέλεξαν να θέσουν σε εφαρμογή με σκοπό την άμεση πρώτη της κυβέρνησης με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ.
Όπως σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι, με βάση τα στοιχεία του ΓΛΚ (T - Report) με ημερομηνία 16/2/2015, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ παρέλαβε το δημόσιο Ταμείο με ήδη διαμορφωμένο δημοσιονομικό κενό της τάξεως των 1.2 δισ. ή 0.6% του ΑΕΠ.
Οι ίδιοι κύκλοι συμπληρώνουν ότι η μη επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1.5% του ΑΕΠ από την συγκυβέρνηση Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ, μετέφερε στο 2015 ακόμα 0.8% του ΑΕΠ «κενό» (carry over effect) δηλαδή 1.5 δισ. ευρώ, με βάση ξανά τα στοιχεία του ΓΛΚ με ημερομηνία 4/2/2015.
«Με βάση και εδώ την παρακολούθηση των ταμειακών διαθεσίμων από το ΓΛΚ η προηγούμενη κυβέρνηση παρέδωσε τα κρατικά ταμεία κυριολεκτικά άδεια», υπογραμμίζουν οι πηγές του ΣΥΡΙΖΑ και παρατηρούν ότι ο λογαριασμός του Ελληνικού Δημοσίου εμφανιζόταν για πρώτη φορά αρνητικός στις 26 Φεβρουαρίου, πριν την οποιαδήποτε παρέμβαση από τη μεριά της νέας κυβέρνησης.
«Στα ποσά αυτά περιλαμβάνονται και τα 3 δισ. που αποτελούσαν “μαξιλαράκι προστασίας” (cash buffer) του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ). Την ίδια περίοδο τα outstanding repos ανέρχονταν σε πάνω από 8 δισ., ενώ τα Έντοκα Γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου (ΕΓΕΔ) είχαν εκδοθεί μέχρι του ανώτατου ορίου που επέτρεπε η ΕΚΤ», προσθέτουν οι ίδιες πηγές.
Σχολιάζοντας τι έκανε η κυβέρνηση για να στηρίξει όσους έχουν πληγεί από την κρίση και για να δώσει χώρο στην οικονομία για να κινηθεί, οι κύκλοι της Κουμουνδούρου σημειώνουν ότι, παρά την κακή κατάσταση των δημόσιων οικονομικών που παρέλαβε, η κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ κινήθηκε ταχύτατα για την υλοποίηση της δέσμευσης για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.
Ως παραδείγματα αναφέρουν τον νόμο για την ανθρωπιστική κρίση, την κάρτα αλληλεγγύης, το δωρεάν ρεύμα στα φτωχά νοικοκυριά, τις δωρεάν μετακινήσεις απόρων και ανέργων με τα ΜΜΜ και την κατάργηση του εισιτηρίου των πέντε ευρώ στα νοσοκομεία.
«Παράλληλα, οι ρυθμίσεις των 100 δόσεων για οφειλές στο Δημόσιο και τα ασφαλιστικά Ταμεία προσέφεραν τεράστια ανάσα στα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, τονώνοντας ταυτόχρονα τα έσοδα του Δημοσίου» συμπληρώνουν οι ίδιοι κύκλοι και στέκονται στην «αποκατάσταση αδικιών, όπως η επαναπρόσληψη όσων απολύθηκαν από τη Νέα Δημοκρατία και η επαναλειτουργία της ΕΡΤ, που έγινε με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο, με πόρους που η Νέα Δημοκρατία χρησιμοποιούσε για το μόρφωμα της ΝΕΡΙΤ.
Σε ό,τι αφορά τα πραγματικά στοιχεία της ελληνικής οικονομίας, κύκλοι της Κουμουνδούρου αναφέρουν ότι «παρά τον οικονομικό “στραγγαλισμό” της χώρας από τους πιστωτές, το πρώτο εξάμηνο του έτους η οικονομία όχι μόνο δεν συρρικνώθηκε αλλά αναπτύχθηκε 1,1% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι».
«Μάλιστα, στο δεύτερο τρίμηνο η ανάπτυξη ήταν 1,6%» προσθέτουν οι ίδιοι κύκλοι, σύμφωνα με τους οποίους η αναμενόμενη ύφεση για το 2015 και το 2016 οφείλεται αποκλειστικά στην επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων, τους οποίους, όπως τονίζουν, μέχρι και την τελευταία στιγμή η κυβέρνηση επιχείρησε να αποτρέψει παρά τον ασύμμετρο χρηματοοικονομικό πόλεμο τον οποίο δεχόταν.
Περνώντας στο σκέλος των εσόδων, οι πηγές του ΣΥΡΙΖΑ χαρακτηρίζουν «εξόφθαλμο και προκλητικό ψέμα» το ότι τα έσοδα έχουν καταρρεύσει. Όπως εξηγούν, την περίοδο μετά τα capital controls, λόγω της υπερβάλλουσας ρευστότητας σε χαρτονομίσματα, ιδιώτες, νοικοκυριά και επιχειρήσεις κινήθηκαν και τα δημόσια έσοδα ενισχύθηκαν.
Συνεχίζοντας, τονίζουν ότι τον Μάιο προέκυψε τεχνικό πρόβλημα στην ΓΓΔΕ και έτσι μετατέθηκε η κατάθεση των φορολογικών δηλώσεων των φυσικών προσώπων, με αποτέλεσμα να συμπαρασυρθούν και τα έσοδα, των οποίων η πληρωμή δρομολογήθηκε για τους επόμενους μήνες.
«Με βάση την εκτέλεση του Προϋπολογισμού, από το μήνα Μάιο που θα υποβάλλονταν οι φορολογικές δηλώσεις και θα εισπράττονταν η πρώτη δόση του φόρου, ως εκ τούτου είχαν προϋπολογιστεί μεγαλύτερα έσοδα από τους προηγούμενους μήνες, τα οποία μάλιστα κάθε μήνα θα αυξάνονταν. Γι’ αυτόν και μόνο τον λόγο η μετάθεση πληρωμών εμφανίζεται ως υστέρηση, απλά γιατί ο στόχος κάθε επόμενου μήνα είναι μεγαλύτερος από τον προηγούμενο και οι φόροι που καταβάλλονται πχ το μήνα Σεπτέμβριο αφορούν κανονικά τον Αύγουστο», προσθέτουν οι ίδιες πηγές και υπογραμμίζουν ότι ο στόχος του Προϋπολογισμού υπερκαλύπτεται αν απλά συνυπολογιστεί η μεταχρονολόγηση.
«Συνεπώς αν απλά είχε γίνει αναθεώρηση των στόχων του Προϋπολογισμού στη βάση του νέου χρονοδιαγράμματος υποβολής δηλώσεων, οι στόχοι θα εξακολουθούσαν να επιτυγχάνονται στην ώρα τους και όχι με καθυστέρηση ενός μήνα», συμπληρώνουν.
Κύκλοι της Κουμουνδούρου εκτιμούν ότι οι κακοί οικονομικοί δείκτες και η αποσταθεροποίηση του τραπεζικού συστήματος οφείλονται στον οικονομικό στραγγαλισμό της χώρας από τους δανειστές, με τη συνδρομή, όπως αναφέρουν, της Νέας Δημοκρατίας και οργανωμένων συμφερόντων στο εσωτερικό.
«Στο πλαίσιο αυτό, είναι τεράστιες οι ευθύνες της Νέας Δημοκρατίας και άλλων κύκλων, που επιστράτευσαν τη στρατηγική του τρόμου, αρχικά για την αποτροπή της πτώσης της κυβέρνησης Σαμαρά - Βενιζέλου και στη συνέχεια στο πλαίσιο του σεναρίου της “αριστερής παρένθεσης”, πυροδοτώντας και συντηρώντας μια μεγάλη διαρροή καταθέσεων, για τη συγκράτηση της οποίας θα ήταν επιβεβλημένη η άσκηση κεφαλαιακών ελέγχων», τονίζουν χαρακτηριστικά.
Επιπλέον, οι πηγές του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρουν ότι «παρά τον οικονομικό “πόλεμο”, η εμπιστοσύνη των πολιτών, η προσήλωση της κυβέρνησης στο στόχο της επίτευξης λύσης και η αποτελεσματική διαχείριση των προβλημάτων της οικονομίας, έφεραν μία συμφωνία σημαντικά βελτιωμένη σε σχέση με ό,τι επεδίωκε και όπως περίτρανα αποδείχθηκε δεν μπορούσε να πετύχει η Ν.Δ. και ο κ. Σαμαράς».
Συνεχίζοντας, κάνουν λόγο για «αδιαμφισβήτητα υπέρτερα οφέλη που η ελληνική κοινωνία έχει ήδη αποκομίσει και τα οποία θα πολλαπλασιαστούν κατά τη διάρκεια των επόμενων μηνών ως αποτέλεσμα της Συμφωνίας της 12ης Ιουλίου.
Κατά την Κουμουνδούρου, τα οφέλη αυτά είναι πολυδιάστατα και διατρέχουν το σύνολο της οικονομίας.
Όπως εκτιμούν, η μεγαλύτερη διάρκεια του προγράμματος (3,5 έτη έναντι 2,5 έτη για τα προηγούμενα προγράμματα) επιτρέπει τη σταθεροποίηση της οικονομίας, τον αποτελεσματικό προγραμματισμό των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και την εδραίωση της εμπιστοσύνης προς την οικονομία της χώρας μας.
Παράλληλα, υποστηρίζουν ότι σε σχέση με το σχέδιο Χαρδούβελη, εξοικονομούνται 5,5 δισ. μέχρι ετησίως ή περισσότερα από 19 δισ. συνολικά, ενώ παρατηρούν ότι η διαπραγμάτευση συνέβαλε στο να αναγνωριστεί από τους διεθνείς οργανισμούς και τους Ευρωπαίους ηγέτες και αξιωματούχους ότι η αναδιάρθρωση του χρέους αποτελεί αναγκαία συνθήκη για την αποκατάσταση πραγματικά βιώσιμων συνθηκών ανάπτυξης.
«Η Συμφωνία της 12ης Ιουλίου προβλέπει ρητά την έναρξη συζήτησης για την αναδιάρθρωση του χρέους και τη δημιουργία πρόσθετου δημοσιονομικού χώρου, γεγονός που θα συνεισφέρει καθοριστικά στη βελτίωση των δημοσιονομικών, οικονομικών και αναπτυξιακών επιδόσεων της χώρας», υπογραμμίζουν οι ίδιες πηγές.
Σύμφωνα με την Κουμουνδούρου, η χώρα, για πρώτη φορά, διαθέτει ένα ολοκληρωμένο, αποτελεσματικό και κοινωνικά δίκαιο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων και δημοσιονομικής προσαρμογής.
Οι ίδιοι κύκλοι στέκονται στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής των πολυεθνικών επιχειρήσεων, η ίδρυση του περιουσιολογίου, ο έλεγχος των καταθέσεων και περιουσιακών στοιχείων αυτών που έβγαλαν τα χρήματα τους στο εξωτερικό. «Τα μέτρα αυτά συνιστούν πλέον δεσμεύσεις που καταφέραμε να ενσωματώσουμε στο νέο πρόγραμμα στήριξης της Ελλάδας» σημειώνουν.
Αναφορικά με τον «στραγγαλισμό» της οικονομίας κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αντιμετώπισε κρίση ρευστότητας από το φθινόπωρο του 2014, με τεράστιες, όπως αναφέρουν, τις ευθύνες της Νέας Δημοκρατίας, στην οποία καταλογίζουν ότι επιστράτευσε τη στρατηγική του τρόμου.
Η συνολική εκροή καταθέσεων, συνεχίζουν οι ίδιες πηγές, μέχρι τα capital controls έφτασε σχεδόν τα 50 δισ., με τα 16 δισ. να είναι μέχρι τις εκλογές του Ιανουαρίου και τα υπόλοιπα μετά. Ως αποτέλεσμα, οι ανάγκες στήριξης των τραπεζών είτε μέσω Ευρωσυστήματος είτε μέσω ELA αυξάνονταν συνεχώς, οδηγώντας την πραγματική οικονομία σε ασφυξία, συμπληρώνουν.
Όπως τονίζει η Κουμουνδούρου, η Ελλάδα πορεύτηκε χωρίς να έχει εισπράξει ούτε ένα Ευρώ από το ΔΝΤ και τον EFSF από τον περασμένο Ιούλιο, ενώ παράλληλα δεν αποδόθηκαν στη χώρα μας τα κέρδη της ΕΚΤ από τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, που είχαν υπολογιστεί στον προϋπολογισμό του 2015.
Την ίδια στιγμή, συνεχίζουν οι ίδιοι κύκλοι, η ελληνική κυβέρνηση σε ένδειξη καλής θέλησης πλήρωνε της υποχρεώσεις της μέχρι και τον Απρίλιο, σταματώντας μόνο όταν τέθηκε ζήτημα μη εκπλήρωσης ανελαστικών εσωτερικών υποχρεώσεων, οπότε και έκανε αναγκαστική στάση πληρωμών προς το ΔΝΤ.
«Η μεγάλη περιστολή πληρωμής εσωτερικών υποχρεώσεων, για να μπορέσουν να βγουν οι ανελαστικές υποχρεώσεις, υπήρξε άλλος ένας παράγοντας που επέτεινε την οικονομική ασφυξία» καταλήγει η Κουμουνδούρου.